Tyngd på golv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lena
    Användare
    • April 2002
    • 114

    Tyngd på golv

    Jag ska flytta till hus och hörde att golven i villor inte tål mer än 400 kg - frågan är då vad man gör med ett 450-liters akvarium?? Hur har ni löst det? Kan väl tänka mig ngn slags förstärkning, men hur? Det är väl inte meningen att man ska bryta upp hela golvet, hoppas jag.

  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    #2
    så alla villor är likadana? du yrar ju bara...

    MVH Simon

    Kommentar

    • Lena
      Användare
      • April 2002
      • 114

      #3
      Jasså, är inte alla villor likadana?! Jag som trodde det! Så dumt! *ironi*

      Allvarligt, det handlar om träbjälklag, inte starkare än så. Gissar att det är det "normala" för villor överlag.

      Kommentar

      • Rickard
        Användare
        • April 2002
        • 727

        #4
        Jag fick sättningar i golvet av mitt 540 lit. kar p.g.a. hamnade mitt över en genomgång i torparegrunden. Så när jag skaffade mitt 960 liters kar fördubblade jag balkarna (30 c/c mellan dom) och satter 4"x4" stolpar ner i marken under varje balk. Men om man har ett normalt golv med 60 c/c mellan balkarna och stora fötter på akvariet som inte kan trycka sönder golvet(oftast spånplatta) är det inga problem upp till 540 liter.

        M.v.h.
        Rickard
        M.v.h.
        Rickard

        Kommentar

        • Lena
          Användare
          • April 2002
          • 114

          #5
          Jag har nu akvariet på en tjock skiva som är placerad på 3 st. lecablock, som står paralellt med varandra. Skulle det alltså räcka?

          Kommentar

          • NM
            Användare
            • October 2002
            • 93

            #6
            Hej,
            Det gäller att fördela trycket över bjälkarna, man kan t.ex.
            lägga tvärsgående "balkar" under fötterna på akvariet, gäller framför att om man har en ALU ställning för det blir ju ganska stort tryck vid varje fot annars.

            Mvh
            Niclas

            Kommentar

            • jens
              Användare
              • April 2002
              • 17

              #7
              Annars kan du se till att ställningen som akvariet står på har samma avstånd mellan benparen som avståndet mellan golvbjälkarna (oftast 60 cm), och sen se till att du ställer aå att du får et benpar över varje bjälke. Det fungerade bra för vårat 375 l akvarium (som råkade vara 120 cm långt). 6 fötter (diameter 6 cm) har inte påverkat parkettgolvet eller gjort sättningar på övervåningen där det står. Det du behöver göra i så fall är at ta reda på var bjälkarna sitter

              hälsn

              jens

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • April 2002
                • 727

                #8
                Bjälkarna har 60 cm mellan varandra och första ligger i väggen vilket innebär att andra ligger ca 55 cm från väggen och nästa ligger 60 cm osv. Bjälkarna ligger tvärs takåsen. Jag köpte maskin(gummi)fötter hos en järnhandel som hade en fot på Ø70 mm för att fördela tyngden på en större yta. Men som sagt alla dessa försiktighetsåtgärder gällde ett 960 lit kar jag tror att du kan vara ganska lugn med ett 450 liters. En sak som är noga är att du ställer in karet i våg. Om du får snebelatning eller skjuvning på karet får man stora spänningar på bottenglaset och i värsta fall spricker det. Jag har skurit ut frigolit som jag har limmat på ställningsramen för att frigoliten ger sig lite vid belastning men är ändå ganska stabil.

                M.v.h.
                Rickard
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                Arbetssätt...