Fetast grus till SA och jordisar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

    #16
    Sen är det sandsten för den som undrar om stenarna. Riktigt snygga tycker jag.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #17
      Huvudsaken det är lite pinnbröte... det är viktigaste enligt mig :-D
      Anders L

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • January 2003
        • 4526

        #18
        Är det för lite pinnbröte menar du Anli?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #19
          Jag har gått och sneglat några dagar på en hög vägsand dom lagt upp där jag bor. Den är mörkbrun som torr och nog samma sand som "sandlådesand" men med mer blandade dimensioner. Alexanders finkorniga sandlådesand är kanske bättre? Smaksak, men båda är ju verkligen mörkt bruna. Jag har aldrig sett och sällan hört att denna sand används.

          Jordätare tror jag är ganska lätta att kombinera med andra fiskar. Jag har bara haft "orange heads" som i min smak var lite för stökiga och stirriga. Men då får du beakta att jag nog är väldigt soft på gränsen till flegmatisk när det gäller hur aktiva fiskarna ska vara. För en malawimänniska kanske dessa passar utmärkt. Dom är i varje fall snygga, fredliga och ganska lättlekta (men det tar oftast ett antal lekar innan dom får upp yngel).

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #20
            Ursprungligen postat av Robin
            Är det för lite pinnbröte menar du Anli?
            ja, jag vill se mera... kan inte bli för mycket! Men man kan å andra sidan vara glad för det lilla!
            Anders L

            Kommentar

            • Linda A
              Användare
              • July 2002
              • 404

              #21
              Jag har rätt ljus sand till mina, ska nog blanda ut med lite mörkare sand snart.

              Som sällskap har jag scalare, pansarmalar och lite malar. Plus ett lite gäng tetror(är bara ett få tal kvar efter jordätarnas räder).
              Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.

              Kommentar

              • Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

                #22
                Jag ska se vad jag kan göra Anli.. vi har snö här nere nu.
                Mvh
                Robin

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

                  #23
                  Hej!

                  Lite sen ute men jag drog mig till minnes denna utmärkta artikel artikel (på danska):



                  Och enligt den är sanden i Rio Tapajos inte alls mörk utan vit och finkornig. Sen kan man ju förståss vilja ha en mörkare sand av andra själ men för att få en naturtrogen miljö är det alltså direkt kontraproduktivt.

                  Mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • February 2003
                    • 2533

                    #24
                    Jag är glad att jag använder ljus sand, annars hade min fisk inte synts alls då rötterna färgar vattent rödbrunt. Ett lysrör gör att jag kan se ca 30cm in i karet om det ligger i framkanten, två rör gör att jag ser 60cm in men då är det fortfarande en del cm kvar till filterhörnan börjar i mitt hörnakvarium.

                    Hade jag haft mörk sand hade jag antagligen inte sett något alls.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Kalle-Maja
                      Användare
                      • December 2004
                      • 1324

                      #25
                      Men Jonas, det där går över tyvärr. Mina rötter och pinnar färgar ingenting längre så jag får kasta i alkottar med jämna mellanrum, men nu var det längesen. Men visst är det härligt att kasta i ett helt litet gäng och få den där känslan av amazonas english tea style. Torv e bra oxå.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

                        #26
                        Ja, det är nog rätt schysst med ljus sand ändå (vilken tur jag har!), för man har det rätt murrigt i karen för övrigt. För mina feta rötter och pinnar färgar fortfarande efter några år, men så vill jag ha det. Bäst när bakrutan försvinner vid halvbelysning.
                        Anders L

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          #27
                          Kallemaja: Mitt har varit så brunt sen jag startade karet i Mars. Tror det är l-malarna som tuggar sönder rötterna.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • MikeW
                            Användare
                            • September 2005
                            • 155

                            #28
                            Zaphi:

                            Jag har använt svart blästersand vid ett par tillfällen. Har det för tillfället i två kar. Mina jordätare silade den hela tiden och färgade ut riktigt fint mot den svarta bakgrunden. Ska snart starta ett 400L Malawi och tänkte blanda just svart blästersand och ljus rådasand (a la Biltema). Har dock inte bestämt andelen svart / ljus än...

                            Bilder på sanden finns i min zoon bla under rubriken Röd Juvel yngel.
                            "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • July 2002
                              • 5395

                              #29
                              Nu blir jag lite paranoid med alla förslag, men det lutar nog år mycket finkornig (typ bläster) rådasand. Någon som har detta i sina kar och som kanske har bilder etc?
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Kalle-Maja
                                Användare
                                • December 2004
                                • 1324

                                #30
                                Ja rådasand är hederligt snyggt. Det ska jag ha i min nya stora tanganyikaburk, den vanliga som säljs i 25 kilos plastsäckar. Diameter har jag inte bestämt. Men att kasta i lite grovt grus, som Robin, är givet.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...