Hjälp - mina fiskar är sjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    Hjälp - mina fiskar är sjuka!

    Jag vet inte vad dom fått, men det började med att en av mina auloncaror (ursäkta stavningen) svällde upp och ögonen blev enorma! Jag frågade om råd hos den lokala zoo-butiken, och det viktiga var enligt dom att man fick upp fisken innan den dog, och öka saltmängd....

    Nu har en av mina Taiwan Red, fåt något liknande...eller det ser ut som den flagar runt ögat....

    TOTAL panik hemma just nu!

    Någon som verkligen vet vad det kan vara, samt åtgärd...please!!!

    Deathdealer - mycket tacksam för hjälp
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

    #2
    när fiskarna sväller upp och ögonen står ut beror det helt enkelt på svullnad. Svullnaden kan i sin tur ha många orsaker, men en bakterieinfektion är min första gissning.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

      #3
      @daniel; fisker ser extremt konstig ut nu...den har något vitt "mojs" som täcker hela ögat och en del av sidan av ansiktet....som en "kaka" av något...vitt???
      Jag kommer plocka den idag...men vad sjutton ska man göra för att inte alla andra ska bli drabbade..."FASA!!!"

      DD
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Om det blir vitt och grejer så är det nog nån svamp eller parasit eller så. Det är viktigt att du gör ett fett vattenbyte, saltar och medicinerar snabbt som ögat, för det lär sprida sig som pesten! Exakt vad du skall använda vågar jag inte svara på, men bråttom är det!
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          i med nå't som tar kål på bakterierna, aquamoor 1 skulle jag gissa på. Fett vattenbyte med tempererat vatten, alst och rengör alla filter grundligt. mata ingen kommande tre dagar.

          hoppas detta hjälper.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            tack för alla råd....
            Jag har tagit ur stackarn som är angripen, och denna går i ett mindre kar med dessamor tillsatt + salt!
            Har gjort ett rejält vattenbyte i det stora karet, samt tillsat mycket salt.....

            Vi får väl se hur det går....

            Upptäcker jag förändringar hos fler fiskar i det stora karet - så startar jag om detta....*suck*

            DD
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            Arbetssätt...