frågor ang. Crenicichla wallacii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • February 2005
    • 135

    frågor ang. Crenicichla wallacii

    Inhandlade två c. wallacii ca 5 cm härom dagen och undrar nu hur man enklast ser skillnad på könen och när detta är möjligt?

    De går i ett SA sällskapsakvarium nu, håller oftast ihop och verkar komma bra överens med såväl varandra som övriga invånare. Bör jag räkna med aggressioner så smånigom?

    Butiken hävdade med en tjock boks hjälp (akvarielexikon eller vad den heter... påminner om en bibel med färgbilder) att de blir omkring 15cm... stämmer detta?


    tacksam för svar!
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    #2
    Det är ganska enkelt att se könsskillnader. Wallacihonan har fläckar på ryggfenan, ofta flera eller ganska stora. När dom börjar bli könsmogna blir hannens form vid aggression/flört ganska typisk oxå: en spänd båge uppåt där han spänner ut längre storlek, stjärt- och ryggfenor samt visar sitt vackra käkparti.

    Aggressionerna du får beakta är, så länge honan har gömställen, att jämnstora fiskar förpassas till den andra planhalvan. Den är lätt att hålla men svårare att leka. Jag har själv en variant som många kallar notopthalmus men som åtminstone är en reganityp, som din.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Högst 15 centimeter.

      Kommentar

      • terpentin
        Användare
        • February 2005
        • 135

        #4
        Ursprungligen postat av Kalle-Maja
        Det är ganska enkelt att se könsskillnader. Wallacihonan har fläckar på ryggfenan, ofta flera eller ganska stora. När dom börjar bli könsmogna blir hannens form vid aggression/flört ganska typisk oxå: en spänd båge uppåt där han spänner ut längre storlek, stjärt- och ryggfenor samt visar sitt vackra käkparti.

        Aggressionerna du får beakta är, så länge honan har gömställen, att jämnstora fiskar förpassas till den andra planhalvan. Den är lätt att hålla men svårare att leka. Jag har själv en variant som många kallar notopthalmus men som åtminstone är en reganityp, som din.
        inga tydliga prickar på nån av dem nu... de är ljusa med ett svart horisontellt streck längs hela kroppen. fenorna är rödlila med grönskimrande prickar. båda har en svart fläck vid stjärtfensbasen.

        har du bilder på dina?
        "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

        "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

        Kommentar

        • Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

          #5
          Du får helt enkelt vänta och se. Båda könen har en liten svart prick vid stjärtroten och ett mörkt längsgående band längs kroppen. Det mörka bandet är ofta bättre markerat på honan, dock en "humörsgrej".

          Har bara en usel bild som jag inte vill lägga upp.

          Kommentar

          • terpentin
            Användare
            • February 2005
            • 135

            #6
            Ursprungligen postat av Kalle-Maja
            Du får helt enkelt vänta och se. Båda könen har en liten svart prick vid stjärtroten och ett mörkt längsgående band längs kroppen. Det mörka bandet är ofta bättre markerat på honan, dock en "humörsgrej".

            Har bara en usel bild som jag inte vill lägga upp.
            så prickarna syns inte på juveniler?


            tack ändå
            "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

            "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Menar du honans ryggfensfläckar? Fick dom adulta så jag kan inte säga. Men det är sannolikt en karaktär som utvecklas vid könsmognad.

              Kommentar

              • terpentin
                Användare
                • February 2005
                • 135

                #8
                Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                Menar du honans ryggfensfläckar? Fick dom adulta så jag kan inte säga. Men det är sannolikt en karaktär som utvecklas vid könsmognad.
                precis... ryggfensfläckarna.

                jag inbillar mig att den ena av dem har ett något mer robust utseende med lite grövre käkparti... kanske bara ett personligt drag.
                "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  Kan vara hanen...

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • August 2002
                    • 8598

                    #10
                    Några bilder på dvärg-gäddor finns här: http://www.fishbreeding.dk/frame.htm...chla.html~Main

                    Fast det hade Du kanske googlat fram redan.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Mike_Noren
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2695

                      #11
                      Till Terpentin: Jag vet inte vad du menar med "sällskapsakvarium", men du vet om att det är extremt aggressiva fiskar som dessutom äter upp eller biter ihjäl fisk som är upp till cirka 1/3 så stora som de själva?

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

                        #12
                        Nja Mike, visst äter dom gärna fisk men jag har oxå mina i ett sällskapsakvarium. Där går t ex ett Apistogramma hongsloipar där honan skulle gå att äta upp men blir lämnad ifred.

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          #13
                          Rätt kul att ni använder orden "juveniler" och "adulta". =)
                          Låter ganska roligt när man uttalar dem.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

                            #14
                            Försöker uttala dom högt men hör inte det kuliga, men alla blir väl saliga på sitt sätt. Jag trodde inte det användes (och det gör det väl inte) i fisksammanhang utan hakade på av bara farten när terpentin började. I fågelbranschen är det vardagsspråk.

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
                              Nja Mike, visst äter dom gärna fisk men jag har oxå mina i ett sällskapsakvarium. Där går t ex ett Apistogramma hongsloipar där honan skulle gå att äta upp men blir lämnad ifred.
                              Det är mycket möjligt att de wallacii jag sett var ovanligt aggressiva; jag hade nog gett en hongsloi-hane cirka fem minuters livslängd i det akvariet. Jag tror inte ens en fullvuxen palettciklid-hane hade levt mycket längre.
                              De var riktigt ilskna & hyfsat stora fiskar, med hårt bett. Ägaren utfodrade dem bl.a. med guppies.
                              Senast redigerad av Mike_Noren; 31 December 2005, 00:40.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...