Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

Vikten av att ha rätt grejjer hemma när det händer

Efter drygt 30 år som akvarist så tror jag att jag lärt mig nu. Vaddå, undrar du. Jo att ha medicin emot alla sjukdomar som man kan tänkas få hemma. Att överhuvud taget ha en komplett utrustning så att man lätt och smidigt kan åtgärda alla problem som uppstår.
    Det är lätt att vara lat och tänka att; ääh, det där tar jag sen. Det dumma i det resonemanget är att man troligtvis kommer att förlora en del fisk p.g.a att man inte sätter in behandling i tid. Och fisk, särskilt Tropheus är inte gratis. Nu har jag AquaMor, Flagyl och diverse andra medikamenter hemma. Och bara detta att känna sig förberedd ger en viss trygghet. Dessutom har vi ju alla tillgång till en otrolig kunskapsbank här på forumet.

Cheers
    Jonne
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

Ursprungligen postat av annaedlund
      Hej!

Jag tänkte byta bottenmaterial i mitt kar. Nu har jag dock uppäckt att en av troffehonorna tuggar. Ganska långt gången eftersom munnen är väldigt stor.

Så jag undrar om hon mest troligt kommer att spotta ut dem vid en infångning och flytt till ett annat kar? Är det bättre att vänta tills hon spottat ut dem självmant?
      Jag hade fångat henne och lagt henne i ett yngelkar. Har det gått långt kanske hon spottar i håven. Du kan ju välja att flytta med henne. Ibland har man köpt grupper där några tuggat och de har fixat transport hem ända från akvarieaffären även om det är vanligast att det spottat i påsen.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Mangan
        Användare
        • November 2003
        • 86

att mata troffar med spirulina eller astaxin tycker jag snarare stjälper än hjälper, fiskarna blir bara mörka och dassiga i färgerna. Ända sättet som jag ser det, att få troffar att färga bra är att hålla dom på bra humör=bra vatten kvalite och mycket mat.
        Mvh
        Mangan

Kommentar

• Bright_Blue
          NCS Medlem
          • June 2004
          • 1582

Hallå
          Hur mår fisken i övrigt? äter de? Om de gör det så byt foder och avvakta under en period. Ge dem ett foder med astaxanthin så blir de säkert röda å goa som Kalmar FF.
          Cheers
          Jonne

Tjena, jo de mår bra. Plockade bort de 7 som hade problem med fläckarna idag, så nu ska jag tillsätta övriga ca 20st med en liten f1 (9st) grupp som jag har sen tidigare. astaxanthin är tanken att jag ska ge dem i räkmixen, tror det kommer att bli en kanongrupp av dessa sen.

Mvh/ Joel

Kommentar

• Perikles
            Användare
            • December 2005
            • 658

Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Hallå
            Hur mår fisken i övrigt? äter de? Om de gör det så byt foder och avvakta under en period. Ge dem ett foder med astaxanthin så blir de säkert röda å goa som Kalmar FF.
            Cheers
            Jonne

Tjena, jo de mår bra. Plockade bort de 7 som hade problem med fläckarna idag, så nu ska jag tillsätta övriga ca 20st med en liten f1 (9st) grupp som jag har sen tidigare. astaxanthin är tanken att jag ska ge dem i räkmixen, tror det kommer att bli en kanongrupp av dessa sen.

Mvh/ Joel
            Lycka till, mina Moliro har oxå lite svarta fläckar men vissa börjar ta sig vackert röda skrudar.

Jonne
            Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• malawi375
              Användare
              • April 2006
              • 209

Metronidazol

Ursprungligen postat av Mikael Oster
              Flagyl, octozin samma verksamma ämne, metronidazol. Flagyl via veterinär, octozin i zoohandel=priser varierar.

MVH

Mikael Öster
              Menar du att man kan köpa metronidazol i zoohandel? Metronidazol är ju antibiotika, och mig veterligt har Apoteket monopol på försäljning av antibiotika, som dessutom skall förskrivas på recept av leg. veterinär eller leg. läkare.

Kommentar

• Perikles
                Användare
                • December 2005
                • 658

Ursprungligen postat av malawi375
                Menar du att man kan köpa metronidazol i zoohandel? Metronidazol är ju antibiotika, och mig veterligt har Apoteket monopol på försäljning av antibiotika, som dessutom skall förskrivas på recept av leg. veterinär eller leg. läkare.
                Octozin går att köpa i handeln, dess verksamma ämne är som sagt metronidazol.
                Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• malawi375
                  Användare
                  • April 2006
                  • 209

...undrar om Läkemedelsverket och Apoteket vet om det...

Kommentar

• ozric
                    Användare
                    • March 2004
                    • 3187

Medicinen "Metronidazole" från Seachem säljs bla på Lagret!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Akvarielagret i Bromma that is. Har inte hört att den säljs nån annan stans,men det gör den säkert....
                      c",)

Kommentar

• Perikles
                        Användare
                        • December 2005
                        • 658

Hallå troffevänner, denna tråd är på väg att ramla ner på sidan 2 p.g.a inaktivitet. Jag kan väl berätta att efter en månads gissel med bakterien Columnaris i mitt yngelkar så tror jag att det klingat ut. 8 st. Murago yngel + en stor (från ett annat akvarium???) och 3 Körsbärsyngel ruttnade till döds. Inga botemedel hjälpte. Det är sånt som gör att det känns som man vill lägga ner. Men det går ju inte, källaren är inte klar, skall bli 20 st akvarium med enbart T-ciklider. Dessutom är hösten akvaristens tid.
                        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• steveharris
                          Användare
                          • September 2003
                          • 243

20 akvarium med tanganyika låter som en dröm, blir väl många troffar då... Själv har jag införskaffat ett 222 l som just nu huserar ett 14 tal dubbe yngel och 8 kririza. Eller Kiriza och kiriza, vad säger experterna?? Jag köpte dom som kriza med pga av att alla är orange och verkligen ser ut som Pemba trodde jag att jag hade pemba och den tidigare ägaren hört fel i butiken eller nått. Men när jag bläddrade i gamla trådar såg jag en bild från Bmwpowers lokal med kiriza och såg då att alla såg oranga ut så jag utgår från att den förre ägaren trots allt hade rätt.....
                          Patrik

Kommentar

• ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

Så här såg mitt Kiriza-kar ut förut. Oranga hanar och gula honor.
                            c",)

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

Den oranga t vänster på denna bild är faktiskt en SO hane
                              Senast redigerad av ozric; 18 August 2006, 19:40. Anledning: lkf
                              c",)

Kommentar

• steveharris
                                Användare
                                • September 2003
                                • 243

Jepp, mina ser precis ut som den oranga på bilden.....Ska se om jag kan ta nån halvtaskig bild..
                                Patrik

Kommentar

Arbetssätt...