Malawi o tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • December 2005
    • 909

    Malawi o tanganyika

    Går dessa arter å blanda? Vet att dessa kräver olika vatten värden. Men är det ens möjligt? Har en grupp demasoni o en grupp johanni malawi. Men har sett några svarta tanganyika med röda band runt som jag gillar så å går i stim. Skulle vara underbart om dessa gick å ha i samma akvarium...

    Någon som kan reflektera lite över detta? Vore trevligt...

    m.v.h Foppa
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • waros
    Användare
    • February 2004
    • 172

    #2
    Om dom där tanganyika är Tropheus så är det absolut inte att rekommendera, dom hålls bäst i en ensam grupp i ett kar på ca 375 liter eller större.

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Är man inte petig att blanda sjöar så borde det ju gå . Enda skillnaden,enligt mig,är att Tropheus ställer lite större krav på vattnet och maten än Mbunas. Har aldrig testat själv men tror absolut att troffarna skulle (i stort set) ignorera övriga fiskar.
      Snygg syn skulle det vara med 20-30 vuxna Demasoni och lika många halvvuxna Black Bemba el Kiriza i ett 2-meters!
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Självklart skulle det gå att blanda tropheus, demasoni och johanni. Jag har dock aldrig sett detta. Den största anledningen är att det av många anses fel att blanda malawi och tanganyika och detta gäller nog speciellt om det är frågan om Tropheus. Troffefolk brukar vara purister Det finns dock mycket dubbelmoral hos oss hobbyister, så om du vill blanda så go ahead, men normalt gör man det inte och du kommer få en hel del udda reaktioner från folk om du gör det.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • December 2005
          • 909

          #5
          Vet inte om ja kommer att förverkliga det, men ja lekte lite med tanken i och med att ja gillar Troffarna o jag har inte plats lr råd med ett akvarie till. Det luriga blir väl vatten värdet då antar ja. Får ju kompromissa en del för att båda ska bli nöjda. Vilket leder till min nya tråd på forumet... Vattenvärde till malawi o hur man påverkar det?

          Men tack för alla super snabba svar här på forumet!
          -Foppa
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Inom djurhållning så måste man anpassa vilka djur man håller till det man har hemma. Man kan inte trycka in djur bara för man inte har plats eller råd. Det är ganska simpelt egentligen.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • 56ovwal
              Användare
              • March 2004
              • 664

              #7
              Jag tillhör nog den där kategorin med purister som Zaphi nämner. Tycker att blanda Malawi med Tanganyika "skär sig". Ungefär som att ha senap på mjukglassen eller kolasås på den grillade korven.... Men det är min åsikt och inget du behöver bry dig i, eraserx. Tror nog inte det skulle vålla några större praktiska problem att blanda arterna du nämner. Det kostar inget att prova, höll jag på att säga. Det gör det onekligen.
              Pigge
              Bygger ny akvarielokal:
              http://ovwali.blogg.se/
              Uppdaterad:2011-12-23

              Kommentar

              • waros
                Användare
                • February 2004
                • 172

                #8
                Jag skulle definitivt inte prova, men visst, har man ett gäng troffar över som man vill labba lite med så... och ett rejält stort akvarium.

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2533

                  #9
                  Jag skulle lätt prova om jag inte hade fler akvarium än ett, Malawi och Tanganyika använder sig av liknande vattenvärden. Sålänge man byter tillräckligt med vatten och har bra fart i filtrena är det inga problem att blanda Troffar med Mbunas. Pemba + demasoni och Johannii kan bli ett grymt coolt akvarium!

                  Jag skulle definitivt göra det!
                  Senast redigerad av Jonas E; 21 December 2005, 13:11.
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • December 2005
                    • 909

                    #10
                    Som sagt inget ja planerar inom en snar framtid att förverkliga, något som jag spontant bara kom att tänka på. Jag gillar som sagt båda arterna, å ja det kan nog bli en väldigt dyr historia om det skär sig. Nä ja kommer hålla mig till malawi ett bra tag innan ja gör annat. O tills dess kanske jag har råd med ett nytt tanganyika när det faller på. Bara kul å höra hur ni resonerar. Å ja kan nog med logik å sunt förnuft förstå att en biotop ska nog hållas. Men som sagt ändå intressant...

                    - Foppa
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • steveharris
                      Användare
                      • September 2003
                      • 243

                      #11
                      Jag har en ensam demasoni som simmar med mina tropheus. Han fick vara testpilot när jag startade upp akvariet och har fått gå kvar sedan dess. Han verkar trivas hur bra som helst..
                      Patrik

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #12
                        Enligt min erfarenhet är Tropheus bara aggressiva mot Tropheus; jag skulle nog vara mer orolig för att malawina kunde gå hårt åt troffarna.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          #13
                          skulle vilja säga att mbunas generellt är mycket mer aggressiva mot andra arter än tropheus, i synnerhet släktet melanochromis.
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • jonre723
                            Användare
                            • October 2004
                            • 439

                            #14
                            I brist på plats har jag under en period haft Malawi, Tangayika och regnbågar ihop, vilket funkade alldeles utmärkt. Både ciklider och regnbågar lekte. Bakgrunden var av plast, väggarna av glas och ovanför låg det lysrör...
                            Och så är det.
                            /J

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

                              #15
                              "Bakgrunden var av plast, väggarna av glas och ovanför låg det lysrör..."

                              -åfan!
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...