Vad göra med filtermaterial vid medicinering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • March 2004
    • 256

    Vad göra med filtermaterial vid medicinering?

    Har ett kar med central-nord-amerikanska ciklider där två guldsömmar har fått vita prick. Även en stor Jack demsey hane har blivit dåsig men inga prickar.

    Ska medicinera med faunamor mot vita pricken och det står att man ska avlägsna filtermaterialet (typ lägga i kallt vatten) och köra pumpen för att lufta vattnet.

    Frågan är hur jag bör göra med mina filter, då jag har ett ytterfilter (fluval404) ett innerfilter eheim 2252?

    Överlever de bra bakteriena verkligen flera dagar om jag bara slänger dem i en balja med kallt vatten och noll cirkulation?

    Tacksom för info.
    /Kid
  • LN
    Användare
    • December 2004
    • 4744

    #2
    Jag brukar stoppa slangarna till ytterfilter i en 25 liters dunk och låta filtret gå i "normal drift" i dunken. Se bara till att fylla dunken med vatten från karet så att bakterierna får tillgång på mat. Sänk vattennivån i karet så att innerfiltret verkligen piskar igenom ytan. Med mindre vattenvolym behöver du dessutom mindre medicin. Sen när du "återstartar" karet så är det bara att rengöra innerfiltret och byta vatten. Har dessutom upptäckt att om du saltar vattnet lite extra efter behandlingen så repar firrana sig fortare.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • December 2004
      • 4744

      #3
      Glömde säga att det är bra att höja tempen några grader under behandlingen. Släcker dessutom karet några dagar för att minska stressen. Ingen mat under medicineringsperioden.
      Försök ta reda på varför fiskarna mår dåligt. Om du inte gör någon förrändring så kommer sjukdom tillbaka som ett brev på posten.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • March 2004
        • 256

        #4
        Tack för svaret Larry! =)
        Ska försöka göra som du säger. Det där med sänka vattenytan är en bra ide!
        Mitt enda problem är att jag inte har någon stor dunk att köra ytterfiltret i.
        Ska försöka med att fråga grannarna. Om jag inte hittar en dunk, tror du att bakterierna överlever i ytterfiltret om jag kopplar bort den och byter vatten (kallt) i den varje dag?

        Källan till sjukdomen är troligen nya fiskar: synspillor och texas. Antingen har de fört parasiten med sig eller så har de stört ordningen i karet så att stressen ökats. Men det har lugnat ner sig lite nu.

        /Kid

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

          #5
          Tyvärr tror jag inte det!
          Bakterierna är beroende av strömmande syrerikt vatten över sig.
          För att vara säker så måste du ha pumpen igång.
          Har du ingen bekant som har ett litet tomt akvarium ståendes? som du kan låna några dagar? eller fem? Murarspannar har nästan alla lågpriskedjor. Köp en sån spann om inte annat finns.
          Husvagnskompisar brukar ha en dunk drällandes någon stans.
          Fråga din lokala akvariehandlare om han/hon har en dunk.
          Nu vet ja - bilfirmor brukar ha sådana dunkar, till sitt bilbatterivatten. Rena och fina dunkar som är lätta att be om.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • March 2004
            • 256

            #6
            Tack för all hjälp LN.
            Men tyvärr så såg fiskarna att behöva medicinen kvickt. Har nu kopplat bort ytterfiltret och sköljt den en gång.
            I karet som är medicinerat går 2252:an.
            Det är dag 2 idag och enligt förpackningen ska jag medicinera idag också. Imorgon ska det inte medicineras, och filtret ska igång igen och lite matning tills dag 7 då medicin ska igen och filter stoppas.
            Tror att jag får försöka skölja av filtretmaterialet med ljummet varje gång innan ytterfiltret startas. Får hålla uppsikt över nitrit och nitraten.

            /Kid

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #7
              Lycka till Kid.

              O God Jul
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              Arbetssätt...