Exempel på biotopakvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lacustris
    Användare
    • June 2005
    • 142

    Exempel på biotopakvarier?

    Kanske skulle det vara idé med ett "akvariebibliotek" på NCS sida? Frågorna på temat "vad skall jag ha i mitt XXX-liters" verkar ju vara återkommande.
    Alltså en lista på akvarier sorterat på storlek och biotop med kanske bild men framförallt arter, antal fiskar med könsfördelning, problem e.t.c.. Kanske även teknik, d.v.s. filter e.t.c. Redigerbart av akvarieägaren och kanske kommenterbart av övriga. Har hittat lite sådant på nätet men inget precis välstrukturerat.
    Hade varit ett bra stöd för oss som är mindre erfarna på ämnet ciklider.

    Eller finns det redan på nätet och det är jag bara som inte hittat dit?

    // Niklas
    Det är aldrig för sent att ge upp!
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

    #2
    Skulle också välkomna lite mer info om biotoper, framförallt bilder. Dels från den verkliga platsen men också från olika kar som försökt efterlikna den.

    Under medlemmarnas bilder finns ämnet biotoper, men det är bara en bild där. Vet inte om tanken är att det skall vara bilder från naturen eller båda och. Kanske att man skulle dela upp det.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • Rovfisken
      Användare
      • April 2005
      • 178

      #3
      Håller verkligen med.
      Mina kar

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        mitt tips är att kolla i de böcker som finns av t.ex Konings!
        Sen läsa på vilket djup fisken normalt lever...och de fiskar som lever djupt (15m eller lägre) bör man ha ett mörkare kar till, då ljuset avtar kraftigt med djupet....

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #5
          Jepp, böcker är trivsamt. Konings har som nämnts en massa fina bilder på undervattensbiotoperna i sjöarna. Brichard har också en del i sin "tegelsten", dessutom många teckningar av hur olika bottnar i Tanganyika är "uppbyggda". "Biotopakvariet" av Larsen (gammal bok) dreglade jag över under säkert tio år (numera går den inte att läsa, sidorna är fastklibbade av dräggel... Stavikowski ska ha kommit ut med en ny bok om biotoper. Det finns säkerligen fler. Leta, köp, läs och dröm... och förverkliga!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            ja, du Partik......skönt att du gillar MIN bok....S Larsen....



            usch vilken lögn....ja inte namnet, men att jag skulle skrivit boken....men hur svårt kan de va?!?!?

            DD - ;-)
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Stavikowski ska ha kommit ut med en ny bok om biotoper.
              Den har några år på nacken, den kom ut 1993.
              Köp din bok på nätet - över 10 miljoner böcker, låga priser och snabba leveranser på allt från deckare, pocket & kurslitteratur till ljudböcker & e-böcker. Beställ billiga böcker online i Bokus bokhandel


              Här finns lite kort info om boken Biotopakvariet:
              Senast redigerad av Micke; 22 December 2005, 16:54.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Guy_P
                Användare
                • April 2002
                • 301

                #8
                "Biotopakvariet" av Larsen (gammal bok) dreglade jag över under säkert tio år (numera går den inte att läsa, sidorna är fastklibbade av dräggel...

                Jag köpte ett ex av nämnda bok på Tradera.com förra veckan. 50:- + 20:- frakt. Som hittat, har läst den flera gånger tidigare men den är fortfarande aktuell.
                Guy

                Kommentar

                • Sullgucku
                  Användare
                  • September 2005
                  • 89

                  #9
                  Jag minns en malawi bok som fanns för ca 15 år sen med kanonfina biotopbilder,
                  kan tyvärr inte komma ihåg vad den hette, bara att de rena fiskbilderna var ganska usla, fisken såg ut som uppdragen och rensad. Men biotopbilderna var kanonfina.
                  Nån kanske minns den?

                  Har för mig att den kom ut i flera utgåvor, kommer ihåg 3st inom en kort period

                  Kommentar

                  • Nojj
                    Användare
                    • October 2005
                    • 90

                    #10
                    Svar till trådstartaren: www.cichlid-forum.com har en del anvisningar, sidan är inte så lättnavigerad och forumen lite sisådär, (ciklid.se är bättre) men artiklarna är rätt bra och artbeskrivningarna.
                    Det finns en sektion (cookie-cutter) där du har tips på akvariestorlek och vad för blandning av
                    fisk du kan ha.

                    Vel Bekomme!
                    //John

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=786474

                    Kommentar

                    • Lacustris
                      Användare
                      • June 2005
                      • 142

                      #11
                      Tack för alla svar, visst finns det att läsa i ämnet.
                      Min tanke var mer åt detta hållet:

                      Dock med lite hårdare uppstyrning så att detaljer om fiskart, antal, könsfördelning e.t.c. kommer med. Gärna teknik också alltså filter, kapacitet e.t.c.
                      Bilder är alltid trevliga men säger inte alltid mer än 1000 ord.
                      Kan det vara något för NCS eller?
                      Har man lite exempel att kika på så får man en bra start för egna in- och utvecklingar...
                      Det är aldrig för sent att ge upp!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...