tjena ska handla en ny kamera men kan inte bestämma mig väljer mellan nikon d50 och konica-minolta dynax5d. minoltan har lite mer inställningsmöjligheter som tex bildstabilisering fast å andra sidan så är ju nikon känd för bra kvalitet båda har ju fått toppbetyg i tester
valsvårigheter
Kollaps
X
-
valsvårigheter
Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
375 med discus
400 med scalarer
540 med discus
80 liters med ancistrus ;-)Taggar: Ingen -
Jag har dålig koll på Konica-Minolta men vad jag har sett så verkar den vara riktigt prisvärd.
När det gäller Nikon så skulle jag sneglat lite på D70s som har många fördelar jämfört med D50.
Några fördelar med D70s jämfört med D50
- Två inmatningshjul (otroligt smidigt att ställa slutartid med tummen och bändare med pekfingret).
- Trådlös styrning av blixtar (mycket bra funktion vid akvariefotografering)
- Belysning på statusdisplayen
- Förhandsgranskning av skärpedjupet
- rutnät i sökaren för att underlätta att komponera/hålla kameran rakt
- Låsning av vald fokuspunkt
- Snävare spotmätning
- Snabbaste slutartid 1/8000 mot 1/4000 på D50
- Skyddslock för displayen -
Har köpt en KM d5d för en och en halv månad sen och är kär i kameran.
Bildstabiliseringen funkar väldigt bra, det var itne därför jag köpte kameran men det är klart en bonus. Har exempelvis tagit bilder utomhus på kvällen med bara ljuset som kom ut från en dörr och det blir helt ok bilder, så stabilisatorn e inte bara snack.
Jag jämförde KM med Nikon d50 i butik, och den mest slående skillnaden jag såg var sökaren. Jag tyckte d50s sökare var mycket mindre och mörkare än minoltans. Dock har jag inte provat Nikonen in action, bara tagit några provbilder.
Det jag inte gillar är närgränsen, men det hänger ju ihop med objektivet. Får ta och skaffa en macrolins helt enkelt.
Fotar du RAW så är tyvärr programmet som följer med inte så bra för konverteringen, utan man får mecka med tredjepartsprogramvara.
Men helhetsintrycket är mycket positivt, jag är väldigt nöjd med kameran. Kan inte komma på något som är störigt eller dåligt. (Jag gick från en gammal Canon analog systemkamera, så det går inte att jämföra. I'm in heaven, typ =)
//JohnKommentar
-
eller man ska satsa på en canon eos350?Varning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
375 med discus
400 med scalarer
540 med discus
80 liters med ancistrus ;-)Kommentar
-
Alla nämnda kameror är väldigt bra.
Oftast satsar man på det märke där man har optik sedan tidigare, om man nu har det eftersom optiken då kan återanvändas.
Generellt kan man också säga att andrahandsmarknaden för optik är ofantlig när det gäller Nikon och Canon, medans den för Minoltan är något mindre.
Ta en titt på http://www.fotosidan.se/classifieds/ så får du en uppfattning om andrahandsmarknaden för både kameror och optik.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
det fanns mycket roligt på den sidan blir nog ett nytt kamerahus så kan man ju köpa till begagnade objektiv senare när man vant sig vid kameran har bara haft digitala kompaktkameror innan men nån gång ska man ju börja något bra förslag på objektiv för närbilder på akvariefiskar? så att man inte behöver stå med linsen mot rutanVarning discus är starkt beroendeframkallande!!!!! Socialstyrelsen.
375 med discus
400 med scalarer
540 med discus
80 liters med ancistrus ;-)Kommentar
-
Ta en titt i denna tråd http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...t=51109&page=1 som nämner en del bra makron både för Nikon och Canon.
Många använder Tamron 90mm f2.8 som ju finns tillgängligt till de flesta DSLR och som ligger bra i pris.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
Kommentar