720liter läckage!!! vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rovfisken
    Användare
    • April 2005
    • 178

    720liter läckage!!! vad gör man?

    hej allihopa,

    I dag var det strömm avbrott där jag bor. och när jag kom hem var det "baksug" i mitt Eheim proffesional ytterfilter , för det verkar vara så illa att om man inte stängt kranarna när strömmen går så kan man glatt vänta sig ett baksug med den modelen jag har eheim professional thermofilter 2328....och självklart var man på jobbet när detta inträffade med 2 timmars resväg hem, yippi!!

    lyckligtvis hadde bara c:a 20 liter läck ut under akvariet på parket golvet , men det har nu rest sig 3-4cm här o där under alu-ställningen som mitt 720liters alu-kar står på . av tyndgen på c:A 1tom så borde inte lite blött trä kunna rubba det, men man vet ju inte helt o hållet...

    min egentliga fråga e vad ska man göra o vems fel e alltihop? e det eheim filtret d e fel på eller e det som "alla" har sagt att det inte finns back ventiler till ytterfilter och att jag därmed e oskyldig ? ska jag akut tömma karet el låta d stå kvar tillsvidare? självklart bor jag i hyresrätt oxå och därmed vart det extra konstigt med hemförsäkringens täckning, eftersom den då tydligen bara innefattar "personlig egendom" och inte bygnaden som jag då inte äger...hehe..svettigt kan d bli med akvarium...men det e kul som fan ändå. tips och ideer är välkomna om allt som berör detta ämne.

    eheim professional thermofilter 2328 är det filter jag har som får baksug vid strömm avbrott
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Menar du att Eheim byggt ett filter som inte är säkrat för baksug? Du har inte missat någon funktion som skall förhindra det? Jag tycker det låter väldigt egendomligt då mina Eheim enbart stannar och inget händer med dom alls...

    Fruktansvärt tråkig händelse och jag hoppas att du får ordning på allt med försäkringsbolaget m m...vad har du för bolag?

    Kommentar

    • Rovfisken
      Användare
      • April 2005
      • 178

      #3
      eheim professional thermofilter 2328 är min filter modell, fick visserligen med det när jag köpte mitt 720kar begagnat , men det har ju vart på jämt i 2år och jag har aldrig haft problem med det sp "packningarna" kan man ju utesluta. så har ingen aning vad och varför det blev så när strömmen gick, föräskrings bolaget e folksam. e mset förvånad över filtret, dom e ju kända för ha d bästa i princip.
      Mina kar

      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

      Kommentar

      • pleco
        Användare
        • April 2002
        • 516

        #4
        Packningen mellan pumpen och behållaren är lite skadad och det funkar bra så länge filtret är igång men kan läcka vatten om man stänger av filtret .
        ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

        Kommentar

        • Rovfisken
          Användare
          • April 2005
          • 178

          #5
          hmmm...isånna fall så jag körd. för filtret läcker bara när kranarna är öppna när filtret e avstängt.och om det e behållaren+packningar +att jag saknar kvitto till mitt eheim professional thermofilter 2328 så känns det som att "försäkrings bolaget" inte är särskillt intresserade av o hjälpa till...

          är det nått som går o laga eller måste man skaffa ett "helt" nytt filter ?
          pinsamt att mitt jbl crystal ytterfilter verkar bättre än eheims som kostar det dubbla.
          Mina kar

          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Jag tycker att du ska prata med ditt försäkringsbolag. Du borde ha en försäkring där det täcker sådana missöden som du råkat ut för. Folksam ersätter dock inte döda fiskar om det råkat gå så långt.

            I ett inbrott där jag bodde förut blev jag av med ett Eheim ytterfilter som stod i källaren och knappt använts. Jag anmälde det tillsammans med en hel del andra saker som försvann och jag behövde inte uppvisa kvitto. Det räckte med att jag polisanmält det hela och att jag utförligt beskrivit sakernas värden...

            Kommentar

            • Rovfisken
              Användare
              • April 2005
              • 178

              #7
              Tack för all hjälp man blir ju fullständigt apatisk när man råkar ut för sånt här..speciellt om man sitter på jobbet o e helt inne i det, haha.
              Mina kar

              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

              Kommentar

              • pleco
                Användare
                • April 2002
                • 516

                #8
                Du få köpa ny packning och den är inte dyr, kostar ca 130kr .
                ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                Kommentar

                • davide
                  Användare
                  • December 2003
                  • 335

                  #9
                  Svår situation då de säkert kan hävda att du bör ha kontrollerat att packningarna som är färskvara inte blivit för gammla.

                  Har du någon försäkring som täcker upp dina egna "tabbar" så borde det dock vara lugnt...

                  Tror inte att det innebär något problem att du bor i hyresrätt. Huset i sig är ju försäkrat av någon, och din försäkring täcker upp denna självrisk. Så är det i alla fall där jag bor...
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                  Kommentar

                  • Pikkenix
                    Användare
                    • March 2005
                    • 254

                    #10
                    Jag har själv klantat mig en gång för ett par månader sedan och jag fick ut ca. 200 liter vatten på parkettgolvet.
                    Jag kan lugna dig med att vårt parkettgolv är idag nästan tillbaka i normal nivå (tog ca. 3 veckor efter olyckan tills det att det gick tillbaka till ursprunget). Så dina 20 liter bör inte vara något problem alls.

                    OM det mot förmodan skulle bli problem med ett rest golv som resultat så täcker inte din försäkring detta som du säger - MEN däremot har din fastighetsägare försäkring som täcker själva byggnaden. I mitt fall skulle jag få stå för självrisken (1500 kronor), i vissa fall står din fastighetsägare även för detta.
                    Du kan inte försäkra något du inte äger, i detta fall byggnaden som du bor i utan det gör fastighetsägaren så vänd dig till dem om några veckor när du ser hur det ser ut. Men som sagt tror inte att det ska behövas.
                    Mvh
                    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                    Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                    Kommentar

                    • Karon
                      Användare
                      • April 2002
                      • 880

                      #11
                      Bor man i bostadsrätt skall man ha en särskild försäkring som skall täcka ens egna kostnader vid olyckor av olika slag s.s. akvariehaverier, läckage från vattenledningar m.m..

                      Kommentar

                      • mikro
                        Användare
                        • November 2002
                        • 666

                        #12
                        Jag fick ut 300 liter på parketten i vår bostadsrätt. Eftersom det är bostadsrättsföreningen som äger golvet (förutom parketten) så fick de vackert stå för notan för fuktsanering av Anticimex. Fick bryta upp parketten, borra hål i betonggolvet och pumpa ner varmluft i två veckor för att bli av med all fukt som lagt sig där nere. Golvet klarade sig bra och i slutändan behövde jag bara betala för snickaren som tog bort mitt golv. Om du bor i hyreshus misstänker jag att du ska anmäla det till hyresvärden och är det bostadsrätt så ta upp det med styrelsen i föreningen så att någon tittar på det. 20 liter låter inte som särskilt mycket men det är ju lite jobbigt om det ligger kvar under golvet och orsakar bekymmer.

                        Lycka till och det blir bättre så småningom : )
                        /Mikael

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

                          #13
                          Jag fick plocka upp mitt parkettgolv nyligen för att det hade rest sig. Under golvet och platonmattan så låg det fina pölar med vatten vi än idag inte vet var de kommer ifrån. Vi misstänker att det var dunstat vatten när jag inte hade täckglas. Ett nytt golv till mitt rum gick på runt 2000 kr. Då jag gjorde allt själv. Och det bästa är att rummet blev bättre nu. Passade på att göra en helrenovering.
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          Arbetssätt...