If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Du kan ha allt från 10-40 st i ditt 540 liters. Om du ska ha dubbar så tycker jag att du ska satsa på minst 20-25 st yngel men det kan även fungera med 10. Bara att testa sig fram helt enkelt.
He he ! Jag spanade just in ett yngel till i kiriza karet. Det verkar som att 2 har överleft i alla fall. De vandrar runt och betar bland stenarna och de vuxna verkar inte ta ngn notis av dem.
Det kan vara allt mellan 40-50 kr för ett yngel till 3-400 kr för en vuxen så det gäller att göra en ordentlig research innan man bestämmer sig för att ta fram plånboken. Vanligast är väl att de ligger runt 100-lappen.
Det kan vara allt mellan 40-50 kr för ett yngel till 3-400 kr för en vuxen så det gäller att göra en ordentlig research innan man bestämmer sig för att ta fram plånboken. Vanligast är väl att de ligger runt 100-lappen.
Tack för svaret. Okej, då vet jag ju vad jag är tvungen att punga ut på ett ungefär.
Man kan inte nog understryka vikten av ett stort antal, särskilt i en första grupp. Satsa absolut inte på mindre än 25 i ett 540l, köper du yngel minst 30. Undantaget är dubbar, dom kan du nöja dig med 15-20st av. En levande, väl fungerande grupp på 30st är mer värd pengarna än en död på 20st. Kan låta hårt med det är enda sättet att bli nöjd och kunna njuta av fiskarna
Under nästan 1 år har mina Troffar lekvägrat. Jag har enbart matat mer räkmix under det året. Vattenbyten sker ju automatiskt så det borde inte vara boven. Dessa två åtgärder hjälpte mig:
1/ Mer belysning = mer alger
2/ Mata mer än 1 gång per dag. Nu matar jag 3 ggr om dagen. Nu matar jag dessutom mer omväxlat. Flera olika sorters torrfoder. Spirulinaflingor matas med 2 ggr per dag. 1 gång varierar jag med annat.
Efter jag ändrade tog det ca 2 veckor så hade bärnsten lekt för första gången. 1 dubbe och en kejsare tuggade igen.
update på min troffefront: Endast en lever nu, vet inte varför två stycken av dem helt plötsligt bara dog. Hanen dog först och sen dog en av de mindre så nu finns det bara en enda troffe kvar hemma hos mig.
/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus
Christian har flyt och Jonas oflyt.......Jag har förstått av artiklar i CB och diskussioner här på forumet att just de knepen som Christian tar till kan trigga till lek, att först "tråka ut dom" för att sen ända i tex matrutiner och mängden/intervallen i vattenbyten. Tror det var Calle som skrev en artikel om det om jag inte minns fel, och det verkar ju funka...
Oerhört tråkigt att se hur det gick "åt skogen" för dig med troffarna Jonas! :-(
Det är väldigt svårt att stoppa ett scenario som det du haft...
Steveharris: Jo det var Calle Eklind a k a Cutekid som skrev artikeln. Det stämmer nog en hel del...och inte enbart på troffar utan det kan nog även innefatta Malawis...
jag har ett par med Pembor i mitt 660L där det går en massa malawi , och det funkar utmärkt .. de är ca 5-7 cm stora .. hade från början en grupp på ca 10 och det tog inte lång tid innan den dominanta hannen hade slagit ihjäl allihopa :/ .. men nu är det som sagt ett par kvar vilket jag tycker är rätt kul .. hanen är inte så aggro mot honon han tar ut det över malawina istället .
Såg ut att bli lek igår kväll men det var nog inget .. hade tänkt att försöka få upp lite yngel . vad ska man göra för att lyckas få yngel ? i karet så är det 2 stora lavastens rösen tror ni att det kan klara sig yngel där ? eller ska man ta upp honan och tömma henne i ett mindre kar ? och isåfall hur länge tuggar en tropheus?
Kommentar