Troffetråden 2006

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

nädå, det ska tömmas, sanden bytas, filterhörna limmas. Karet skall även flyttas till Lund.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• steveharris
      Användare
      • September 2003
      • 243

Tråkigt med sjuka fiskar Jonas, till tröst kan jag säga att dina gamla dubbar än så länge är pigga och glada och verkar trivas med sina nya kompisar......Ta i trä.
      Patrik

Kommentar

• Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

Det där med troffar är lite speciellt. Dom blir ju inte sjuka av sig självt. Jag känner folk som nästan aldrig har problem med dem och vissa som alltid har problem. Nått måste det väl bero på. Vad? Jag har ingen aning men att sitta och fundera på det kan man göra i evigheter. Jag har hållt 2 grupper och haft lite problem med båda men inget som "äventyrat" mitt intresse för troffar.

Jag tror att receptet för att hålla friska och pigga troffar är att hålla dem som precis vilken annan tanganyika som helst. Mata med rätt mat och hålla sig till regelbundna vattenbyten. Ett tag skrev jag i min almenacka när jag skulle byta vatten.
        Mvh
        Robin

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Jag håller med sedan jag bytte foder och ökade tätheten mellan vattenbytena så har det flytit på bra.
          Det är jobbigt när troffar blir sjuka ofta blir det en rundgång man bota sedan bilir dom sjuka igen tills dom dör

Kommentar

• blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

Tråkigt att höra Jonas, men det var det första jag tänkte skulle hända när du började ge dom så kraftiga pellets. Så om felet ska tillskrivas troffarna eller dig låter vi vara osagt

Lycka till nu med nya fiskarna!

Kommentar

• Björn
              Användare
              • April 2002
              • 787

Jag ger precis samma "kraftiga" pellets som Jonas och min lilla troffegrupp mår hur bra som hellst. Inkonsekventa vattenbyten och varierad kost till trots.

För tillfället har jag mer än dubbelt så många troffar som Jonas (8st totalt), och det räcker alldeles utmärkt. =)
              Jag kommer säkerligen att skaffa nya stora grupper igen, men just nu känns det rätt bra att ha problemfria mbunas...

Mvh
              Björn
              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

Kommentar

• Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

Jag har haft problem med ALLA troffar jag haft undantaget en grupp, mina gamla Maswa som nu går hos SteveHarris.

Jag har provat alla tips jag fått från folk och alltid har det gått åt skogen, oavsett hur jag gjort. räkmix 70ärtor 30rökor, 50/50, bara flinbgor, pellets + flingor, pellets + räkmix, alla tips jag kunnat få fram. Självklart har jag inte ändrat så mycket med fisken. Att jag bytade till dessa nya pellets var för att fisken blev sjuk och att de belastade filtret för mycket (pelletsen har fungerat riktigt bra med Maswan i ett år innan Patrik"Steveharris" köpte dem).

Jag har haft en del tropheusgrupper, Ikola (19st där endast 8 överlevde till försäljning), Kala Island (22stk i två omgångar, 15 först och sen 7, jag förlorade alla utom en som bor hos min kompis som tog bärnstenarna), Duboisi Maswa (haft 15st varav 13st fortfarande är i livet hos Patrik), Kasakalawe (30st varav 25st är i livet, jag har tre och min kompis resten). Kanske inte så mycket fisk som dött ändå men jag orkar inte med att vara på helspänn hela tiden när det gäller de fiskarna. Det är inte värt det.
                /Jonas

Kommentar

• bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

Man lär sig med tiden ala har vi väl misslyckats trots vi följt alla regler.
                  Jag har märkte min fisk blev lite kinkig om jag mattade och sedan släckte för kvällen.
                  Nu kör jag enbart flingor sera vipan och vattenbyte 10-40% i veckan
                  Men jag håller med det kan fungera bra hur länge som helst sedan går allt åt helvete samma dag
                  Har själv haft fisk som varit kanon dagen efter har dom bara dött en och en till alla var döda under 1,5vecka.
                  Körde alla dess mediciner och alla knep men inget hjälpte

