Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Mmm precis det är en väldigt ovanlig avvikelse. Jämförelsen med röd rubin kanske är att ta i då den inte finns i naturen överhuvudtaget men jag tycker ändå det är tråkigt att man ska se stora $$$$ i det hela och börja odla och sälja dom för 600:- styck. Om tio år lär det väl krylla av den här och säkert även andra som t ex motsvarigheten på pemban.

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

Blackened: Den genomsnittliga röd rubin finns visst det i naturen,
      kolla länken: http://www.carstens-dyrehandel.dk/dm..._rocks_han.jpg

Denna hane ser precis ut som en av de i genomsnitt färgande röd rubin, så visst finns röd rubin i naturen, vid chidunga rocks. Skitsnygg i mitt tycke. Lite urvalsodling på den hanen och du har en superstam.

Kaiser gold....njaaa...inget som jag skulle lägga pengar på...vill man ha guld-gulskimrande fiskar kan man lägga pengarna på et gäng Nkonde eller Ilangi istället.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

Att chidungan skulle vara samma som röd rubin köper jag inte =) Röd rubin har man ju i alla tider sagt är en korsning och sedan urvalsodling man gjort mellan två aulonocaror, kommer inte ihåg vilka, men det är ju en helt annan diskussion som vi kan ta i en annan tråd

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

blackened: Du tänker på helt fel fisk....men som sagt, det tar vi i en annan tråd.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Chidunga är inte detsamma som Röd Rubin.

Aulonocara stuartgranti maleri, Chipoka/Chidunga Rocks är ursprungsarten och på denna urvalsodlades Röd Rubin fram...

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Ok tack för rättningen Stefan, blandade väl ihop den med någon annan...

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Du tänkte kanske på MC/OB Aulonocara som är en korsning mellan en Aulonocara art och en Metriaclima Zebra art?

Kanske denna du syftade på?

Jag tycker dock att du hade lite rätt angående Röd Rubin...den finns inte i naturen...däremot en blekare variant. ;-)

För övrigt så tycker jag att det finns så många vackra arter av Tropheus så det behövs inga färgmutationer...

Om de nödvändigtvis måste urvalsodla så kan de väl försöka få bort känsligheten för bukvattensot samt få bort den aggressivitet som minimerar en stor grupp till endast en hane kvar. Det skulle vara mer värt än en massa olika färgvarianter.

Kommentar

• stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

Ursprungligen postat av Stelin
                  Stiffe:
                  Du verkar ha samlat på dig en hel del goa varianter. Nkonde är ju helt klart en höjdare.
                  (Jag har dock lite svårt för det gula ljuset som du har i dina bilder stiffe.)
                  Vilket gula ljus tänker du på Stefan???

Ursprungligen postat av Blacened
                  Skitfina! Väldigt gula var dom. Snyggare än Ilangi imo... Hur stora är dom?
                  Tackar,dom är ca 5-6cm
                  Senast redigerad av stiffe; 06 March 2006, 07:49.
                  mvh Stefan

Kommentar

• Robin
                    Användare
                    • January 2003
                    • 4526

Jag tror att han tänker på den gula tonen du har på bilderna. Inget som irriterar mina ögon.
                    Mvh
                    Robin

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Att det bara skickas hanar av nya balla arter ar val ungefar det vanligaste (illvilliga) ryktet i akvariesammanhang. Snabbt vet alla att det ar sa och man far hora det fran alla hall. Sedan ar det nagon som avslojar att det just bara ar ett rykte, och nar folk tanker efter sa kanske det inte vara alla affarer som sagt det utan kanske folk som sa att alla affarer sa det. Nu sager jag inte att det ar sa i detta fallet, men att jag tycker att det ar en ointressant diskussion som kan laggas ner. Micke har honor. Kul!
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• TroffeMicke
                        Användare
                        • February 2004
                        • 412

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Att det bara skickas hanar av nya balla arter ar val ungefar det vanligaste (illvilliga) ryktet i akvariesammanhang. Snabbt vet alla att det ar sa och man far hora det fran alla hall. Sedan ar det nagon som avslojar att det just bara ar ett rykte, och nar folk tanker efter sa kanske det inte vara alla affarer som sagt det utan kanske folk som sa att alla affarer sa det. Nu sager jag inte att det ar sa i detta fallet, men att jag tycker att det ar en ointressant diskussion som kan laggas ner. Micke har honor. Kul!

