Jag var idag och köpte en 25-kilos påse Axal Pro (orange påse). Men tabletterna är stora så jag blev skeptisk att lägga i en tablett per 50L utan valde att börja med 1 tablett till min 375L. Det är ju trots allt ganska stora tabletter...
Någon som testat fodersalt
Kollaps
X
-
-
-
Hehe Mycket idag. Det är Axal Pro jag använder. I mitt fall har jag ett krantappvärde på runt 195 microsiemens. En tablett skjuter upp detta till runt 700 ms i ett 100 liters kar. Har dock behandlat diskusyngel med gälparasiter med så pass mycket som 6-7 tabletter per 100 liter, byter dock 50 % vatten per dag med automatik så det sjunker snabbt. Har dock aldrig upplevt att jag tappat någon fisk på denna dosering. Tycker nästan det är tvärtom i kombination med lite D-vitamin så får de nästan en tillväxt kick. Kan också säga att jag bara lägger tabletterna rent av i tanken. Visst fisken äter det. Började testa detta efter att ha läst Penang Discus där man kunde läsa att de en dag i veckan matade med salt, detta var av två orsaker Ca tillskott samt för att ge parasiterna en törn.Kommentar
-
Jag köpte på Granngården i Skövde. Här kostade påsen 89kr...
Kaj.P...jag lade ned min tablett i ett filterfack som jag har. Jag gör 30-40% vattenbyte en gång i veckan och jag kommer nog att tillsätta en tablett i veckan när jag (efter vattenbytesmängden).
Tack för infon och tack för tipset...den här 25kilos påsen lär räcka en stund. []Kommentar
-
Väldigt prisvärd julklapp för den som är lite i sista stunden kanske?
Blir en sådan för mig med !Mvh AlexKommentar
-
Japp då var man lycklig ägare till 25 kg axal salt. Kostar för övrigt 69 kr på Granngården här i Växjö.
Provar resultatet i mina fyra kar (har både Malawi, Tanganyika samt SA).
3 tabl./100 liter i samtliga byttor.
Alla kar är överlastade med fisk just nu så att tanken är att jag ska öka dosen långsamt tills minsta negativa effekt visar sig.
Ska bli kul att se om det är skillnad mellan Malawi och Tangayika i "salttrivsel".
Kaj - var kan jag köpa en mircosiemensmätare??Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
-
-
-
Ursprungligen postat av Jonas Ebmwpower: Du verkar kunna "fixa" väldigt mycket enligt vad jag läst på forumet i olika trådar. Du har inte funderat på att ta det via mail istället, det känns som om du bedriver nån form av butik.
Det står NCS medlem under ditt nick... inte forumsvärd. Diskussionen om att rätta folk efter sina egna värderingar har ju funnits förut men som jag minns det beslutades det om att det fick bli moderatorernas uppgift att tillrättavisa dom som inte följer reglerna, att erbjuda sin hjälp tror jag inte hör dit, rätta mig om jag har fel.
Mvh
deelayKommentar
-
sorry, fixar till mitt inlägg./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Jag har testat saltet i några dagar nu och jag tycker mig se att fiskarna mår bra av det. Nu har jag inga värden att gå efter utan har kört lite på känn. Jag har väl ca 1 tablett/70-80L.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonNu har jag inga värden att gå efter utan har kört lite på känn. Jag har väl ca 1 tablett/70-80L.Kommentar
-
Det var kanske lite fel fråga av mig om mätaren d.v.s.
Men åter till ämnet. Minns att jag sett någon form av tabell över "trivsel"ledningsförmåga. Däremot så hittar jag den inte.
Förhoppningsvis så ska ja köra igång fyra kar till om någon månad. Då tänker jag prova lite olika filterlösningar samt vattenkvalite värde. Jag kommer att sätt upp några parallella akvarium som kommer att innehålla exakt samma förutsättningar (så gott det nu går). Då blir det läge att kolla om ledningsförmågan verkligen har någon betydelse.
Vet att det finns en hel del myter i akvarievärden, därför lockar det till att prova.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Vid vattenbyten lägger jag i tabletter beroende på vattenmängd jag byter...
I starten av användandet gjorde jag ett 40% vattenbyte, men tillsatte salt för hela akvarievolymen.Kommentar
Kommentar