Stativ

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

    Stativ

    Va har ni för stativ?

    Rekomendationer osv... (dock inte kolfiberstativ för massor me tusenlappar)
    Senast redigerad av Laesk; 18 December 2005, 20:46.
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

    With CANON you can!
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Jag är ingen proffsfotograf alls, men ett stativ underlättar mycket för att ta helhetsbilder på karen. Mitt stativ hittade jag för 300 på ett byggvaruhus. Är i aluminium med enkla spännen för att justera höjden på benen samt en del rattar för att ställa in annat. Visst, det känns lite "vekt", men för mina behov räcker det gott.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Klas A
      Användare
      • December 2004
      • 104

      #3
      Har ett enbensstativ som ger stöd och man kan luta det hur man vill funkar för mig...
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

      Kommentar

      • marcuspajp
        Användare
        • August 2005
        • 74

        #4
        Jag har ett Benbo 1. Det är grymt bra utomhus men inget vidare inomhus. Men det visste du ju redan laesk

        Jag tycker fortfarande att du ska beställa ett feisol.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Jag hade en manfrottostativ tidigare, men tyckte det va lite klumpigt plus att huvudet inte var någon höjdare. Jag använde det aldrig för det var för krångligt att ta med helt enkelt. Nu har jag ett Gitzo (www.gitzo.com) som är helt suveränt. Mindre, mer kompakt och stabilt som satan. Till det har jag en kulled längst upp, som är det som gäller, om man inte håller på med rörliga bilder och vill panorera. Det är flexibelt och funkar hur bra som helt. Mitt Gitzo är en av de mer kompakta modellerna. Dock är inte Gitzo speciellt billigt. Jag gav 3000kr för mitt, och då är det ändå inte det fetaste eller nått...

          Nån gång skulle jag vilja byta till det största kulledshuvudet med "center ball", för jag tror det funkar lite bättre. Nu har jag en "off center" med mindre kula och ju större "boll" det är i kulleden, ju mjukare (och starkare) broms får man när man drar åt. Min kan vara lite ryckig ibland tycker jag. Låter knäppt kanske, men när man plåtar fåglar i flykt och fiskar med för den delen, så är det inte fel med en fet kulled.

          Jag har även en monopod som kan vara bra i vissa lägen, men det är ju en trebenare som man bör använda.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Magnus W
            Användare
            • April 2003
            • 101

            #6
            Ett Manfrotto 190DB med ett Manfrotto 484 huvud.
            Väger ungefär två kilo, kostar ungefär 1400:-, stabilt nog för ungefär 3 kilo kamera.
            Spännskruvar som går att hantera även med tjocka vantar på.

            -- MW

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #7
              Ja det är väl ingen dåligt alternativ direkt, även om de utstickande spännskruvarna är irriterande när man bär det över axeln. Gitzo har inga sånna utan har lixom vridbara teleskopben som man vrider upp och spänner fast med.

              Men som sagt, både Manfrotto och Gitzo gör suveräna stativ. Jag tycker dock man skall akta sig för billigare plaststativ a la Velbon och allt va de heter. De saknar stabiliteten man vill ha ute i fält. För akvariefoto inomhus lär de dock duga helt ok.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

                #8
                Tack för svaren...

                Fast det blev detta till slut:

                I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!

                I 40 år har vi erbjudit kreativa människor rätt teknik till rätt pris. Här hittar du allt du behöver inom foto, video, ljud och mycket mer. Välkommen!


                Och dom har redan skickat det blir passande till julhelgen
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • marcuspajp
                  Användare
                  • August 2005
                  • 74

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Jag tycker dock man skall akta sig för billigare plaststativ a la Velbon och allt va de heter. De saknar stabiliteten man vill ha ute i fält. För akvariefoto inomhus lär de dock duga helt ok.
                  Velbons kolfiberstativ är faktist grymt bra. Även om de har snäppspännen. Om man inte har råd med Gitzo och inte vågar beställa från Taiwan så är de ett bra alternativ.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #10
                    Självklart är det så, och jag försöker inte heller säga att alla skall lägga massor av tusenlappar på ett stativ, men om man varit ute mycket med sitt stativ i olika situationer vad gäller miljöer och väder så inser man ganska snabbt vad som funkar och vad som inte funkar. De Velbonstativ man köper för 295kr är inga höjdare. Men visst, lägger du 3 papp på ett Velbon så är jag övertygad om att det är superbra.

                    Man måste ju fråga sig själv vad man skall använda stativet till innan man väljer prisläge och märke. Jag vet många som köpt stativ, inklusive mig själv, där det slutar med att man bara låter det stå hemma för det passar inte till de situationer man vill använda det i.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...