If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Mats,
funkar troligen bra i ditt kar - det var därför jag garderade mig med att säga att de kan funka fint. Det är dock inte alla som kört nät i botten, och då grumlar det mycket vågar jag lova. Var och en salig på sin fason. Tofsalgerna borde inte komma i ett sådant kar, men just vad som triggar dem är lurigare. Tom Barr menar att de oftast går att komma tillrätta med genom att öka CO2-halten (samt tålamod). Han menar även att ca 90 procent av alla algproblem i växtkar handlar om CO2-halten. Klart böjd att hålla med honom.
Ola,
kruxet är just "långsamt". Svårdefinierat. Rätt hastighet är svår att bestämma. Med mycket lera i botten och "lite för fort" sätter jag en peng på att du får trådalger. Får man genomströmningen i botten att funka precis lagom så vågar jag å andra sidan lova att det funkar bra. Som sagt är det svårt att bestämma och kontrollera hastigheten på genomströmningen. För övrigt läcker botten en hel del näringsämnen i vilket fall, om man har berikat den med något. Det är också skillnad på näringsämnena - en del transporteras av växten alldeles utmärkt från rötterna, andra är "fixerade" och flyttas inte. Akvatiska växter och växtformer verkar dock trivas bäst med att ta upp näring genom bladen, enligt vad jag läst och sett. Därmed inte sagt att näring i botten är dåligt.
Mats,
betvivlar inte att dina växter trivs - får man en lerbotten att funka så går det bra!! Tog bara upp en del problem med lerbotten som jag både sett och hört om. Har själv vanliga krukväxtkrukor fyllda med lerjord/grus i ett kar, och både Cryptos och Vallisneria trivs utmärkt i dem. Valde dock krukor för att det ska gå enkelt att flytta runt dem (karet är inte till för att vara snyggt utan att "rädda" en del växter som jag vill behålla).
Hej Patrik.
Kan inte låta bli och prova nya saker,så när jag köpte mitt 540 år 2000 så anlade jag denna botten typ,har nu gått i ca.5 år utan problem.Vitsen är ju att ej få en grumling av vattnet vilket jag har lyckats med tack vare myggnätet.Har också krukor som du skriver om,som jag skrev tidigare har lågenergilampor ersatt lysrör och det fungerar förvånansvärt bra,det trodde jag ej från början.Så nu kör jag bara med låglampor,testa i ett kar så för du se.
MVH Mats
Mats,
såg en artikel i DATZ om lågenergilampor ovanför växtkar, så att det funkar betvivlar jag inte. Många växter är rätt anpassningsbara och det borde gå att få bra watt-tal från lågenergilampor också.
vet vissa som har provat. jag tycker det är bättre om man skall ha en fet botten att använda vanlig modellera. Och sedan köper man växtnäring till balkonglådor. Långtidsverkande 1år. Bättre är dock att prova PMDD. Jag har slutat med fet botten bara krånligt om man jämför...
Problemet med lera i kombination med mycket organiskt material såsom jord/torv är att det blir extrema reduktionsprocesser som främst ger ohyggligt mycket järn. Järn är fint i mindre mängder men skapar problem i stora mängder ungefär i denna ordnign: trådalger, räkdöd, maldöd och generell fiskdöd i extremfall.
Har man då bottenvärme ovanpå lera+jord/torv så kommer vattnet vara extremt järnhaltigt (lera består till största delen av järn: http://home.infinet.net/teban/jamie.htm )
Anledningen till att bottenvärme är dåligt är således inte att den kan generera ogynsamt hög redox (vilken den iofs kan, men jag tror man bara flytar de gosiga processerna uppåt/neråt med/utan bottenvärme). Det farliga är när det blir perfekt redox där värmen får reduktionsbakterierna att gå på högvarv och således producerar ohyggliga mängder järn som via diffusion når vattnet.
Främsta anledningen till att inte använda lera tycker jag är trådalgsodlingarna men om man inte lyssnar på det örat kan man ju betänka att en växt består av ca 100 ggr mer kväve/kalium och att lera består av dubbelt så mycket järn som kalium. Leran kommer således snabbt strippas på kaliumet och sedan bara ligga och läcka järn medans man får (tråd)algodling och småprickiga döende blad tills att leran är urlakad och bara jorden/torven ligger kvar och mineraliserar fiskskit/fiskmat.
