För rent filter!!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    För rent filter!!?

    Öppnade igår, ytterfiltret (2217)för första gången sedan mitten av augusti.Det var "kliniskt" rent.Filtermaterialet består av biobollar,grov filtermatta och fin filtermatta högst upp.

    Använder ett 2252 med filtervadd som förfilter (vill fånga upp dom finaste partiklarna)och att få bättre snurr på vattnet.Vadden byter jag en gång i veckan i samband med vattenbytet, och då är den "lagom" smutsig om man kan uttrycka sig så.Vattnet är kristallklart.

    Matar 5 dagar i veckan med räkxim,pellets,flingor och andra frysfoder typ mysis och artemia.
    Ingen överdriven algbeläggning på rutor eller inredning.Snarare tvärtom.

    Det mesta av fiskarnas avföring lägger sig på botten,så det finns en del att slamsuga vid vattenbytena


    Karet är på 375L med 27 invånare i olika storlekar.Sand på botten

    Kan det vara filtervadden som tar all smuts?Är det bättre att köra med tillhörhande skumgummipatroner i 2252:an?

    TIPS!?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Om du har ett 2252 och byter vadd så ofta som du säger så hamnar förmodligen 90% av allt smuts där. Det är ett jädra tryck i det innerfiltret.

    Varför byter du vadd så ofta? Du vill ju inte bli av med alla goda bakterier som sätter sig där... Jag gör rent mina filter kanske 1ggr per år eller halvår, men då använder jag iofs inte vadd...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #3
      En annan sak är att om du har mycket smuts på gruset så är det ett tecken på att du inte har uppbnått någon bra biologiska balans i akvariet. Att du byter vadd så ofta kan vara anledningen till detta.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

        #4
        Vadden annvänder jag som sagt för att fånga upp dom finaste partiklarna.

        Skulle inte BEHÖVA byta den varje vecka, har nog blivit en (o)vana.

        Hhrrmm,sen förstår jag inte det där med att smuts på botten skulle ha med dålig bilogisk balans att göra.Förklara.

        Som jag tolkar det skulle den fiskavföring som inte sugs in i filtret lösas upp av en bra biologisk balans.Stämmer det?
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Jepp, så är det... Jag hade lite smuts på botten de första månaderna i min lokal men nu ser man det sällan, inte ens bland frontosorna, och de har ju svart bälte i nedsmutsning annars.

          Sen så behöver du egentligen inte använda vadd för de minsta partiklarna. Även om du har 10ppi blå filtermatta blir det kristallklart vatten... Det är möjligt att vadden är lite mer effektiv, men jag har inga problem med grummel alls, förutom om man inte byter vatten på 14 dagar eller så, vilket väl ha hänt någon gång.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • December 2005
            • 909

            #6
            Tänkte bara höra lite, nu ska ju jag starta upp ett nytt 720l. Bestående av två st aquaclear pumpar på 3700/l vardera. Filtmatta har ja andvänt på två wp rör 50cm långa o 10 cm 10ppi runt om så det blir kalas mkt filtermatta vilket ja hoppas resulterar i en bra bakterie flora i dom. Angående smuts på botten. Det ja undrar är zaphi när du säger att du har kristallklart vatten. Är det något som kommer att ta ett tag för mig att kunna uppnå. I och med att karet kommer att vara nystartat?

            Sen en snabb fråga till. Ja kommer köra med ciklidsand. O går det slamsuga på det bottenmatrialet utan att det följer med i häverten?

            m.v.h Foppa
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • Micke Lövberg
              Användare
              • February 2004
              • 349

              #7
              Ju skitigare filtermatta desto renare vatten (smutsen fastnar lättare i skiten än i filtermattan)

              Kör med en hävert som har stor diameter, typ PET-flaska, så följer den bara med en bit upp i häverten men inte in i slagen.
              375L Malawi
              112L Tanganyika
              90L Tanganyikayngel
              45L Tanganyika

              Kommentar

              • m[A]use^
                Användare
                • December 2005
                • 909

                #8
                Kanon det ska ja testa. Har faktiskt köpt en större hävert som ja tror kommer klara av sand i så fall. Om det nu har med storleken att göra! Great!

                m.v.h Foppa
                Min zoon
                -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                http://www.malawifreaks.se/forum

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Micke,
                  jag tycker det låter jäkligt bra. Om vattnet är kristallklart och firrarna trivs, så ska du vara glad att filtret inte är skitigt. Byt du vadd så ofta du vill, du har ju mycket annat filtermaterial i filtren, så bakteriefloran i vadden spelar nog mindre roll. Bättre hålla bra flöde genom filtren så att det hela tiden finns syre för bakterierna. Skiten i ditt kar verkar ju dessutom hamna på botten, och där slamsuger du. Återigen, jag tycker det låter hur schysst som helst.

                  Vill du slamsuga mindre och göra rent filtren oftare så ordna mer cirkulation i karet eller rikta blåset mot botten.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • February 2004
                    • 349

                    #10
                    F-n va´härligt och höra Patrik!
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • Micke Lövberg
                      Användare
                      • February 2004
                      • 349

                      #11
                      Lite snabbt svarat där........

                      Frågan kvartstår om det verkligen är bra med ett så rent filter som jag har?Hur är det med den biologiska balansen?
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Den biologiska balansen borde vara mycket bra. Det handlar inte om att är en massa skit i filtret - det är bakterierna som gör nytta, inte skiten i sig. Enklast att skilja mellan mekanisk filtrering (just skitsamlandet, vilket du gör med slamsugen) samt biologisk filtrering. Det står bakterierna för. Ju större yta de har att sitta på desto bättre. Kraven bakterierna har är ett pH mellan 6,5 och 9, temperatur mellan 4-30 grader (går mycket fint med temp över det också), god syretillförsel och "mat". Optimalt pH ligger strax över åtta, om jag kopplat rätt. En av förklaringarna till att många sjöciklidkar funkar bra med relativt små filter till relativt stor fiskmängd - en grej som förbryllat mig tidigare.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Micke Lövberg
                          Användare
                          • February 2004
                          • 349

                          #13
                          Tack för ett informativt svar,och en god jul ott gott nytt år på Dig!
                          375L Malawi
                          112L Tanganyika
                          90L Tanganyikayngel
                          45L Tanganyika

                          Kommentar

                          Arbetssätt...