Skit på sanden!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Skit på sanden!

    Har fått lite problem med det bildas ett svart skitlager på sanden som inte är så trevligt. Är det flera som har det problemet? Varje gång jag vänder ner det är det tillbaka på ett par dagar. Som cyano fast ändå inte typ

    Hjälp!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Ändra utblåset på pumpen så att skiten virvlas upp och sugs in i filtret och/eller skaffa bottenbökande firrar som virvlar upp skiten i stället. Tricket är att få in det i filtret, så slipper du slamsuga dig fördärvad.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      En liten kompletering. Det kan vara så att du har för klen pump vilket gör att skiten inte dras in i filtret. Jag har en kompis som hade en pump av sämre kvalitet som skulle dra runt 1000 liter i timmen i ett 222 liters malawikar. I verkligheten drog den runt betydligt mindre. Han köpte sen en Eheim 2252 och då blev det fart på grejerna och han fick över en natt ett rent och snyggt kar och piggare fiskar.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Jep. Så lär det helt klart vara. Det skall aldrig bildas smuts på botten. Då har man antingen för klen pump eller dålig biologisk balans i karet (eller båda två).
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • January 2005
          • 1042

          #5
          Ska testa det där med utblåset. Jag har nyligen riktat 802:an väldigt mkt mot ytan för att testa om fiskarna blir piggare, och därigenom har jag inget bra blås mot botten utom mot framrutan och där är det rent så...

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #6
            Har testat med annorlunda riktning på utblåset utan resultat. Börjar bli villrådig. Grunden till problemet är nog egentligen att pumpen är för klen i juwel jumbo filtret. Antar att det inte är optimal genomströmning i det. Inga av de pumphuvud jag har liggande passar ju till det heller.

            Kanske kan vara en bra idé att riva ut skiten och köpa ett fett ytterfilter med drag? Fluval FX5 eller nåt

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

              #7
              Jo, det är nog helt klart så att du behöver mer drag i pumpen. Får du inte plats med något innerfilter?
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • January 2005
                • 1042

                #8
                Har inte bara jumbofiltret utan även ett aquaclear 802, alltså bra vattencirkulation i allmänhet(400 l kar), däremot så ifrågasätter jag genomströmningen i filtermaterialet.

                Självklart får jag plats med innerfilter men det är tråkigt att ha en stor ful klump i akvariet. Filterhörna kommer jag aldrig skaffa heller. Alternativet är väl antingen ytterfilter eller filtermodul men då måste man ju tömma karet och silicona.

                Känns som en rejäl miss av juwel att man har satt hålet för pumpen så jäkla nära kanten att bara väldigt små pumphuvuden passar, och även om jag skulle få i 802:an på nåt sätt så ligger halva huvudet över ytan då = buller!

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #9
                  Ok, du har alltså en powerhead som pumpar typ 1500 l/h? Kör den bara runt vattnet eller har du filtermatta till den, i så fall vilken storlek.

                  Hur många liter pumpar ditt ytterfilter, enligt beskrivningen.
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  Arbetssätt...