Kommentar

• blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

"Har själv haft fisk som varit kanon dagen efter har dom bara dött en och en till alla var döda under 1,5vecka.
                    Körde alla dess mediciner och alla knep men inget hjälpte"

En av de allra viktigaste grejerna tror jag är att vareviga dag sätta sig vid karet och titta en skaplig stund på sin grupp. En troffe kan inte vara frisk dagen innan och död dagen efter, det finns ingen sjukdom som är så snabb. Känner man individerna i sin grupp och studerar alla dagligen (vilket jag för övrigt tycker är enormt kul och intressant med troffar) så ser man direkt när något är fel och kan åtgärda väldigt tidigt. Det är den främsta anledningen till att jag är skitnervös första veckan med en grupp.

Det här är absolut ingen kritik mot dig Lenny jag förstår att du har en hel del fisk att sköta och att då hinna sitta långa stunder vid varje kar är ju inget annat än omöjligt.
                    Senast redigerad av blackened; 28 January 2006, 20:49.

Kommentar

• Robbe
                      Användare
                      • February 2003
                      • 527

Ursprungligen postat av stiffe
                      Någon som vet om Tropheus Brichardi Mvuna är det nya namnet på Tropheus Brichardi Isonga?
                      Eftersom ingen av den inre kretsen svarar dig så ska jag göra det.Det är inte samma art även om dom liknar varandra extremt mycket.I nya Back to nature så ser bilden på Mvuna ut som en Isonga men arten Mvuna har funnits innan så det kan inte vara det nya namnet på Isonga.

Sen tror jag att för att lyckas med Tropheus så kan man inte gå och vara orolig och överbekyddande mot sina ögonstenar för det är då det går åt skogen.Jag tror heller inte på det här med att man måste göra vattenbyte och på schemalagda tider utan sköt om dom som vilka Tanyanika som helst.Dom som jag känner som alltid lyckas med sina Troffar dom har inga direkt schemalagda rutiner och dom matar på med både pellets,flingfoder,cycklops och räkmix.Men det som jag lagt märke till att alla dom har gemensamt det är att dom har sina kar på ganska lugna ställen tex sovrum eller i ett speciellt fiskrum och inte där som är en massa spring.
                      På dom senaste inläggen här så verkar det som om om man ska hålla troffar så kommer man att bli ett nervvrak om man inte redan är och vad är det för PR för dessa enligt mig kungar i våra kar så fram med lite positivare toner här tack(riktat till speciellt dig Jonas).
                      Senast redigerad av Robbe; 29 January 2006, 10:39.

Kommentar

• Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

Ursprungligen postat av stiffe
                        Någon som vet om Tropheus Brichardi Mvuna är det nya namnet på Tropheus Brichardi Isonga?
                        Tropheus Brichardi "Isonga" går i regel under namnet Tropheus sp. "South-east" och tillhör population 5.8. Vanligaste handelsnamnet är dock Tropheus "Yellow Chest"

Tydligen så fångas inte "Isongan" vid just Isonga utan den igentliga fångstplatsen ligger runt Halembe.

Ang namnet Tropheus brichardi "Mvua" så vet jag att African Diving kallar en av deras Tropheus för just Tropheus brichardi "Singlespot - Mvuna Island" men den fisken är inte alls lik "Isongan" då den gula fläcken sitter precis bakom gälen och på "Isongan" sitter den vid bröstfenan samt att "Isongan" är mkt mörkare i färgen än vad Mvuan är.

Så samma fisk är det inte!

Mvh
                        Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Ursprungligen postat av Robbe
                          Eftersom ingen av den inre kretsen svarar dig så ska jag göra det.Det är inte samma art även om dom liknar varandra extremt mycket.I nya Back to nature så ser bilden på Mvuna ut som en Isonga men arten Mvuna har funnits innan så det kan inte vara det nya namnet på Isonga.

