Förvaring av tomma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_mull
    Användare
    • November 2005
    • 60

    Förvaring av tomma kar?

    Egentligen vill mán ju inte ha tomma kar stå [] , men om man är tvungen spelar det då någon roll om man förvarar dem i kall eller varmförråd? Jag tänker då främst på silikonet och dess egenskaper. Hur går det om det blir minusgrader i kallförrådet?

    //Danne
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Jag hade två 105L ståendes i ett kallgarage i tre-fyra år. När jag skulle sätta igång dem igen så var det inga problem alls. Karen har väl gått i ca 5-6 år nu...

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      jag hade mitt 720 i garaget i ett halvår innan jag satt igång det. Det är inga problem att lagra akvarium sålänge det är frostfritt (jag vet inte hur det påverkar silikonet/glaset ifall det fryser).
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Danne_mull
        Användare
        • November 2005
        • 60

        #4
        Nej, det undrar jag också. Och kall luft (minusgrader) är väl också ganska torr luft? Jag har en inglasad men oisolerad uteplats som jag funderar på att förvara på.
        Senast redigerad av Danne_mull; 01 January 2006, 21:22.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Har haft ett 350 liters helglas ute i flera år med kalla och snörika vintrar. Tyvärr stod det inte upp o ner. Sista vintern så frös botten sönder. Däremot så var det inget fel på silikonet. Var bara att byta bottenglaset och akvariet fortfarande i drift.

          Om det är ett bra silikon och bra utfört arbete, så håller det i alla väder och nästan hur länge som helst.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            samt att det inte bör utsättas för soljus för du bryts det ned
            Ställ karet svalt och mörkt så håller det länge

            Kommentar

            Arbetssätt...