If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ann Cid har även kurser och är billigare.
Räkna med grundkurs och akvaristik kostar ca 6000kr plus uppehälle i 3dagar som
kursen är om jag inte minns fel.
Personligen tycker jag man ska tänka på kursen om man har runt 20-30kar eller ska ha butik,
Vad ska du hitta på??
Ann Cid har även kurser och är billigare.
Räkna med grundkurs och akvaristik kostar ca 6000kr plus uppehälle i 3dagar som
kursen är om jag inte minns fel.
Personligen tycker jag man ska tänka på kursen om man har runt 20-30kar eller ska ha butik,
Vad ska du hitta på??
Vad för specifik nyttig akvariekunskap lär man sig på en dylik kurs?
Att det behövs om man skall driva en butik begriper jag, men det kanske ändå är mest för att myndigheter skall få en möjlighet att kontrollera och agera vid missförhållanden. Men jag är mer undrande över "nyttan" med en kurs som krav för att innha några burkar i källaren.
6000 spänn räcker till medlemskap i flera akvarieforum eller föreningar i flera år. Det räcker även till en del böcker.
Är det inte så att nätet är en av de bästa kunskapskällorna idag? Och blir det inte så, med eller utan kurs, vänder man sig nog till ett diskussionsforum eller bara webben för att söka information i fortsättningen iaf.
Jag tvivlar att en helgkurs kan ge så förbaskat mycket nytta att det kan sägas vara värt pengarna. Jag tror att vi som har fler burkar i källaren försöker lära oss så mycket vi kan om precis de skyddlingar vi innhar på olika sätt, så att vi kan ge fiskarna kan ett bra liv ändå.
(Jag är lite skeptisk till snabbkurser/helgkurser överhuvudtaget, kan jag tillägga)
Ni som gått kursen eller ni som faktiskt leder kursen, vad tycker ni? Rekommenderar ni att små hobbyodlare skall kosta på sig kursen?
//Gunnar K
Senast redigerad av Havs; 27 December 2005, 11:33.
Jag tycker att kursen tar upp bra och vettiga saker, MEN jag tycker också att varje seriös akvarist värd namnet bör veta dessa saker redan innan kursen. (Som jag har uppfattat det gör de flesta det också.)
För zooaffärsägare och anställda i blandbutiker med många olika djurslag kan det nog komma upp lite ny information på varje enskild kurs.
Kommentar