komplex fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • inko
    Användare
    • July 2005
    • 28

    komplex fråga

    Som dem flesta andra akvarister har jag nu fått problem med alger.

    Mitt malawi akvarium är på drygt 550 Liter och med måtten 160cm 60cm 60 cm. Jag har två klipp formationer som sträcker sig upp mer än halva höjden på akvariumet. och med en belysning på 3 st 38w aquarell lysrör.

    Mitt problem var/är, jah hade osmakliga brunalger på stenarnas övre skikt, detta spred sig nerför till sanden och sedan till rutora. jag ökade då ljustiden och fick en blandning av brun och grönalger fast dock majoritet av brunalger. Sedan har jag fått svävalger i vattnet, och sikten i vattnet är 5cm(!).

    hur skall man gå till väga för att hålla en bra balans med majoritet av grönalger men dock inte dra på sig sväv alger?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Funderar på vad du har för filtrering i karet och hur den är dimensionerad i relation till antalet firrar? Svävalger är ofta ett klockrent tecken på ammonium i karet (alger generellt triggas av det). Ökar man filterkapaciteten i både pump och filtervolym ska det med lite tålamod gå att komma tillrätta med det. Alternativ/komplement är att dra ner lite på antalet firrar i karet samt testa med lite flytväxter (suger ammonium och annat mycket bra, om bara firrarna lämnar dem ifred).

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

      #3
      Har du mycket växter i karet? Hur länge är belysningen på nu och hur länge var det innan du ändrade.

      Jag har max 8h i mina malawikar, även de med växter (bara vallisneria och anubias). I de kar jag inte har växter så har jag egentligen bara på belysningen när jag tittar på karet och då blir det inte mycket alger. På vintern får jag dock köra 8h för annars blir det natten för fiskarna vid 15 tiden, lite tidigt.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Mina kar tänds vid 19 och släcks vid 23. Jag har aldrig några problem med alger. Kan dock förstå om inte man vill ha det så om man har karen hemma, men det räcker väl att de är tända när du är hemma? Resten av tiden får de ljus utifrån och det räcker gott och väl.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • inko
          Användare
          • July 2005
          • 28

          #5
          ja,firrar i karet är det inte många av, Jag har detta kar för mina vilt fångade white topp afra, men sammanlagt är dem 10 st,

          jag har två innefilter, två power heads på 1200 liter timmen vardera, och filter massan till varje huvud är 30cm x 10cm filtermatta som jag har skurit till.

          innan jag ändrade på belysningen var det tänt 6h men då med mycket brunalger, sendan ändrade jag till 8h och fick då grönalger tillsamans med dem bruna. Sedan exploderade det i karet på bara några dagar var sikter reducerad med 90%

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Låter som karet är ganska nystartat, dom algerna du beskriver kommer i princip alltid innan man nått balans i burken med div bakterier som ska bosätta sig lite här o där.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • June 2004
              • 1314

              #7
              Ursprungligen postat av Zaphi
              Mina kar tänds vid 19 och släcks vid 23. Jag har aldrig några problem med alger. Kan dock förstå om inte man vill ha det så om man har karen hemma, men det räcker väl att de är tända när du är hemma? Resten av tiden får de ljus utifrån och det räcker gott och väl.
              Har du fönster i din lokal Zaphi? Kan inte komma ihåg att det var det. Som jag minns det så var det ett slutet rum utan ljus utifrån. Men jag kommer antagligen ihåg fel.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Nope, men jag har två glödlampor som e på från 12. Lite ljus kommer in genom glipor i fönstret med. Men jag pratade med om hur det kunde bli för folk som har karen hemma...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

                  #9
                  Glipor i fönstret som du inte har? Jo att du har något tänt räknade jag med, utifrån hur jag kom ihåg det.

                  Hur har det gått med dina aulonocara som du köpte i Lerum?
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #10
                    De har gått hur bra som helst. De lekte innan semestern och ynglena är en bra bit på väg...
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      inko,
                      det enda jag kan tänka mig är att du ordna lite mer filtermassa. Pumpkapaciteten och antalet firrar ska inte vara något problem. Eller har du väldans skitig botten månne? *funderar*

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...