Klåda eller normalt beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tascha
    Användare
    • October 2002
    • 214

    Klåda eller normalt beteende?

    Jag har ett 200 liters med Mbunas. Har på senare tid sett att dom då och då simmar i full fart och när dom är vid botten så vänder dom sidan till och "drar" den i stenen.
    Är detta ett normalt beteende för Ciklider eller är det nån sjukdom dom har?
    /Roger

    /Roger
  • elof
    Användare
    • May 2002
    • 225

    #2
    alla fiskar kliar sig ibland, men om dom gör det ofta är det nog nåt som inte står rätt till, kolla ph, kh, nitrit, temp etc. om alla värden är ok så är det nog ingen fara, men om dom inte är det så är det bara att ordna till det. vad jag skulle göra i ditt läge är att göra ett vattenbyte och tillsätta lite salt 2-3 msk / 100l vatten, skita i å mata 2-3 dar och kolla om det blir bättre.


    MVH Simon

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

      #3
      Har också fått samma problem med min grupp Tropheus,klåda alltså.Dom liksom krampar till,kliar sig mot botten,mot stenar och till och med mot varandra.Dom verkar ha stora obehag av det.Jag har även 6st Leulupi i samma kar men dom har inga som helst beskymmer.Har följt rådet med vatten byte och salt men det verkar inte att hjälpa.Har haft Tropheusgruppen i snart 4 veckor och dom har väl,mer eller mindre,haft problemen i 2-3 veckor.Kan det vara omställningen från vattnet där dom kom ifrån och mitt?Någon som haft samma problem?Och hur går man tillväga för att lösa det?

      mvh Stefan
      mvh Stefan

      Kommentar

      • Tascha
        Användare
        • October 2002
        • 214

        #4
        Det verkar som om det är vi som är okunniga.
        Detta kanske egentligen är ett helt normalt beteende.
        Jag var i en Zooaffär idag och såg samma sak där.
        Så, vad tror ni?
        /Roger

        /Roger
        /Roger

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • April 2002
          • 1884

          #5
          Finns en kort förklaring här på ciklid.se



          mvh,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • stiffe
            Användare
            • April 2002
            • 953

            #6
            Jag har haft besök av en mycket fisk kunnig person,som konstaterade att mina fiskar kliade och krampade sig alldelles för mycket.Han upptäckte även fenröta.Han gav mig en medecin som heter Aquamor,där det verksamma ämnet är Nifurpirinol.Jag behandlade mina fiskar i fredags och redan dagen efter så såg jag stor skillnad(på kliandet och krampandet),även om där fortfarande var fiskar som krampade,men absolut inte lika ofta som dagen innan.Fenrötan därimot ser jag ingen förbättring på men det ska väl ta ett tag innan man märker det.Är det någon som vet hur lång tid det ska ta innan man ser om medicineringen har hjälpt?

            mvh Stefan
            mvh Stefan

            Kommentar

            Arbetssätt...