Vilken mal?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

Vilken mal?

Köpte två stim med Pansarmalar från Skåne i jul. Glömde dock att notera namnet på en av dem. Denna mal blir inte så stor (ca 2 cm) men låter sin avkomma vara ifred och är ljus med svarta fläcker.
    Stämmer denna beskrivning in på flera, eller är detta unikt för en/ett par arter?

Skall försöka komma ihåg att ta kort på dem om infon är för vag.
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

Ursprungligen postat av mek
    ljus med svarta fläcker.
    Det finns nog ett hundratal arter som passar in på den beskrivningen, och åtminstone ett par dussin som regelbundet förekommer i handeln.

Kommentar

• mek
      Användare
      • January 2005
      • 540

Exakt vad menar du?
      Att det finns hundratals arter som stämmer in på beskrivningen "Ljus med svarta fläckar" eller på beskrivningen "Ca 2 cm lång, låter sin avkomma vara ifred och är ljus med svarta fläcker".

Viss skillnad mellan dessa, eller hur?

Kommentar

• Mmm
        Användare
        • July 2004
        • 71

Det är väl i såna fall en av dvärgpansarmalarna vilka blir runt 3 cm. C. Habrosus har mörka fläckar, så den är det troligtvis, eller möjligtvis Cochui som är ganska lik. Hastatus eller Pygmaeus verkar däremot inte ha svarta fläckar.

/Mattias

Kommentar

• Gandalf
          Användare
          • April 2002
          • 29

Se citatet i ovanstående inlägg.

/ Robban J

Kommentar

• mek
            Användare
            • January 2005
            • 540

Hmmm..... Habrosus kanske, men tror mina är mer långsträckta (skrev inte detta i första inlägget. Sorry!). På Cochui fick jag bara träff på en tetra (på Zoopet dvs).

Så Mattias (och Robban)...... dags att ta fram kameran ikväll! Om jag kommer ihåg detta före firrarnas nattinatti, skall jag lägga upp bilder på dem imorrn

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

mek: Ring till affären där du köpte dem och fråga efter namnet på dem.

Kommentar

• mek
                Användare
                • January 2005
                • 540

Stefan.... det var en privat uppfödare, och jag tyckte det kändes lite pinsamt att störa bara för den sakens skull. Gick dock inte att få ngn bra bild av de små (kunde inte zooma så bra med kameran), så jag ringde upp honom igår kväll. De små hette ngt med Hamrutius och de andra Babatus/st.Paulus (ge mig gärna de rättstavade namnen .

Kommentar

• Mmm
                  Användare
                  • July 2004
                  • 71

Barbatus har jag själv haft, blir rätt långa och stora. Är dock väldigt fina, dessutom går det enkelt att se skillnad på hona och hane på dem.

Hamrutius får man ingen träff på google, det låter dock ganska likt Habrosus.

(Kan ju förstås vara någon ny sort... )

/Mattias

Kommentar

• mek
                    Användare
                    • January 2005
                    • 540

Hamrutius kan i själva verket heta Hamritius (kan ha hört fel pga skånedialekten. Fick dock ingen träff där heller). Den din länk visar till är dock väldigt lik de jag har. Skulle kunna vara de. Verkar dock som om latinska namn bytes (nästan) lika ofta som en annan byter kallingar....

Barbatus blir 12 cm enligt zoopet (mina är fn 1-2 cm). Jag har 11 av dem och 11 av de mindre (+ snart 2 par Ancistrus) i ett 63 literskar. Hoppas det inte blir alltför trångt (borde iofs uppfödaren sagt i så fall).

Kommentar

• Midas_Tom
                      Användare
                      • March 2005
                      • 809

panda ?... .. små lämnar avkomma ifred
                      //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Mmm
                        Användare
                        • July 2004
                        • 71

Ursprungligen postat av mek
                        Hamrutius kan i själva verket heta Hamritius (kan ha hört fel pga skånedialekten.
                        Ja, Skånedialekten är inte alltid lätt. Även för mig som jobbat en hel del i Skåne...

Kollade upp lite. Dina Barbatus är nog inte Barbatus, det fanns förut två varianter av Barbatus, en från Rio de Janeiro och en från Sao Paolo (dina). Det verkar som den från Sao Paolo numera heter Scleromystax kronei. Den från Sao Paolo blir inte riktigt lika stor heller som den från Rio de Janeiro (runt 85mm enligt Planet Catfish). Se bl.a. den här länken för lite information om Barbatus/Kronei:

Jag tror Barbatus/Kronei vill ha ganska låg temperatur för att trivas riktigt bra, Planet Catfish skriver 16-19 grader för Barbatus, men jag tror Kronei går bra i några grader till, typ 22 grader vore nog bra.
                        Barbatus/Kronei odlar man i första hand i par och det verkar som hanarna kan bli ganska aggressiva mot varandra.

Tycker det låter som lite mycket pansarmalar i det karet. Men du kanske kan göra dig av med några Barbatus när de bli större...

Hälsningar
                        Mattias

Kommentar

• daniel60
                          Användare
                          • March 2003
                          • 527

Ryktet om S. barbatus-hanars aggressivitet verkar vara överdrivet - jag hade tolv vuxna eller nästan vuxna i ett 210-liters utan några problem. Tills jag släppte i sex ilskna Gymnogeophagus som över en natt dödade alla pansarmalar utom tre...
                          Barbatus är de lekvilligaste fiskar jag nånsin sett. Det sitter nästan alltid en klump rom på glaset, alltid där det är som mest strömt. De vuxna fiskarna rör inte rommen, men ynglen verkar bli mat.
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

Kommentar

• mek
                            Användare
                            • January 2005
                            • 540

"Kollade upp lite. Dina Barbatus är nog inte Barbatus, det fanns förut två varianter av Barbatus, en från Rio de Janeiro och en från Sao Paolo (dina)."

Kanske blir lättare att avgöra vilka firrar jag har när du får se dem på bild?
                            Blev lite osäker när jag tittade på sidan ifråga. Bild nr 2 verkade dock hyfsat lik. Skall lägga upp lite på min zoonsida nästa vecka, så får du/vi se.

Tror dock att det är vad odlaren sade att det var. Han (Hans Emilsson, jobbar på Simontorp) verkade ha rätt bra koll på detta.

Jo, lär nog få göra det! Räknar dock kallt med att några av dem kommer att dö under tiden. Köpte ett gäng pansarmalar för ca ett år sedan. Inom 6 mån var alla döda (idag tror jag att de blev ihjälstressade av Palettcikliderna :/)

Kommentar

Arbetssätt...