Sen tror jag att för att lyckas med Tropheus så kan man inte gå och vara orolig och överbekyddande mot sina ögonstenar för det är då det går åt skogen.Jag tror heller inte på det här med att man måste göra vattenbyte och på schemalagda tider utan sköt om dom som vilka Tanyanika som helst.Dom som jag känner som alltid lyckas med sina Troffar dom har inga direkt schemalagda rutiner och dom matar på med både pellets,flingfoder,cycklops och räkmix.Men det som jag lagt märke till att alla dom har gemensamt det är att dom har sina kar på ganska lugna ställen tex sovrum eller i ett speciellt fiskrum och inte där som är en massa spring.
                          På dom senaste inläggen här så verkar det som om om man ska hålla troffar så kommer man att bli ett nervvrak om man inte redan är och vad är det för PR för dessa enligt mig kungar i våra kar så fram med lite positivare toner här tack(riktat till speciellt dig Jonas).
                          Angående T.brichardi mvuna-grejset så svarade jag inte då jag inte har den blekaste aning. Bättre att inte gissa sig fram så folk få fel information. Snacka inte om några "inre kretsar" då det i min mening inte finns.

Jag ska säga dig att jag håller mina troffar precis så som du beskriver, jag bytar vatten, inga schemalagda dagar men det blir en gång i veckan. Matar med lite blandat även om flingor och invänjda pellets använts. Har akvariet på ett lugnt ställe där det inte är något spring(hörna i källaren med en del akvarium), ytterfilter (eheim 2217, 1000l/h), två innerfilter på 600l/h var + ett kraftpaket på 1000l/h för att få lite mer rörelse på vattnet. Jag kollar in karet en gång om dagen, allt brukar se fint ut. Men sen plötsligt en dag så står en liten troffe och hostar. Brukar inte bli alldeles hispig men tidigare erfarenheter säger att jag bör vara på min vakt. Allt eftersom tiden går börjar fler bli slöa och jag medicinerar. Medicinen hjälper och fiskarna blir friska. Sen gåtr det ett tag och samma procedur upprepas, men kanske man missar det förräns en troffe ligger död. Jahapp, dags att medicinera igen och hoppas att det hjälper. Nu kanske de verkar friska men det är fortfarande någon/några som e kass. Sen startar det om igen. Jag har följt alla råd jag fått från odlarna jag köpt fisken ifrån, matat på "rätt" sätt och bytat vatten så som jag skulle. Tittat in lite i karet då och då, inte blir det nån timmeslång fiskinspektion om dagen men en 5 minuter i alla fall, då ser man oftast hur det fungerar.

Så ja, jag är deppig över att behöva göra mig av med dessa fiskarna, Tropheus är något som inte alls fungerar för mig även om jag gärna skulle vilja det. Att bli stressad av att fiskarna e sjuka, vem blir inte det? Det är inte några samlarkort eller liknande, det är levande varelser som jag har ansvaret för. Vackra fina levande varelser jag tycker väldigt mycket om. Är det då något fel i att bli lite stressad när fisken ligger och dör i akvariet?
                          /Jonas

Kommentar

• blackened
                            Användare
                            • January 2005
                            • 1042

Helt sjukt egentligen att det skiljer så mkt mellan olika akvarister. Det finns säkert ingen skillnad i ditt sätt att hålla dom mot andras. Jag har varje vecka i stort sett en som hostar och drar sig undan, men det varar bara en halv dag eller så innan det är full fart igen. Förstår verkligen frustrationen i att se samma sak hända med döda fiskar som följd. Jag hade som du lagt ner, köpt andra fiskar, för att sedan köpa nya troffar efter nåt år eller två. Förutom att det självklart är tråkigt är det ju också fruktansvärt dyrt att misslyckas med troffar.

Kommentar

• Robbe
                              Användare
                              • February 2003
                              • 527

Ursprungligen postat av Jonas E
                              Angående T.brichardi mvuna-grejset så svarade jag inte då jag inte har den blekaste aning. Bättre att inte gissa sig fram så folk få fel information. Snacka inte om några "inre kretsar" då det i min mening inte finns.
                              .