Hej Ola.

Jag tycker att det är en riktigt viktig diskussion för ciklidhobbyn, främst då för att kanske få ett slut på ryktens florerande och "illvilliga" eller tanklösa ryktesspridare.

En sådan här diskussion kanske stämmer till eftertanke innan ngn. sätter igång att utsväva i egna fantasier utan belägg för det hela.

Och i ett forum som detta är det väl helt rätt att föra denna diskussionen i ?
                        Senast redigerad av TroffeMicke; 06 March 2006, 12:32.
                        Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Ursprungligen postat av stiffe
                          Vilket gula ljus tänker du på Stefan???
                          Nu var ju inte frågan riktad till mig (även om jag lyssnar till Stefan ;-)), men du har t ex ett gult ljus på bakgrundsstenen på ett foto. Det kan vara ljuset i akvariet eller ljus/färgåtergivningen från kameran som gör det. Motivet är ju gult så det kan ju ha effekt på närliggande objekt när kameran återger färger.

Kommentar

• TroffeMicke
                            Användare
                            • February 2004
                            • 412

Riktigt fina Yellow Nkonde du sitter med i ditt kar Stiffe.
                            Blir liksom lite avis när man ser så vackra djur......hehe
                            Men jag sålde ju av min grupp för att satsa på ngt. annat i Troffeväg. (Kasakalawe)

Lycka till med dem.
                            Mvh.Micke

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av TroffeMicke
                              Hej Ola.

Jag tycker att det är en riktigt viktig diskussion för ciklidhobbyn, främst då för att kanske få ett slut på ryktens florerande och "illvilliga" eller tanklösa ryktesspridare.

En sådan här diskussion kanske stämmer till eftertanke innan ngn. sätter igång att utsväva i egna fantasier utan belägg för det hela.

Och i ett forum som detta är det väl helt rätt att föra denna diskussionen i ?
                              OK, jag menade inte att diskussionen i sig var ointressant. Det ointressanta nu ar vem som sagt vad och nar. Jag tycker att du har rett ut det hela helt enkelt. Annars startas bara en ny runda av (illvillig) ryktesspridning. Upp med fakta sa ar det slutdiskutterat och ryggdunkandet kan ta over ungefar.

Du har helt ratt i att det ar for mycket rykten om allt fran bara hanar, odlat som saljs som VF osv osv. Det kan man ju diskuttera i en annan trad. Sedan har det ju hant att de bara saljs hanar med flit eller inte, vilket ju sakert ar orsaken till att ryktena startas av nagon som bara fatt hanar (kan ju inte bero pa att personen var sa snal att han/hon bara kopte 4 (svindyra) fiskar. Detta ar kanske ett amne for en annan trad? Vilka ar de vanligaste ryktena ungefar sa kan vi lagga upp dem pa bordet och doda dem om vi vet att de ar fel.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• TroffeMicke
                                Användare
                                • February 2004
                                • 412

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                OK, jag menade inte att diskussionen i sig var ointressant. Det ointressanta nu ar vem som sagt vad och nar. Jag tycker att du har rett ut det hela helt enkelt. Annars startas bara en ny runda av (illvillig) ryktesspridning. Upp med fakta sa ar det slutdiskutterat och ryggdunkandet kan ta over ungefar.

Du har helt ratt i att det ar for mycket rykten om allt fran bara hanar, odlat som saljs som VF osv osv. Det kan man ju diskuttera i en annan trad. Sedan har det ju hant att de bara saljs hanar med flit eller inte, vilket ju sakert ar orsaken till att ryktena startas av nagon som bara fatt hanar (kan ju inte bero pa att personen var sa snal att han/hon bara kopte 4 (svindyra) fiskar. Detta ar kanske ett amne for en annan trad? Vilka ar de vanligaste ryktena ungefar sa kan vi lagga upp dem pa bordet och doda dem om vi vet att de ar fel.

Kul och intressant ide´Ola......lite av MythBusters kanske, fast inom akvaristiken.

Snor iden av dig och startar en sådan tråd.
                                Mvh.Micke

Kommentar

Arbetssätt...