Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

ja trist på dina fina troffar...det är drygt att förlora fiskar som man har investerat så mycket i och ja förstår precis känslan när det händer även om just problem med nitrit aldrig (knacka i trä) hänt mej
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

Har det dött fler än två Stelin?

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Ursprungligen postat av blackened
        Har det dött fler än två Stelin?
        Två har dött, en kanonfin hane och en lika fin hona.
        Som det ser ut nu så räknar jag inte med att fler kommer att dö. Jag ger dom en avslutande flagylbehandling ikväll och sedan ska dom få lugn o ro. Lite mat varannan dag i ungefär en månad och sedan så är nog karet igång på allvar igen. Hoppas jag iaf...

Tror nog att dom får gå kvar i 400 liters karet trots att jag har ett nytt större kar på gång. Ytterligare en flytt hade nog varit att utmana ödet för mycket.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Lill Klas
          Användare
          • April 2006
          • 10

Skaffade för någon månad sen för första gången troffar. Det är en grupp på 1+13 VF moliro.
          Dom går för närvarande i ett 310liters. Har fått 3 kullar och har nu 2 tuggande honor.
          Jag är förvånad över hur tuffa dom är mot varandra. Men det verkar inte vara någon som blir utmobbad. Alla håller sig till gruppen.
          Från början var jag helt inne på att utöka gruppen och framförallt skaffa ett större kar.
          Nu känns det mer och mer som att det är att utmana ödet att ändra....
          Vad säger ni som är "vana" troffeägare?

Kommentar

• MalawiMannen
            Användare
            • March 2005
            • 207

Tjena Lillklas man ska helst inte utöka en grupp .
            Det kan bli problem.
            Ska man ut öka gruppen får man ta upp dom andra o ändra om i karet o släppa i alla samtidigt så alla revir är borta.
            www.very-important.se
            Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
            Kika in vet jag

Kommentar

• Lill Klas
              Användare
              • April 2006
              • 10

Malawimannen:
              Ja, om jag skulle få för mig att utöka så blir det ett absolut måste att göra om inredningen och att "sjösätta" båda grupperna samtidigt.

Frågan är vad som är en optimal storlek på en troffegrupp?

En annan fråga jag har är hur pass stora/små kar ni andra har era grupper i?

Kommentar

• Jonny Österberg
                Användare
                • December 2005
                • 49

Jag lider med dig Stelin.
                Jag flyttade min körsbärs grupp 30 st till sitt nya 720l,och efter en vecka började de se lite slaka ut. 3 st dog på 3 dagar men vattenvärdena såg bra ut, jag började med vattenbyten 1/3 morgon o kväll för det fanns inga tecken på soten. Nu har det gått 2 dagar efter sista dödsfallet och dom ser pigga ut och leker nu. Aldrig att jag flyttar dom igen.

Jag har en liten grupp dubbar (9st) 8-9 cm i ett 540l och jag vill utöka dom, hur många och vilken storlek skulle ni välja?

Blackened din yngelgrupp som jag köpte återstår bara 12 st av 24 st tyvärr,men dom växer på bra nu runt 5,5 cm
                Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
                Malawi i 225L Hörnakvarie
                Viktoria i 200L
                Tanganyika i 540L

Kommentar

• MalawiMannen
                  Användare
                  • March 2005
                  • 207

Hej Lillklas :
                  En optimal grupp tycker jag är 30 st. dom bör gå i ett 540 då.
                  Jag har en grupp dubbar på 30 djur i ett 540.

Hej Johnny Österberg :
                  Ska du utöka den så bör du gå på 30 st o samma storlek eller mindre.
                  Oftas så rör dom inte mindre fisk .
                  För att mindre fisk muckar inte gräl med dom större.
                  Jag har mina grupper i olika storlek på karen eftersom att det är hemma bygge i min lokal.
                  Dubbar verkar svårt att få tag i jag fick leta ett tag innan jag kunde utöka min grupp.
                  www.very-important.se
                  Aquarizt Zentrum

Nu ombyggd o fin
                  Kika in vet jag

Kommentar

• ciklidMartin
                    Användare
                    • February 2004
                    • 213

Lill Klass: Har ca 50 st dubbar gående i ett 250-liters kar och det går alldeles utmärkt. Igårkväll var det minst 8 st som gick och tuggade och de har sprutat yngel ända sedan de importerades från afrika.

För ca ett år sedan hade jag även då en stor grupp stora dubbar i ett lika dant kar och även då fick jag mängder med yngel.
                    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Har ni den med vida band eller har ni den med gula?
                      En grupp med vita band vore kul o hitta men dom kanske inte e så lätta o finna.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• ciklidMartin
                        Användare
                        • February 2004
                        • 213

deelay: Har vitbandade (från bemba). Om jag hade kunnat ta bilder med bra kvalitet så hade jag kunnat skicka över några.
                        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

Kommentar

• Jonny Österberg
                          Användare
                          • December 2005
                          • 49

Jag har den gulbandade men skulle gärna vilja ha den vita istället
                          Malawi i 960L (inbyggt i vägg mellan två rum)
                          Malawi i 225L Hörnakvarie
                          Viktoria i 200L
                          Tanganyika i 540L

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

Att utöka grupper till stora grupper kan vara riskfyllt, inte bara för aggressionerna. Olika troffar har olika bakterieflora i sina magar och sätter man samman dem är det väldigt ofta det blir problem.

Jag brukar säga såhär, fungerar din troffegrupp utan större aggressioner (dvs mobbar de bara en individ hela tiden och den blir allt risigare är det större aggressioner) så ändra inte på någonting alls. En fungerande grupp ska man bara låta vara och sköta som vanligt. Fungerar den dåligt och de slår ihjäl varandra så försök att komplettera.

Det bästa man kan göra när man ska komplettera är att köpa på sig de fiskar man ska komplettera med och samma dag släppa ner alla fiskarna, de nya och de gamla i ett nytt akvarium med ett startat filter så det inte finns så mycket "troffebakterier" från den gamla gruppen i karet. Endast på detta sät har jag lyckats utan problem. De andra gånger jag provat har det antingen blivit slakt eller sjukdomsutbrott hos alla fiskarna.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Lill Klas
                              Användare
                              • April 2006
                              • 10

Tack för svaren MadMartin och Malawimannen.
                              På sikt skall jag skaffa några troffar till tror jag, så gruppen blir 30-40st.
                              Det är intressant att höra att det finns de som har mindre storlek på karet än jag, och med större grupp till på köpet!
                              Det verkar råda rejält skillda åsikter om hur stort kar man bör ha....

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

Lill Klas: Mitt tips är som agt att eftersom du har en grupp som fungerar, köp inte fler. När du har 1 hane och 13honor vf moliro, utmana inte ödet. Fin fördelning du fått tag på =)
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...