If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Hej!
Psym jo akvariet var först ett 220 lit men jag böt ut det mot ett 275 lit,mycket finare akvarium kommer och bli landets finaste troffe akvarium Mvh Ann-Mari
Jag tycker annmari har helt rätt inställning. Klart man ska sträva efter att skapa landets snyggaste akvarium! Halva nöjet med hobbyn är ju att planera och drömma om det ultimata akvariet. Sikta mot stjärnorna lixom...
För övrigt är jag själv för tillfället helt övertygad om att min just nu ilsket utfärgade Tilapia snyderae hane är landets snyggaste fisk.
Ja där ser man, intressant med flera åsikter. Nackdel med spenaten verkar då vara pigmentfläckar och lågt näringsvärde om Appelskog har rätt.
Mvh/ BB
Jag tror lagom är bäst använd lite av alla sorter så går det nog bra, det har ju funkat hitills för dig.
Jag har för mig att spenaten oxå innehåller en ganska hög halt av nitrat, det brukar stå på fryspåsarna att man inte ska ge detta till småbarn......
det är väl karotenet i spenaten som gör det så lätt att överdosera för att få pigmentfläckar, men karoten har ju många bra egenskaper oxå, morötter innehåller massa karoten
Jag tror lagom är bäst använd lite av alla sorter så går det nog bra, det har ju funkat hitills för dig.
Jag har för mig att spenaten oxå innehåller en ganska hög halt av nitrat, det brukar stå på fryspåsarna att man inte ska ge detta till småbarn......
det är väl karotenet i spenaten som gör det så lätt att överdosera för att få pigmentfläckar, men karoten har ju många bra egenskaper oxå, morötter innehåller massa karoten
Håller med kanske nu inte av alla sorter men att blanda lite tror jag är bra.
de där med nitrat stämmer.
du har säkert rätt även med karotenet.
Jag tycker annmari har helt rätt inställning. Klart man ska sträva efter att skapa landets snyggaste akvarium! Halva nöjet med hobbyn är ju att planera och drömma om det ultimata akvariet. Sikta mot stjärnorna lixom...
För övrigt är jag själv för tillfället helt övertygad om att min just nu ilsket utfärgade Tilapia snyderae hane är landets snyggaste fisk.
Tycker man ska backaupp sådanna påståenden med bilder
Nu har jag utökat mitt Troffekar med 10 kanonsnygga Bärnstensmoori, det är två hannar och åtta honor dom är cirka 8 cm långa och går med 22 Dubbar i mitt 540-literskar. Skall bifoga bilder senare. Tror ni det kommer att funka med en så liten grupp Bärnsten. För övrigt är det redan två honor som tuggar! Hitttils har det funkat jättebra dom har gått där sen i onsdags och dom två hannar har lite interna strider.
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
Jag är lite orolig att min tropheusgrupp har lyckats få tropheus-sjukan....
samtliga fiskar simmar runt och gapar hela tiden (typ som de har problem att andas)
fast de äter normalt och är aktiva.. kan det fortfarande vara bukvattensot?
Jag skrev detta inlägget nyligen i tråden och det är förmodligen det som hänt med dina. Olika bakteriekulturer är inte bra, har för mig att det var du som precis tillsatt nya fiskar till gruppen Rascal.
"Jag ska aldrig sätta ihop en tropheusgrupp som kommer direkt utifrån. Jag gjorde så att jag satte ihop en grupp Moliro 23st och en grupp ikola 24 st, de fick soten och kvar blev 9 moliro och 15 ikola, mitt tips till dig är att du sätter bärnstenen i ett akvarium hemma med samma vatten ett par veckor. Jag tillsatte 10 nya ikola och 18 nya moliro utan missöden efter att ha vänjt in dem ca 3 veckor. Det kan ju gå men jag tror risken är hyffsat stor att det händer något."
Mitt tips är att du medicinerar.
Blir nog bra Mats med dina Bärnsten, fixa lite bilder.
Det går kanonbra med mina bärnstenar och Dubbar. Det är redan en Bärnsten som ruvar. Tycker du att jag skall medicinera i förebyggande syfte! Jag har aquafuran hemma så det är inga problem i såna fall. Bärnstensgruppen verkar funka jättebra. Och dom två hannarna fightas litegrann! Men dom håller hela tiden ihop som grupp. Att jag tillsatte bärnstenarna direkt beror på att dom har gått i samma sortsvatten som hemma hos mig (Växjövatten)
To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!
Jag är lite orolig att min tropheusgrupp har lyckats få tropheus-sjukan....
samtliga fiskar simmar runt och gapar hela tiden (typ som de har problem att andas)
fast de äter normalt och är aktiva.. kan det fortfarande vara bukvattensot?
du kan inte ha syrebrist eller att dom har någon typ av gälparasit?
Kommentar