Växtakvarium med jordbotten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Växtakvarium med jordbotten?

Hur fungerar det här? Om jag förstått saken rätt så ska man alltså ha jord (vilken typ av jord?) och sen plantera växter och luta sig tillbaka utan att behöva lyfta ett finger. Inga vattenbyten. Hur är det med fisk i ett sånt akvarium? Räkor kanske? Filter?

Någon som kan reda ut hur man går till väga för jag skulle kunna tänka mig att prova!

Mvh Erik
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Låter rätt intressant men vanligt matjord och/eller planteringsjord blir ju lera när man häller på vatten. Skulle det inte ta flera veckor innan det skulle lägga sig?
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

Jag har ingen vidare koll på hur man gör men har förstått att det är någon Diana Walstadt som många hämtar inspiration och kunskap ifrån. Här är en länksida där du hittar ett gäng info:

Jag gjorde ett försök med lågteknik där jag bara hade torv på botten, javamossa och flytväxter och utan cirkulation eller filtrering. Fiskarna var några Betta imbellis, en lakritsguramityp och Sawbwa resplendens. Posthornssnäckor hade jag oxå.

Det gick inget bra. Jag tror att jag kanske matade för mycket. Vattnet luktade illa, fiskarna fick oodinium och ibland fick jag något slags tunt vitt "moln" ungefär i halvhöjd. Men men, det var jag det. En lokal handlare här har ett hundratal småkar utan cirkulation. Dom är sparsamt befolkade med fisk (mest killis) och han är väldigt noga med allting.

Lycka till, och berätta hur du gör och hur det går.

Kommentar

• Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

Gå in på zoopet och sök på jordbotten.Du kommer få gigantiskt många träffar.
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Tack för tipsen. Ska titta vidare och se om det kan vara något som jag känner ork till att dra igång...

Men det lär ju inte bli förrän snön är borta iaf!

Mvh Erik

Kommentar

• Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

Hej.
            Till mitt 540 kar har jag en liknande botten.Först ett lager med krukmakarlera typ grå ,sedan torv(stallströ 400 l.bal ca.70:-),på detta ett myggnät samt ett lager med Baskarps sand.Under själva akvariet har jag gjort liksom en låda av frigolit,en 3cm ligger som en sarg på en 2cm. skiva. Där finns värme som består av två stycken skovärmare ca. 20 watt så det blir aldrig kalla fötter för växterna.
            MVH Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

Mats, härligt att höra, en fritänkare. Det vill jag lova är inte mainstreamsetupen på det här forumet. Vad har du för fiskar?

Kommentar

• Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

Hej.
                Har olika sorters sydamrikanare.Scalar,apistos,tetror och olika malar.Hade diskus förut men la ner dom för ett tag sedan,kan säga att det funkar bra.
                MVH Mats

Kommentar

• Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

Låter trevligt.

Kommentar

• wofflan
                    NCS Medlem
                    • September 2003
                    • 660

kollade lite på din zoon Mats, kör du både med jordbotten och Co2 från tub i samma kar?
                    Mvh Fredrik

Kommentar

• Mats
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 804

Hej.
                      Svar ja och lågenergilampor
                      MVH Mats

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

ja, det mats beskriver är en klassisk äldre variant av växtakvarie. inga moderna växtakvarister skulle ens tänka tanken på att göra så.
                        fish r friend

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Diana Walstad står för en low-techvariant av växtkar där man gör ungefär som Mats beskrivit. Två stora skillnader finns det dock - leran och bottenvärmen. Lera har otroligt mycket näring i sig och borde vara ett superbt växtplanteringsmaterial. Många som haft mycket lera i sina bottnar får dock stora problem med trådalger, vilket kan kopplas till att leran innehåller mycket järn. Det är dessutom svårt att plantera om växter med mycket lera i botten - den virvlar upp.

Men visst - jag har sett akvarium med mycket lera i botten som funkat mycket bra, så jag tänker inte säga att det aldrig funkar. Till största delen har jag ändå hört och sett folk som haft problem när de haft mycket lera i sina bottnar. Jag rekommenderar det inte och skulle inte själv göra så.

Bränner man leran får man däremot ett jäkligt bra bottenmaterial som säljs under flera olika benämningar och med något olika näringsinnehåll. Onyx, Flourite, Aquaclay är bara några exempel på bränd lera för akvarier. Bränd lera läcker inte näring till vattnet på samma sätt som obränd lera.

Att växterna får "kalla fötter" är delvis en myt. Bottenvärme är alltså inte nödvändigt. I en del fall är det till och med dåligt - man kan få en ogynnsam redoxpotential i botten. Växterna växer bäst om det är relativt syrefattigt i botten (OBS - inte ruttnande bottenlager!!).

Hur gör man då? Tja, ta en vanlig ogödslad jord, koka den eller lägg den i en hink och lufta igenom den ett par veckor (detta gör man för att omvandla ammonium till nitrat - Walstad gör inte detta, drar bara jorden rakt ner i karet, obehandlad). Lägg ett ca 1-2 cm tjockt lager underst och fyll på med sand 1-3 mm, möjligen lite grövre. Du bör ha minst 7-8 cm tjockt bottenlager till sist. Fyll på med vatten, inred, plantera (snåla inte på växtmassan i början!!), i med fisk (rätt mycket fisk är bra). Vänta och se. En del växter tar sig, andra inte. En nyckel är att byta vatten rätt sällan för att minska svängningarna i CO2.

Köp Walstads bok om ni vill prova - den är mycket mer värd än vad den kostar!!

Hilsen,

P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mats
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 804

Hej Patrik.
                            Trådalger får jag ej,däremot tofsalger förekommer på sten och rötter.Sedan detta om omplantering där får du läsa på bättre,leran ligger underst,torv,nät och sand.Kan flytta om växter utan att det blir någon grumling av vattnet.
                            MVH Mats

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ar inte en av poangerna med bottenvarme att fa viss cirkulation av vatten genom botten och att fa godningen att mycket langsamt komma upp till bladen dar naringsupptaget i vaxter (utan kontakt med luften) sker?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...