Läste i en lokal gratistidning att det numer finns ett dataprogramm för skötsel av akvarium.Går att styra antingen via data eller telefon.
Glädjedödare.......?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Är det inte så att programvaran bara registrerar vattenvärden osv? Trixa allt till rätta måste väl ändå göras manuellt.Tony Englund -
Tony,
med all teknik som finns idag med doseringspumpar, cirkulationspumpar, automatiska vattenbyten med mera, som går att koppla in i en dator så är nog möjligheterna att fjärrstyra sitt akvarium rätt goda. Skulle inte förvåna mig om det finns ett gäng (troligen amerikaner eller tyskar... som redan gör det.
När det gäller vår odlingsanläggning har vi tänkt att koppla in ett larm som skickar sms om det händer något med vattnet, luftpumpen eller elen. Själva åtgärdandet kommer för oss att ske manuellt i allafall. Klar fördel att samarbeta med folk inom säkerhetsbranschen!! :-)
Hilsen,
PSenast redigerad av PatrikMalmo; 19 December 2005, 08:07.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Nej, detta programm ska "sköta om" akvariet.375L Malawi
112L Tanganyika
90L Tanganyikayngel
45L TanganyikaKommentar
-
Ah, ja då är ju halva nöjet borta. Att bara titta på fisken kan ju vara kul, men utan meck har man ju inget att göraTony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoTony,
med all teknik som finns idag med doseringspumpar, cirkulationspumpar, automatiska vattenbyten med mera, som går att koppla in i en dator så är nog möjligheterna att fjärrstyra sitt akvarium rätt goda. Skulle inte förvåna mig om det finns ett gäng (troligen amerikaner eller tyskar... som redan gör det.
Hilsen,
P||||Kommentar
-
Ursprungligen postat av TonyAh, ja då är ju halva nöjet borta. Att bara titta på fisken kan ju vara kul, men utan meck har man ju inget att göra
Varför vara så teknikfientlig??Kommentar
-
När det gäller vår odlingsanläggning har vi tänkt att koppla in ett larm som skickar sms om det händer något med vattnet, luftpumpen eller elen.
Vore väldigt intressant med en teknisk förklaring av detta.Mvh
Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening
Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)Kommentar
-
Bara att sätta upp på önskelistan http://www.aquariuminstruments.com/ns-aquanotes.htm eller http://www.automatedaquariums.com/aascont5a.htmKommentar
-
jo det verkar ju vara bra grejor det där som på dom engelska sidorna, men om man inte är så haj på det engelska språket så är det lite svårare. men är det ingen som vet hur man kan lösa så att om strömmen går till sidkanalaren så skickas det ett sms till mobilen.janneKommentar
-
Vi har inte kommit dit att larmet ska kopplas in än. Litar på att min kompanjon har full pejl på det eftersom han jobbar både med larm och el. Prexis det jag menade med att det är gött att jobba ihop med en sådan kille - själv ger jag mig mycket ogärna på el och kopplingar. Begripit så långt att vatten och el inte är bra kombo, samt att el från vägguttag kan svida rejält...
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar