Minolta Dynax 5D

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

Minolta Dynax 5D

Någon foto kunnig som vet eller hört något om den... tänkte ifall den duger till att fota fiskar med och i fall den är någorlunda i klass med canon eos 350d?
    Den hade ju en zoom som zoomade mer iaf men om den e bra vore skoj att veta.

Ps. Jag kan ingenting om kameror.
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Nojj
    Användare
    • October 2005
    • 90

Skrev ett inlägg om KM 5D i en tråd på detta forum.
    Om den är i klass med Canon 350 - Canon är ett större märke och 350D är lite bättre på vissa saker men KM bättre på andra en smaksak med andra ord.

Om du nu inte har någon större koll (du skrev du kan inget om kameror) så kanske du ska börja med en kamera som är lite billigare, om du nu inte bestämt dig för att börja fota på allvar. Då är det ju en digital systemkamera du ska ha, och då är Minoltan runt 2000 billigare än Canon, men Canon förmodligen lättare att sälja om du tröttnar.

Har fotat fiskar med min KM och ja den duger alldeles utmärkt, beror ju på vad du ställer för krav. Jag kan säga så här; jag har haft en vanlig systemkamera i 3 år och tagit säkert 2-300 kort med den. Jag tror att egentligen hade jag inte behövt byta kamera om den varit digital - att bilderna inte blir bättre beror på fotografen och inte kameran. (Bytte för att jag ville utvecklas som fotograf och ta mer bilder - analogt blir dyrt i längden). Jag är helt säker på att den KM 5D jag har nu har mycket mer kapacitet än vad jag kan utnyttja som fotograf. Även om jag haft Canons toppmodell för 100tusen hade mina bilder inte blivit bättre, bara haft högre upplösning... så köp inte för mycket.
    //John

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

[QUOTE=Nojj
      Om du nu inte har någon större koll (du skrev du kan inget om kameror) så kanske du ska börja med en kamera som är lite billigare, om du nu inte bestämt dig för att börja fota på allvar[/QUOTE]

Börja fota på allvar ska jag nog inte utan det är mer bara att ha en kamera som kan återge det jag ser... inte bättre o inte sämre =) Den kameran jag har nu är en Sony cyber-shot U DSC-U60
      där ingenting kan ställas in, nu vill jag kunna zooma o ställa slutartiden så kortet tas innan fisken simmat iväg =) Snackade med en kille irl om detta o han trodde inte jag skulle kunna se någon skillnad på bilder tagna med den eller canon 350d.

Nojj du har ingen fisk bild du tagit som man skulle kunna kolla på?

Kommentar

• Morellen
        Användare
        • December 2003
        • 84

Har minoltan och att fiskbilderna inte blir bättre än de blir beror inte på kameran utan på fotografen. Har inte riktigt "fotat in mig" på den ännu men de bilder som blir bra blir BRA. Det roliga är ju att det är en kamera man kan växa med och lära sig mer... Det blev minoltan för att då kunde jag använda lite gamla fotoprylar som jag hade sedan förut.

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

En nytagen bild med en Dynax 5D, jag håller fortfarande på att lära mig att fotografera. Men resultatet är som synes rätt bra ändå för att komma från en amatör.
          Jag har använt blixt på just denna bild, men då blir inte färgerna riktigt bra (väldigt bleka) men det är sådant som man lär sig så småningom.
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Ännu en bild, från lite närmre håll, bara för att se detaljerna
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Nojj
              Användare
              • October 2005
              • 90

Ursprungligen postat av deelay
              Nojj du har ingen fisk bild du tagit som man skulle kunna kolla på?

Där finns länkar till bilder som tagits med kameran. Obs att den sista är efterbehandlad i photoshop, men jag är ingen expert direkt, har mest beskurit och ändrat färgbalansen lite. Typ 2 minuters jobb i PS.

P.S. deelay - gillar den modul du har i toppen av karet, skitsnyggt! Har funderat på att ha nåt i taket själv, nåt sorts överhäng. Är det kluddigt vad gäller ljussättning, meck med karet eller på annat sätt? Hur sätter man fast det?
              Senast redigerad av Nojj; 26 December 2005, 17:09.
              //John

Kommentar

• deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

Ursprungligen postat av Nojj
                [url]

P.S. deelay - gillar den modul du har i toppen av karet, skitsnyggt! Har funderat på att ha nåt i taket själv, nåt sorts överhäng. Är det kluddigt vad gäller ljussättning, meck med karet eller på annat sätt? Hur sätter man fast det?
                BTN modulen flyter ju så den trycks mot mittstagen så den håller sig på plats, kan inte bli enklare. Det blir ju lite skugga under den men den gillar både jag o fiskarna iof =)

Kommentar

• Nojj
                  Användare
                  • October 2005
                  • 90

Haha ok, det låter ju rätt avslappnat =)
                  Tycker det ger sjysst känsla med överhäng sådär, enkel genialisk ide!
                  //John

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Framför allt så är det lätt o möblera om på ytan när man ledsnat på hur det ser ut =)

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Fick tidningen Datormagasin idag och de testar så kallade lågbudget systemkameror där Canon 350 , Nikon D70, Olympus e 200, Pentax, Minolta 5D testas. Minoltan blir bäst i test i ett i och för sig jämnt test där vilken som helst av de andra egentligen är lika bra som Minoltan. Det är väl priset som gör den till segrare. Rent fototekniskt så anser de att de är jämbördiga.

Mvh Jari

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Ok det låter ju intressant, jag hittade en review där det stog att det enda negativa var att hur bra skärpa man än har så får man inte bilden att "pop" typ verkligen bli sådär sjukt skarp som man ser att vissa bilder blir med canon eos 350d tex fast frågan är ju om man verkligen behöver det. Jag har faktiskt börjat kolla på lite billigare modeller som Olympus sp-500... nu blir ju inte det riktigt lika bra säkert me den men den kanske duger långt iaf för mina fiskar, det kändes lite sådär o lägga ut 7-8000:- bara för att fota sina fiskar =)
                        Blir nästan billigare att hyra in en proffs fotograf på ett session =)... aja får se hur det blir inte lätt o bestämma sig i denna djungel.

Kommentar

• Ralph
                          Användare
                          • May 2002
                          • 736

En systemkamera kommer inte att ge samma skarpa känsla i bilderna direkt ur kameran jämfört med kompaktmodellerna. Detta pga att kompaktmodellernas bilder är rejält uppskruvade direkt så att bilderna ska bli "färdiga" på en gång.

Nackdelen med detta är att bilderna inte tål efterbearbetning i samma utsträckning. En bild som är överskärpt är väldigt svårredigerad.

Sen så spelar optiken en mycket större roll än om kameran har 6 eller 8 megapixel. Alla systemkameror idag är väldigt bra.

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

Konica Minolta slutar med kameratillverkning:
                            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

Att de slutar helt och hållet kom som en överaskning. Att de skulle sluta tillverka digitala kompaktkameror hörde jag för länge sedan, men att släppa SLR till Sony känns väl lite udda?
                              Tony Englund

Kommentar

Arbetssätt...