Vita märken på cikliderna..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidis
    Användare
    • October 2005
    • 98

    Vita märken på cikliderna..

    På en av våra Ps. Elongatu Mpaga upptäckte jag ikväll en ca 2mm stor vit fläck en bit bakom gälarna.
    Och för ca 10dgr sedan såg jag att en Auloncara hona hade lite vita märken och typ"hinna" på en del ställen.

    Saltade lite och tänkte att det berodde på en ny hane som ev hade jagat henne så hon skrapat i lava stenarna.
    Fast nu när jag även sett det på en Ps. så börjar jag undra om medicinering krävs?

    (375l med 15 golden, 5 Ps elongatu, 5 Aulonara)
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

    #2
    du tror inte det är så att de skadat sig på lavastenarna? Kanske dags att byta ut dem mot kalksten eller något utan alldeles för vassa kanter. Ps.elongatus mpanga är inte direkt kända för att vara snälla, så troligtvis har de jagat varandra och hannen har slagit i sig i en sten eller blivit biten.

    Att salta vid vattenbyte hjälper bra mot sån't, men bäst hjälper byte av lavastenen mot annat.
    Senast redigerad av Jonas E; 27 December 2005, 22:21. Anledning: uch, julmust i tangentbordet gör inte direkt underverk när det gäller stavningen
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • ciklidis
      Användare
      • October 2005
      • 98

      #3
      Lava stenen har ändå blivit så enormt algig så det kanske är lika bra.

      Tror du att det läker självmant eller brukar man få lov att köpa mediciner?
      fast så länge lava stenen finns kvar så kanske de fortsätter skada sig

      Tack för ditt svar

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

        #4
        du behöver inte mediciner sålänge inte såren ser infekterade ut eller har vitt "ludd" på sig.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        Arbetssätt...