Kom hem från julfirandet(2 dygn) och hittade min L. Hongi i mycket dåligt skick. Antagligen har den utamanat den dominante Ps. Demasonin och skrapat upp ena sidan i stridens hetta. Fisken är ca. 8cm och såret sträcker sig över halva kroppen. Det är så sjupt så att det längst in är lite blodrött. En del av fenorna är även medfarna. Vet inte om den i samma veva angripits av nåt slags infektion för en del av fjällen står ut och den verkar ha svårt att hålle sig nere i vattnet och får hela tiden simma med huvudet aningen neråt.
Först då jag såg den planerade jag att avliva den men efter en stund övervägande så flyttade jag den till ett 80 liters kar i vilket jag tillsatte 1dl salt. Efter att den nu simmat i sjukhuskaret i drygt ett dygn så verkar den piggare. Den tar en simtur nu och då men såret ser förfärligt ut.
Är det nåt mer jag borde göra, någon annan medicin än salt jag borde tillsätta? Är 1dl salt på 80liter vatten ok i sjukhuskaret?
2 dåliga bilder på patienten:
Tacksam för svar och synpunkter,
Johan
Först då jag såg den planerade jag att avliva den men efter en stund övervägande så flyttade jag den till ett 80 liters kar i vilket jag tillsatte 1dl salt. Efter att den nu simmat i sjukhuskaret i drygt ett dygn så verkar den piggare. Den tar en simtur nu och då men såret ser förfärligt ut.
Är det nåt mer jag borde göra, någon annan medicin än salt jag borde tillsätta? Är 1dl salt på 80liter vatten ok i sjukhuskaret?
2 dåliga bilder på patienten:
Tacksam för svar och synpunkter,
Johan
Kommentar