elemetär växtlära önkas ;-)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BigFish
    Användare
    • February 2005
    • 21

elemetär växtlära önkas ;-)

Hejsan,

Jag har ett par fina "Svärdplantor" i Malawikaret (Om det kan man tycka mycket men så är det). När jag köpte dem hade de ganska långa stjälkar och breda korta blad. Nu ett år senare är de betydligt tätare. Bladen börjar några cm över botten och är långsmala. Höjden på plantorna är i princip samma som tidigare. Jag ansar dem då och då men nya blad skjuter upp hela tiden. Jag tycker inte de blivit fula eller tråkiga men de är annorlunda jmft vid inköpet.

Vad beror denna skillnad på? ljus? näring?

Tack & hej!
    Vänliga Hälsningar,
    Jonas
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

De flesta svärdsplantor (många akvarieväxter öht) odlas emerst på sump, dvs med bara rötterna i vattnet och bladen ovanför vattenytan. De växer bättre/snabbare på sump och får då en övervattensbladform. En akvarist köper plantan och stoppar ner den i sitt kar, och växten står då helt submerst - under vatten. Om den trivs fortsätter den att skjuta nya blad. Undervattensbladen ser dock i de flesta fall annorlunda ut, och behöver inte alls ha vare sig samma form, färg och storlek som på den planta man köpte.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• BigFish
      Användare
      • February 2005
      • 21

Aha!

Tackar.

Inte för att det är aktuellt men följdfrågan blir då naturligtvis, är det möjligt att svärdplantorna skulle klara av om man sänkte vatten ytan i akvariet eller gör ett terrarium, och då skjuta nya "luftblad"?

Mvh,
      Jonas
      Vänliga Hälsningar,
      Jonas

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

japp, det är helt möjligt.
        fish r friend

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Jepp, helt möjligt som Daniel skriver. Fördel/nödvändigt med hög luftfuktighet. En del Echinodorus funkar dock på fönsterbrädan. Har själv kört E. grandiflorus som krukväxt i ett fönster. Behöver ha vått om fötterna konstant. Blommar lätt under sådana förhållanden.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• BigFish
            Användare
            • February 2005
            • 21

Häftigt!

Tackar & Bockar
            Vänliga Hälsningar,
            Jonas