Vips så förstår man då varför man bara ska använda jord som Walstad rekommenderar:
Jorden är kolkälla till bakterier så att koka den tror jag man vill undvika om man inte har färdig ytterfiltersgyttja man kan blanda den kokade jordgeggan med när man lägger ner den i akvariet. Man vill ju inte döda bakterierna. Däremot kan man laka ur jorden i en hink med vatten för att få igång bakterierna så dom omvandlar eventuell aurea/ammonium till nitrat. Man dekanterar hinken varje dag i någon/ett par veckor och kvar blir då en startad bakteriekultur med snabbt sedimenterade jordpartiklar som inte "dammar", sk "mulm".
Man toppar 2,5 cm av denna mulmgegga med 2,5 cm 2-3 mm grovt sandgrus och man har då en fin bakteriekultur som har en i princip oändlig kolkälla att knapra på (torven) och som är redo att mineralisera all fiskskit och matrester och binda upp den i den höga CEC:en som växternas rötter lätt kan använda.
Lågenergilampor har ungefär samma PUR-effektivitet som dåliga lysrör så visst kan man gro växter med dom, men det kostar betydligt mer el.
Philips PL-S 827 11 watt, 900lm: 0.52
jämfört med t ex Aquarelle:
Philips Aquarelle 38w, 2380lm: 0.76
från min PUR-effektivitetslista: http://www.defblog.se/permalink/1402.html
Hur är det med filter i ett sånt här kar. Jag kan tänka mig att det inte behövs någon genomströmning á la malawi men... Hur stort filter behöver man till t ex ett 100 literskar?
Ska man inte byta vatten utan bara fylla på vatten? Detta fungerar väl så länge det är ballans i karet och det leder osökt in på - hur lätt är det att få det här att fungera?
Vilka växter är lämpliga och vilka fiskar kan man tänka sig?
Walstad brukar rekommendera QuickFilter för att snabbt få vattnet klart, dvs extrem finmekanisk filtrering utan biologisk filtrering. Det ska vara cirkulation så att växternas blad rör sig men inte så att ytan skvalpar.
Man fyller bara på dunstat vatten ja och gör vattenbyten om man rotar upp växter eller på annat sätt stör bottnen. "Aldrig" är överdrift, snarare "väldigt sällan". Har en burk i garderoben som snart gått över ett år utan vattenbyte med 4 pigga Scalarer.
Eftersom man inte rör akvariet är det väldigt lätt att få att fungera.
Det är svårt att förstå hur mycket näring växterna faktiskt tar upp. Hade folk i allmänhet förstått det och haft känsla för den kopiösa mängd nitrat och fosfat som faktiskt går åt så hade alla kört växtfilter och sluppit göra vattenbyten.
Problemet är inte obalans som i "för mycket näringsämnen", utan tvärtom för lite näringsämnen - de flesta som kör Walstad måste fylla på med extra gödning via PMDD. Det tar inte många månader utan KNO3 för att min low-techare utan vattenbyten ska bli Cyanoodling (för lite kväve).
Eftersom low-techs har så stabila vattenvärden så kan man ofta utsätta dom för sollljus utan någon större algodlingsrisk, men då får man vara beredd på att dumpa ner en hel del PMDD.
Normalt sett brukar man dock rekommendera under 0,5 watt/liter till low-techs. Jag vet inte om det är smart med tanke på att man sannolikt kommer ha en hel del bikarbonatsanvändande växter, och dom behöver en del krut i ljuset för att driva bikarbonatsanvändandet. Det är förmodligen därför många har problem med t ex vattenpest om dom inte låter dom flyta på ytan nära ljuset.
Ljusmängden är av undordnad algodlingsbetydelse om man har stabila vattenparametrar och ammoniumkäkande glada växter, vilket lurar alger att lurpassa på bättre tider (näringsbegränsade växter, en död fisk eller andra ammoniumpåverkande händelser).
Det går vilketsom, speciellt om du lakar ur den - då kommer eventuella stora pinnar eller leca-kulor försvinna iom alla dekanteringar, och sand/grus försvinner när du häller i gyttjan i akvariet (lätt att sluta hälla när det börjar bli enbart sand/grus.
Orkar du inte laka ur jorden är det mer kritiskt med att du har en oherrans massa ogräs på plats från dag 1 som kan suga upp eventuell ammonium.
Kommentar