Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • November 2005
    • 3217

jo stefan allt är ju relavtivt, nu har ju inte tid att byta vatten flera gånger om dan + mata flera gångerom dan, man har ju även ett jobb att sköta, men det är klart att det växer bättre om man matar oftare och byter oftare vatten, men man kan ju inte bo hos fiskarna.mvh janne

Kommentar

• Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

Janne:har haft mitt melanogenyspare med troffar sen jag fick med dem när jag köpte annan fisk. Hittills är det de och mina småttingcallochromisar i karet som mått bäst, även när troffar dött runtomkring dem =)

Så det kan ju vara vattebytena som varit problemet....aja, har tre små troffar kvar i mitt 60litersakvarium som jag ska prova lite teorier på. Men ny räkmix får jag nog ta och fixa till då den jag hittade i frysen bör vara minst två år gammal......
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Specmats:
        Angående maten så läste jag någonstans att en del "fångst-stationer" matar med vad dom kommer över. I princip vilket flingfoder som helst.

En bild på ett 4 veckor gammalt Red Rainbow(Kambwimba) yngel:
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

Stelinet där ynglet skulle sitta fint i artregistret =)

Jag eller Calle kan lägga upp det senare om du godkänner att vi får använda bilden till artregistret.
          /Jonas

Kommentar

• Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

Javisst, jag godkänner[].
            //Stefan Lindstedt

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

Fan vilka feta yngel! Vad matar du dom med för att få dom så? Måste ju bli kanonhöga i kroppen senare...

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

ja dom var runda..mkt mer än mina kambwimba yngel
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

Ursprungligen postat av blackened
                  Fan vilka feta yngel! Vad matar du dom med för att få dom så? Måste ju bli kanonhöga i kroppen senare...
                  Mest NLS(New Life Spectrum) "cichlid formula".
                  Bilden är tagen en stund efter utfodring med NLS pelletsen som dom proppar i sig så mycket det bara går av. Så den ser nog liiiite rundare ut än normalt.
                  //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Robbe
                    Användare
                    • February 2003
                    • 527

Ja,vattenbytena är mycket viktiga och jag har även som du Malawijanne(du får kanke byta namn till TroffeJanne istället)haft problem med för stora kallvatten byte.När det går bra så ligger dom på bottnen ett tag,när det går mindre bra så ser det ut som om att dom håller på att dö hela bunten.Dom verkar förlora balansen helt och snurrar runt,några ligger på bottnen upp och ner men jag har heller inte haft några som ser ut att få några problem av detta mer än just när jag bytar vatten.Dom gånger detta har hänt har jag fyllt på med vatten från mitt andra kar tills temperaturen höjs och dom kviknar till igen..Jag har dock haft några Malawiyngel dödsfall på grund av kallvattenbyte i för stora mängder.Jag bytar nu ca 30% en gång i veckan istället för 40-50% som jag gjorde tidigare och det funkar helt bra.Jag tillsätter även salt och höjer ph med bikarbonat och tycker mig se att fiskarna färgar ut bättre i några dagar efter vatten bytena.Till ynglen gör jag 20% vattenbyte 2 gånger i veckan utan att tillsätta något annat än just kallvatten.

//Robin

Kommentar

• Cutekid
                      Användare
                      • January 2003
                      • 3368

Ursprungligen postat av Stelin
                      Javisst, jag godkänner[].
                      Bilden upplagd i artregistret!

Mvh
                      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

mina tre kvaravarande troffar lever fortfarande......imorgon är det dags för vattenbyte =)

kan ju ha en liten troffe-status på detta lilla experiment. Imorgon eller ikväll skall det göras en sats räkmix, 60%räkor, 40% ärtor och 1,3%gelatin enligt jannes recept. Ska även hälla i lite astaxanthin då jag ska prova mixen på mina Vf mbunas.

Är ni intresserade av en liten "troffeblogg" här i troffetråden eller ska jag skapa en fristående som jag länkar till vid uppdateringar?
                        /Jonas

Kommentar

• steveharris
                          Användare
                          • September 2003
                          • 243

Går nog bra att "Blogga" här....
                          Patrik

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

kan ju beskriva de jag behållt, den ena är en typisk bärnsten med riktigt orange fläck och lila färg på kroppen, säker hane. Den som är min favoritindivid ser nästan ut som en röd rengbåge på fläcken då fläcken täcker hela magen och är lite ljusare färgad men fortfarande en riktigt vacker bärnstensmoorii. Denna individ är troligtvis en hona och likaså den sista individen som färgar liknande "regnbågen" men med lite mindre fläck. Bilder kommer nån gång i framtiden =)
                            /Jonas

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Är det 1+2 alltså? Spännande, här ska myter knäckas!
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

Robin: ja, det är meningen. Jag har aldrig lyckats med grupper över 14exemplar,så nu ska jag prova duktigt här =) Märker jag att det inte funkar på grund av aggressivitet har jag 5 minuters gångväg till stället där de andra bärnstenstroffarna bor nu och dessa tre är välkomna till gruppen.
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...