If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Shinespot hona som blir mer och mer utfryst ju större hanen blir. Förstår inte riktigt dem som säger/tycker att den vanliga synspillan och shinespoten är samma art! Det är ju en glasklar skillnad!
Fina synspilor kid påminner ganska mycket om mina tycker jag,fast din hane har mycket mera panna snarlik täckning på kroppen annars ,dina köpta i S.Sandby ?
Senast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:14.
Japp, de är köpta i S.Sandby typ 9 månader sen. Då var de runt 6-8 cm. Det är otroligt hur snabba de växer! Visst är pannan imponerande, stor men fortfarande fin i formen, inte böldaktig.
Det tog mig ett tag och några vändor till S.Sandy innan jag bestämde mig för synspillor. När jag väl var i butiken och skulle plocka upp fiskarna var det typ 6-7 fiskar kvar och jag siktade naturligvis in de 4 finaste. MEN när jag skulle be att få upp fiskarna var det någon annan före och han skulle OCKSÅ ha synspillor. Naturligtvis plockade han upp fiskarna som jag ville ha och kvar blev dem fiskarna jag har hemma nu.
Var rätt så besviken då men idag ångrar jag inget. De har utvecklats till grymt fina fiskar!
Shinespoten köpte jag mest för att det bara fanns 3 vanliga synspillor kvar och jag ville öka chansen på att få ut ett par. Lasse övertygade mig om att de i princip är samma art fast från olika ställen. När de var små så var det inte så stor skillnad, men nu är de nästan inte alls lika. Shinespotten har mycket mörkare färger i röd och lilla och har inget orange i sig som synspillan har.
Jag har haft turen att de 4 fiskarna jag köpte visade sig vara 1 hane och 3 honor (varav en shinespot). Hanen har lekt med alla 3 honorna men tenderar att inte vilja leka med shinespoten ju äldre han blir. Idag är det faktiskt så att det är fight i karet om hanen, medan denna blir lite förvirrad över det hela.
Får nog göra mig av med några fiskar.
Listans storlek har ingen betydelse, det är ingen tävling...
Men därimot så kan man ju få en uppfattning om vad som finns om det är något man är ute efter...
Väldigt vilket intresse det var för härkomsten av mina Argentea
Kommentar