Är det nån annan som har lyckats med den kombintionen, har precis fått se sprattlande yngelefter min Carpinte-hane å Salvini-hona. Blir till att rädda några yngel å se vad det blir för nåt av det.
Korsning Carpinte-Salvini
Kollaps
X
-
Korsning Carpinte-Salvini
180 liter SA i väntan på den stora baljan
www.umea.akvarieforening.se
www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306
-
Det är inget ovanligt att centralare korsar sig. Har tyvärr själv fått yngel av salvini/cyanoguttatum och loiselli/cyanoguttatum. Hade också en salvinihona som uppvaktade en pearseihane. Det finns ingen anledning att föda upp korsningar. Risken är att de hamnar ute i butikerna och slutligen korsas med andra arter. Man har problem idag med citrinellum/labiatum och trimaculatum/flowerhorn, dvs. de säljs som någon av arterna men är förmodligen korsningar. Man har emellanåt tillräckliga problem med inavel, så det behöver inte göras värre med korsningar. Föder du upp korsningar (vilket jag inte ser någon anledning till), så var vänlig att inte sprida dem på marknaden.Kommentar
-
Håller med! Sprid dom inte på marknaden, finns ju som sagt en drös med mindre nogräknade fiskar ute redan nu.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
jag har inte som avsikt att sprida ut dom på marknaden. Hoppas bara att honan fattar tycke för min salvini hane som förhoppningsvis är könsmogen snart.
Men eftersom det är 2 så pass olika arter så skulle det vara intressant att se vilken dom tar efter i färg å form, sen blir det väl Jaguar mat av dom.
Anledningen till att jag skrev här är att dom jag har pratat med har knappt trott det har varit sant att just dom här 2 arterna har parat ihop sig, så jag tänkte bara höra om det var fler som hade "lyckats" med det.180 liter SA i väntan på den stora baljan
-
Kul korsning! Göd upp nån å se va de blir av de, men som sagt, sprid inteKommentar
-
Kommentar
-
Folk som inte vet nagot om fiskar tror att de ar som daggdjur dar korsningar ar "sensationella" och "alltid" sterila. Hos fiskar ar korsningar knappast sensationella, snarare vardagsmat, och de ar ofta inte sterila.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av MuhniSkicka dom som "jaguarmat" åt mig.
Håkan180 liter SA i väntan på den stora baljan
-
biltema blästersand kostar 50spänn för 25kg tror jag att det är .. blir fint om du ska ha malawi eller tanganyika .. blir säkert fint med annat i också !Kommentar
-
Ursprungligen postat av MuhniHej alla har nu nåt helt annat att dryfta.
Håller ikväll på att "tvätta grus" så där en 80 l.
Har hämtat naturgrus på grustag för en gratis penning.
Tvättningen ca.10 ggr/hink tar dock en hel del vatten!
Jag som har eget boende börjar ju naturligtvis att fundera
på vad vattenräkningen hamnar på!!
Kanske det hade varit bättre(och billigare) att köpa den där
sk. engelska sjösanden för 220:-/säck?Eller kör ni med
blästersand tro?Vad kostar den? Den måste väl också tvättas?
Snålheten bedrar som bekannt visheten.
Skall man sen fylla på 700 l-tanken ett antal ggr.blir det!
Roliga och trevliga kommentarer mottages tacksamt.
HåkanMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Nu har jag fått tag på en stor å stilig salvinihane. Antar att eftersom salvinihonan redan har fattat tycke för carpinte-hanen så kommer hon inte att förstå att det är fel "gubbe" hon är med förrens man har flyttat "carpinte´n" till ett nytt kar. Eller vad säger ni som har mer erfarenhet av dessa problem?180 liter SA i väntan på den stora baljan
-
Om salvinihanen sätter carpintehanen på plats kan han få honan att fatta tycke för honom, fast det bästa är att flytta carpinten.Kommentar
Kommentar