Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perikles
    Användare
    • December 2005
    • 658

Ursprungligen postat av Mikael Oster
    Bästa medicinering är båda samtidigt! Du märker skillnad efter bara en halv dag. Däremot är det inte säkert att du blir av med problemet med bara ett av dem. Faktum är man än idag inte kan konstatera varför! man vet bara att det med all förmodan har med en bakteriell balans i magsmältningssystemet att göra.

Medicinerna ovan är verksamma på olika områden, tänk på det. Också en anledning till att du kan medicinera båda samtidigt och på så sätt eliminera, vad nu problemet månde vara.

MVH

Mikael Öster
    När du medicinerar med båda, använder du då full dos av båda sorterna eller hur gör du?
    Rycker du ut filtrena? Jag tycker att detta med att köra filtren separat i en hink eller liknande är en bökig process.
    Mygglarver till troffar???? Jag har hört att det var någon i Göteborgstrakten som matade sin Duboisi med kött! Men jag tror att du har en poäng i detta med allmäntillstånd, mår fisken bra så funkar nog det mesta. Jag håller mig nog till en så vegetabilisk diet som möjligt ändå.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• amini
      Användare
      • May 2006
      • 80

tack för alla tips,
      i princip mata försiktigt o håll koll på vattnet

Kommentar

• Perikles
        Användare
        • December 2005
        • 658

Ursprungligen postat av Mikael Oster
        Välkommen till forumet förresten.
        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• zeke66
          Användare
          • May 2006
          • 106

Jag läste någon stanns på forumet( kommer inte ihåg vart). Om att man kan vänja sina troffar vid yngel om man typ stoppar i några små yngel till dom typ guppi så att man klarar sina troffe yngel sen. Så jag stoppa i några guppi yngel till mina troffar för att testa för 2 veckor sedan.Dom var nästan nyfödda så jätte små.Och dom lever fortfarande så jag har fått en kull snälla troffar ..
          450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• Bright_Blue
            NCS Medlem
            • June 2004
            • 1582

Tjena, jag byte till mig en grupp moliro i helgen och en 7-8st har såna här fläckar som fiskarna har på mitten av bilden. Är det något som smittar? Denna frågan har varit uppe tidigare men jag undra lite. FD ägaren sa det kom från maten och det kan det nog mycket väl vara men vad säger ni?

Mvh/ BB

Kommentar

• Robbe
              Användare
              • February 2003
              • 527

Det ser ut att vara spirulina fläckar som dom kan få om man matar på för mycket med spirulina.Har själv varit med om att just Moliro kan var känsliga för just detta,har även haft Golden med samma problem.Det du kan försöka med är att mata med foder utan spirulina i en längre tid då kan det ge med sig men jag tycker det ser ut att vara ganska så mycket på dina fiskarså jag tror att det kan bli mycket svårt att bli av med det helt.

Kommentar

• Robbe
                Användare
                • February 2003
                • 527

Ursprungligen postat av zeke66
                Jag läste någon stanns på forumet( kommer inte ihåg vart). Om att man kan vänja sina troffar vid yngel om man typ stoppar i några små yngel till dom typ guppi så att man klarar sina troffe yngel sen. Så jag stoppa i några guppi yngel till mina troffar för att testa för 2 veckor sedan.Dom var nästan nyfödda så jätte små.Och dom lever fortfarande så jag har fått en kull snälla troffar ..
                Det var jag som skrev om detta men det var inte ynglen som man skulle stoppa i även om det nu gick bra denna gången.Det som jag hade hört var att man hade guppie tillsamans med tropheus och när sen guppiesarna fick yngel så skulle man på så sätt få tropheusarna till att vänja sig vid att det fanns yngel karet.

Kommentar

• zeke66
                  Användare
                  • May 2006
                  • 106

Ha ha och jag gick till källan direct men det fungera ju i alla fall
                  450 L med Tropheus Ilangi F1

Kommentar

• annaedlund
                    Användare
                    • October 2005
                    • 73

Hej!

Jag tänkte byta bottenmaterial i mitt kar. Nu har jag dock uppäckt att en av troffehonorna tuggar. Ganska långt gången eftersom munnen är väldigt stor.

Så jag undrar om hon mest troligt kommer att spotta ut dem vid en infångning och flytt till ett annat kar? Är det bättre att vänta tills hon spottat ut dem självmant?

Kommentar

• bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

Tror inte det är fodret för sådana fläckar kan vissa har djur fast dom är VF

Kommentar

• Perikles
                        Användare
                        • December 2005
                        • 658

Ursprungligen postat av annaedlund
                        Hej!

Jag tänkte byta bottenmaterial i mitt kar. Nu har jag dock uppäckt att en av troffehonorna tuggar. Ganska långt gången eftersom munnen är väldigt stor.

Så jag undrar om hon mest troligt kommer att spotta ut dem vid en infångning och flytt till ett annat kar? Är det bättre att vänta tills hon spottat ut dem självmant?
                        Stoppa henne i ett mindre akvarium, med lite krukor å gömställen så sköter hon den biten själv. Ifall hon spottar ut ynglen i håven, det händer ibland, så pyttsa över hela familjen i det mindre akvariet.

Cheers
                        Jonne
                        Senast redigerad av Perikles; 04 August 2006, 20:26.
                        Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• ciklidMartin
                          Användare
                          • February 2004
                          • 213

Ursprungligen postat av bmwpower
                          Tror inte det är fodret för sådana fläckar kan vissa har djur fast dom är VF
                          Om fiskar i fångenskap får svarta fläckar så är det mycket troligt att de får det av spirulina, precis som Robbe säger.
                          www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

Ja det beror nog på maten men man blir lite orolig så det inte smittar. Jag hade tänkt o ge dem räkmix med "astanaxin" för att få bättre färg och sen plockar jag nog ut en 5 st med fläckarna som inte är speciellt snygga. Har sen tidigare 9 moliro f1 som jag ska tillsätta denna gruppen.

Mvh/ BB

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

Jag tror mer svarta blaffor kommer från nån typ av svamp eller parasit eller liknande. Spirulina-överdos ter sig mer i matta färger eller på sin höjd med SMÅ svarta prickar.
                              Skulle inte förvåna mig om det smittade; hade en gång liten gr VF Moliro leftovers som på vissa hade enstaka svarta blaffor. Tillförde ett gäng odlade ungfiskar till dessa och de fick med tiden liknande fläckar. Ingen mat med spirulina fick de.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

Kommentar

• Perikles
                                Användare
                                • December 2005
                                • 658

Ursprungligen postat av Bright_Blue
                                Tjena, jag byte till mig en grupp moliro i helgen och en 7-8st har såna här fläckar som fiskarna har på mitten av bilden. Är det något som smittar? Denna frågan har varit uppe tidigare men jag undra lite. FD ägaren sa det kom från maten och det kan det nog mycket väl vara men vad säger ni?

Mvh/ BB
                                Hallå
                                Hur mår fisken i övrigt? äter de? Om de gör det så byt foder och avvakta under en period. Ge dem ett foder med astaxanthin så blir de säkert röda å goa som Kalmar FF.
                                Cheers
                                Jonne
                                Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

Arbetssätt...