Vet inte riktigt varför du tog åt dig det där med inre kretsen Jonas,men nu ska jag sticka ut hakan ordentligt.Med inre kretsen så menar jag dom/er som brukar ha åsikter om det mesta alltså ni med väldigt mycket inlägg och ni brukar ju svara varandra vare sig ni vet eller inte och oftast så tycker ni precis likadant allihop.Det tråkiga med detta är att vi här på forumet missar en massa riktiga kunskaper som folk tex storodlare av Tropheus,sitter inne med,men som inte hörs för att dom oftast blir helt ignorerade med sina frågor och ibland även med sina svar då dom inte är dom samma som den inre kretsens.Och dom kunskaperna skulle ju vissa av oss behöva när det går dåligt,eller hur?Jag har sett så många ggr där folk med få inlägg ställer frågor utan att knappast få några svar alls medanns man kan se folk med massor av inlägg får svar i massor i kanske liknade frågor.Därför blev jag väldigt irriterad när tex stiffe ställde sin fråga utan att få några svar.Hade du tex Jonas ställt samma fråga så kan jag lova att flera av den sk inre kretsen hade satt igång och sökt på nätet utav bara helvete.Det är även mycket intressant att du Jonas har så mycket negativt att skriva om Tropheus här i denna tråden,när det i själva verket handlar om att det är du som inte klarar av att hålla dom.Tropheus är mycket speciella och alla har någon gång haft problem med dom utan för den sakens skull skriva en massa negativa saker om dom.Och jag tror även här att om jag istället hade ifrågasatt Tropheus som du gör så hade nog fler en bara en gjort sina röster hörda och försvarat Tropheus släktet.

Ursprungligen postat av Jonas E
                              Men vad är beteendet som ni snackar så varmt om? Att de håller revir, käkar alger ibland och slår ihjäl varandra så fort de är för få? Definiera gärna detta då jag inte sett en tillstymmelse till beteende som jag inte kan se hos mina Melanochromis. Och Melanochromisen är mer intressanta i min mening.
                              Jag kan förstå att du känner dig maktlös,när du som du skriver,gjort allt rätt men varför ifråga sätta dina sjuka Tropheus beteende och jämföra dom med friska Melanochromis.
                              En harmonisk och frisk Tropheus grupp slår inte ihjäl varann om dom är för få.Jag har hållt både pare och grupper på under 10st utan några som helst problem(har även haft små grupper med problem).Att dom håller revir är väl i sig inget speciellt med det för det gör väl i stort sett alla ciklider utan det är väl mer hur dom gör det som är så speciellt.Och att dom betar alger är väl heller inget speciellt för även det gör väl dom flesta ciklider,i alla fall Mbunas.Utan det är väl mer på vilket sätt dom gör det på.Detta är vad jag tycker och det betyder ju inte att alla andra ska gilla Tropheus för det,likadant som om att bara för att du tycker att Melanochromis är mycket intressantare så behöver ju alla andra göra det för det.
                              Senast redigerad av Robbe; 29 January 2006, 17:42.

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

Robbe: tog inte åt mig, men jag anser inte att det finns några inre kretsar. Är det någon som frågar något som t.ex. jag kan svara på så svarar jag. Annars skriver jag inte. Nu fick stiffe svar på sin fråga av calle och ett mycket bra svar.

Angående Tropheus har jag inte haft konstant sjuka fiskar, ibland har det fungerat ett halvår- år utan problem. Sen helt plötsligt blir de sjuka. Så ja, jag har studerat deras beteende och inte funnit något annat att de är algätande revirhävdande fiskar. Men de är ju rätt så härliga ändå. Sen vad jag själv tycker om Melanochromis som jag tog som exempel är en annan sak. Jag har haft tropheus i minst ett akvarium sen 2003, oftast två akvarium har vart fyllda med dessa fiskar, och ja, jag tycker mycket om dem. Jag vill försöka leta upp vad man kan specifiera som ett speciellt Tropheusbeteende och försöka få en definition på detta. Det tycker jag är intressant, för det måste ju finnas!
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...