Melanurahona, 15 cm...
Vieja 2006
Kollaps
X
-
-
-
nej...nu bli jag fundersam, den fisken jag kötpte ser rysligt lik ut som Melanura honan på bilden och han i affären trodde att den jag köpte var en synspila, han har flera veijor. Vad skiljer synspila och melenura?? Den jag har är ca 8cm och ser exakt ut som honan på bilden bara lite mer svart på ryggen och två svaga svarta "pannband".pirranKommentar
-
Ursprungligen postat av pirran...Vad skiljer synspila och melenura??
Det kan vara tillräckligt svårt att se skillnad på vuxna djur och på ungfiskar som inte färgat ut ordentligt än kan det vara näst intill omöjligt...
De skillnader som jag känner till är dock dessa:
Där synspilan färgmässigt drar iväg åt rosa går melanuran mer i rött... vidare ska de svartare partierna vara mer framträdande på melanuran, framför allt på buken... även stjärtfenan är mörkare på melanuran vilket deras engelska namn ger en hint om, nämligen "blacktail vieja"...
Men som jag sa så gäller de här skillnaderna alltså främst vuxna djur... är de mindre kan det vara svårt att direkt avgöra vad det är för art... sen kan det ju också förekomma ganska så stora individuella skillnader inom samma art, vilket inte gör saken lättare direkt...
Bifogar en bild på en synspilahona jag har på omkring 10 cm... är helt 100 på att det här ÄR en synspila eftersom jag sett föräldrarna... jämför den med din firre... du kan ju oxå jämföra med bilderna på Micke Jarhls par som är postade tidigare i denna tråd...
Vad du än gör så jämför dock INTE med min större synspilahona som det oxå finns bild på tidigare i tråden... den ställer nämligen ovanstående resonemang helt på ända...Kommentar
-
-
Kommentar
-
ja min vieja har mycket mer svart på sej på mage, rygg,bukfenorna och sina svarta pannband i ansiktet, den har mer orange färg på sej än den rosa färgen...tyvärr kan jag inte posta någon bild då min kamera gått sönder...så det äe väl bara att vänta och se!pirranKommentar
-
-
pangea jag kontrar med mina,första bilden på hanen +30cmSenast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:13.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Luttgrymt fin hona du har...väldigt röd!!!
Tack!Ja dom är en väldig färgklick i karetMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Nu har dom lekt igen mina V.Synspila ganska mycket trafik i karet nu med 2 par som bedriver yngel vård,dock har petenian yngel desamerats mycket.Vårkänslor??Senast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:13.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
-
tycker bara att det är lite konstigt eller märkligt hur kvickt dom kan lägga en ny kull+att denna kakan är den största jag sett !!Men man ska nog inte bry sig för mycket om det man blir inte klokare iaf inte jag Hehe..Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
Kommentar