Jag tror inte det är någon som ser ett helt säreget beteende hos tropheus, de tar bara alla sköna drag hos t ex mbunas ett steg längre, har mer massiv kropp, intressantare blick, är mer intelligenta och bildar mer intressanta grupper med mer säregna individer i både utseende och beteende. Sen är det fan så mkt roligare med en fisk som färgar efter humör och inte simmar runt som en färgpallet, läs mbuna. Men det är ju bara min åsikt och du Jonas får ju tycka att dina mbunas är roligare men varför diskutera något som eltats hundra gånger om? Klickar det när man tittar på en troffe så gör det, annars köper man inte fisken för att krysta fram lite kärlek till dom. Så mitt svar är nej på din fråga. I min mening går det inte att definera ett särskilt tropheusbeteende. Jag gillar dom för att de är mer komplexa i samma beteenden som alla andra afrikaner har.
Troffetråden 2006
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Blackened: Det var precis en sådan förklaring jag ville ha =)/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
-
Lugnt alltid kul att göra lite research!Kommentar
-
jag tror ag måste lägga mig iden debatten om sjuka troffar.
jag har väl haft en ca 15 grupper genom åren, jag hade också jätteproblem i början, det kunde gälla sjöodlat, odlat eller vildfångat.
sedan körde jag en rak linje som har fungerat väldigt bra för mig.vattenkvalitet är det viktigaste vattenbyte minst 50% gärna 60% engång i veckan det är absolut det viktigaste. sedan måste man ha väldigt bra filtrering för att upprätthålla vattenkvaliteen mellan vattenbytena
man köper alla fiskar samtidigt,och lägger i alla samtidigt, sedan lägger man inte i en enda fisk efter det, och man köper tillräckligt många, för köper man för för få så har jag märkt att det är lättare för starka hannar att börjar ha ihjäl både honor och hannar.
Sedan vänjer man sakta vid mitt foder som är räkmix 60%räkor 40%ärtor+ lite gelatin INGET ANNAT!!!
Och det sista är mata aldrig för mycket vid ett och samma tillfälle för då blir det dåligt vatten och det är lika med problem.
När jag hade problem i början så hade jag antingen matat för mycket eller bytt för lite vatten när jag rannsakade mig själv.
sedan debatten troffar kontra mbuna. det finns väl inga snyggare fiskar än en väl fungerande och alla utfärgade samtidgt typ moliro när alla är knall röda typ som roger persson hade för några år sen. just nu bara två vildfångade grupper, ilangi och kasakalawe.mvh janneKommentar
-
Jag vet ju att det är jag som gjort misstag på något vis, problemet är nog att jag inte kan komma på exakt vad jag gjort fel. Någon gång nästa år är det dags att börja med troffar igen har jag bestämt mig för, då blir det Maswa duboisi. Jag tror att jag övermatat några gånger med pelletsen, det är svårt att dosera dem på rätt sätt. Sen finns det odlare som bara häller ner pellets i karen och det funkar fint. Något måste de göra som inte jag gör, sen om det är filtrering, eller om de matar med annat foder på samma gång, eller hur ofta de matar har jag ingen aning om.
Och det där med mbunas vs troffar är ju en tycke-fråga, det varierar från dag till dag. Kan ju säga att jag på senaste varit ganska uppgiven på allt vad Tropheus heter. Och ändå tycker jag fortfarande lika mycket om de små jäklarna. Det kanske är det som är det speciella med de här fiskarna? Att de nästan tvingar en att tycka om dem?
Aja, vi får se vad den här troffepausen ger för utdelning....
Janne: Har en fråga, när du bytar vatten, är det med kallvatten eller har du tempererat vattnet i tunnor innan? för 50-60% rent kallvatten måste bli en duktig chock för fisken. Jag har hittills bytat 30-40% rent kallvatten från kranen och fisken blir vädligt slö av det, lägger sig rätt så ofta på bottnen tills värmen kommit upp till 25grader igen./Jonas
-
-
stefan, en förpackning eller burk blandat med 5dl kokande vatten,jag tror det är en 200gram iburken, på 15kg räkmix.så det är väldigt lite gelatin för jag tror att om man använder för mycket gelatin så sätter det igen filtrerna och det vill jag inte. mvh janneKommentar
-
jonas när jag hade troffar i min friggebod vid mitt gamla hus så hade jag bara kallvatten indraget då fick jag se till att det var ganska varmt innan jag bytte vatten för annars blev det för kallt,troffarna blev inte sjuka av det men dom låg på bottnen några timmar innan dom vaknade till liv, jag vet någon gång på framförallt vintern så bytte jag för mycket vatten så troffarna till och med snurrade runt och fick väldiga spel, men dom överlevde och blev heller inte sjuka av det.
det är väl inget jag vill rekommendera. jag tror att gränsen gick ungefär vid 18grader.
Så har du bara kallvatten byt oftare. fast och andra sidan så klarade jag det med bara kallvatten med en gång i veckan, men det beror ju som sagt var vilken utgångstemeratur man har på vattnetKommentar
-
Ursprungligen postat av malawijannestefan, en förpackning eller burk blandat med 5dl kokande vatten,jag tror det är en 200gram iburken, på 15kg räkmix.så det är väldigt lite gelatin för jag tror att om man använder för mycket gelatin så sätter det igen filtrerna och det vill jag inte. mvh janne
Ger du enbart räkmix även till yngel och fiskar på tillväxt? Och bara en ggr/dag?Senast redigerad av Stelin; 30 January 2006, 14:21.//Stefan LindstedtKommentar
-
okej, kanske dags att ta fram min gamla regntunna om jag innan haft som tillfälligt förvaringsakvarium och förbereda vatten i den. Vattnet jag har ut från kranen är väldigt kallt, inte för att fisken blir sjuk men jag tror inte att de riktigt tycker om temperaturchocken.
Aja, nu blir det endast sandciklider från tanganyika ett tag framåt, det fungerar bra här hemma, min melanogenyshanne har börjat gräva en stoor sandkrater, hoppas att det är en hona jag har till han. Så nu slipper ni mina klagomål ett tag framåt =)/Jonas
-
jo jag såg på aquarium Malawi att dom hade problem med igesatta filter för några år sen. så dom har säkert lärt sig av det och dragit ner på gelatinet.
jag matar bara en gång per dag ibland så låter jag bli att mata över huvudtaget.
jag matar även mina yngel med räkmix,men minäldre haplisyngel får även pellets men då får man vara försiktig att dom inte får för mycket för då kan man få problem.vh janneKommentar
-
ok, tack Janne
(trodde inte det räckte att bara ge 1ggr/dag till yngel och fiskar på tillväxt)//Stefan LindstedtKommentar
-
har hört att sjöodlade troffar på fångststationerna i afrika endast får en typ av gröt som brukar användas av lokalbefolkningen som bete vid fiske..absolut ingen likhet med det dyra kvalitetsfoder som vi akvarister använder men dock så funkar det tydligen bra..ja tror personligen att fodret är "nyckeln" till framgång och att vara extremt konsekvent med vad man matar med-aldrig nånsin byta utan bara samma foder hela hela tidenTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
ja det är lite roligt att du nämde just melanogenus jonas, för kilesan var den enda sorten jag var tvungen att sälja på grund utav att jag bytte för mycket kallvatten, dom blev verkligen stressade och snurrade runt men dom överlevde, så nu kanske du förstår hur mycket vatten jag bytte och hur viktigt det är. men mina troffar mådde utmärkt.mvh janneKommentar
Kommentar