Utbildning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

    Utbildning

    Var kan man gå den utbildningen som lagen kräver, om man ska odla (större skala) eller ha butik?

    Mvh
    Stefan
    Stefan63
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

    #2
    Det finns information om utbildningen här:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Ann Cid har även kurser och är billigare.
      Räkna med grundkurs och akvaristik kostar ca 6000kr plus uppehälle i 3dagar som
      kursen är om jag inte minns fel.
      Personligen tycker jag man ska tänka på kursen om man har runt 20-30kar eller ska ha butik,
      Vad ska du hitta på??

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av bmwpower
        Personligen tycker jag man ska tänka på kursen om man har runt 20-30kar eller ska ha butik,
        Vad ska du hitta på??
        Uups! Nu får jag kalla fötter! []
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Stefan63
          Användare
          • February 2005
          • 192

          #5
          Har funderat på en mindre lokal. Ann Cid, har du något tel.nr./adress dit?

          Mvh
          Stefan
          Stefan63

          Kommentar

          • Stefan63
            Användare
            • February 2005
            • 192

            #6
            Kollat med Zoorfs, kurserna kostar 7000kr.
            Grundkurs, 2.600 medlem, 4.600 för icke medlem (lördag & söndag)
            Medlemskap 1 år 2000kr
            akvaristik 2.400kr (lördag & söndag)

            Ann Cid, undra vad det kostar där?
            Stefan63

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • December 2004
              • 607

              #7
              Ursprungligen postat av bmwpower
              Ann Cid har även kurser och är billigare.
              Räkna med grundkurs och akvaristik kostar ca 6000kr plus uppehälle i 3dagar som
              kursen är om jag inte minns fel.
              Personligen tycker jag man ska tänka på kursen om man har runt 20-30kar eller ska ha butik,
              Vad ska du hitta på??
              Vad för specifik nyttig akvariekunskap lär man sig på en dylik kurs?
              Att det behövs om man skall driva en butik begriper jag, men det kanske ändå är mest för att myndigheter skall få en möjlighet att kontrollera och agera vid missförhållanden. Men jag är mer undrande över "nyttan" med en kurs som krav för att innha några burkar i källaren.

              6000 spänn räcker till medlemskap i flera akvarieforum eller föreningar i flera år. Det räcker även till en del böcker.
              Är det inte så att nätet är en av de bästa kunskapskällorna idag? Och blir det inte så, med eller utan kurs, vänder man sig nog till ett diskussionsforum eller bara webben för att söka information i fortsättningen iaf.
              Jag tvivlar att en helgkurs kan ge så förbaskat mycket nytta att det kan sägas vara värt pengarna. Jag tror att vi som har fler burkar i källaren försöker lära oss så mycket vi kan om precis de skyddlingar vi innhar på olika sätt, så att vi kan ge fiskarna kan ett bra liv ändå.
              (Jag är lite skeptisk till snabbkurser/helgkurser överhuvudtaget, kan jag tillägga)

              Ni som gått kursen eller ni som faktiskt leder kursen, vad tycker ni? Rekommenderar ni att små hobbyodlare skall kosta på sig kursen?

              //Gunnar K
              Senast redigerad av Havs; 27 December 2005, 11:33.
              Min zoon

              Kommentar

              • Gabbi
                Användare
                • April 2002
                • 897

                #8
                Jag tycker att kursen tar upp bra och vettiga saker, MEN jag tycker också att varje seriös akvarist värd namnet bör veta dessa saker redan innan kursen. (Som jag har uppfattat det gör de flesta det också.)
                För zooaffärsägare och anställda i blandbutiker med många olika djurslag kan det nog komma upp lite ny information på varje enskild kurs.
                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                Kommentar

                Arbetssätt...