Herbivora eller Carnivora?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trewavasae

Herbivora eller Carnivora?

Hej, Jag har läst ett reportage i ciklidbladet där en man hade gjort en egen räkmix som han tyckte fungerade jätte bra och där han skrev receptet på mixen.
    Men han skrev två olika recept, ett är till "herbivora" arter och den andra är till "carnivora".

Vad innebär detta och vilket av recpten skall man använda till malawi-ciklider?

MVH/Charles A
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Herbalife o canibaler... skämtåsido, herbivora kallar man växtätare, vilken variant du ska göra beror på vilken typ av malawi du har, har du mbunas så är dom oftast herbivora... medans tex S.fryeri "Ahli" är carnivora, det beror som sagt på vilka malawi du har.
    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

Herbivor=växtätare. De ska ha högre andel ärtor i mixen. Malawi, i alla fall Mbuna är carnivora och ska ha högre andel räkor alternativt vitfisk i mixen.
      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Trewavasae

De flesta är Mbunas typ zebror, har även nogra melanochromis och några trewavasae.

I mixen ska det vara en massa räkor, ärtor och annat smått o gott.

Kommentar

• Trewavasae

Kan man inte göra ett mellanting om det är så att man har både carnivora och herbivora arter???

Kommentar

• PsyM
            Användare
            • March 2004
            • 460

Har du både Carnivora och herbivora arter så tycker jag du ska göra en räkmix för herbivora. eftersom deras tarmsystem är mer känsligt än de carnivoras.
            Min Zoon
            Mitt 900 liters

Kommentar

• Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

Jag vet folk med Tropheus (som är carnivor och anses ömtålig) som blandar 50/50. Jag tror att det är bättre att köra mer ärtor än räkor, typ 60/40 eller 70/30. Det fungerar utmärkt för Mbuna också.

Jag hade Mbuna en himla massa år tidigare och matade i huvudsak med vegetabilier då. De färgade ut, lekte och mådde perfekt ändå.
              mvh Per

Kommentar

• Trewavasae

Tack som fasiken för era svar, nu vet jag kanske hur jag ska göra.

Önskar er alla en god jul och gott nytt år!!!

MVH/Challe Trewavasae

Kommentar

• Zaphi
                  NCS Medlem
                  • July 2002
                  • 5395

Sen finns det omnivora, vilket innebär att de äter lite av varje, både växter och djur. Egentligen anser väl jag att mbunas är omnivora då de får i sig en hel del små kräftdjur etc. när de äter av algerna. Likaså är det egentligen med kor som får i sig en hel del kryp som ligger i gräset.
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Ursäkta ett litet sidospår, men herbivora djur livnär sig till större delen av vegetabilier och dit hör kor!

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Och ytterligare ett sidospår. Jag anser att carnivora malawiciklider har ett bra mycket mer känsligt mag/tarmsystem än herbivora. Mina mbunas kan äta det mesta av vad jag än serverar utan att bli dåliga medan de carnivora har betyligt svårare för vissa sorters foder. Räkmix/pellets/flingfoder till herbivora och pellets/fisk till carnivora ger jag mina firrar.
                      Tony Englund

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                        Jag vet folk med Tropheus (som är carnivor och anses ömtålig) som blandar 50/50. Jag tror att det är bättre att köra mer ärtor än räkor, typ 60/40 eller 70/30. Det fungerar utmärkt för Mbuna också.

Jag hade Mbuna en himla massa år tidigare och matade i huvudsak med vegetabilier då. De färgade ut, lekte och mådde perfekt ändå.
                        Hmm, Tropheus är väl inte carnivora (köttätare), de är väl herbivora? Mbunas är även de herbivora och bör således klara sig utmärkt på vegetabiklisk kost eftersom det är detta de lever av i naturen. Smuttat för mycket på glöggen igårkväll? [:-)]
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

Självklart har du rätt Jonas. Det är lätt att blanda ihop så fina ord. Jag får skaffa en korrekturläsare. []

Men det var vanligt att mata Mbuna med lika mycket animaliskt som vegetabiliskt foder. Vad jag ville ha sagt var att jag matade nästan enbart med vegetabiliskt flingfoder eller alger från sjön. Någon enstaka gång i veckan fick de levande foder.

Förresten var det whisky och inte glögg. ;-)
                          Senast redigerad av Per B; 26 December 2005, 12:05.
                          mvh Per

Kommentar

• Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

när jag hade mbuanaakvarium och fortfarande körde räkmix använde jag mig av 50/50 räkmix. Funkade riktigt bra. Med troffarna har kag alltid haft problem förutom när jag hade mina dubbar och gav dem jbl novorift cichglidsticks. Då var det inga problem alls. Sen var jag dum nog o sålde dem, men de hamnade i ett bättre lämpat akvarium =)

Per: Inge fel på whisky [:-)]
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Nils Holmström
                              Användare
                              • December 2005
                              • 10

Ursprungligen postat av deelay
                              har du mbunas så är dom oftast herbivora
                              Ursprungligen postat av Per Bjellert
                              Mbuna är carnivora
                              Vad jag vet lever de flesta mbunas på algmattan som växer på stenar (aufwuchs). Och denna innehåller till största delen alger, men även små ryggradslösa djur. Således är de varken herbivora eller carnivora utan OMNIVORA, dvs allätare.
                              Vissa (tex Cynotilapia) äter i huvudsak plankton i naturen.

Jag tror att en kost främst baserad på vegetabilier med mindre kött är att föredra, då, som sagt innnan, herbivora djur inte riktigt tål kött, medan carnivora inte har problem med grönt.
                              Senast redigerad av Nils Holmström; 27 December 2005, 14:54.

Kommentar

Arbetssätt...