Jag har ett 600 liters akvarium med haplochromis och aulonocara. Under de sista veckorna
har ett antal fiskar avlidit i en sjukdom som jag inte riktigt vet vad det är.
Det drabbar bara enstaka exemplar fisken slutar äta blir passiv och drar sig undan efter
några dagar svullnar den upp och dör sedan snabbt.
Första diagnosen var bukvattensot/flagelater men det är jag inte riktigt säker på att det är
fjällen står inte ut,fiskarna hostar inte, och sjukdomsförloppet är snabbt.
Vattenvärden är bra,byter 1ggr/vecka,kosten är varierad räkmix(lite bindemedel-finfördelad).pellets,flingor. stora filter
Allt började med att pricksjukan bröt ut efter att ny fisk placerats i akvariet den botades med
Protozin och allt verkade vara frid och fröjd i några veckor sedan dog några fiskar och jag rengjorde hela akvariet. Men fiskarna fortsätter att dö ca 1-2/vecka.
Provar nu med Octozin behandling som även skall bota "malawi bloat" eller malawisjukan.
Vad är malawisjukan ? en variant på bukvattensot ??
Verkar som delfincikliderna är extra känsliga för vad det nu är för något.
Tidigare har allt fungerat bra under flera år , så sjukdomen antar jag är en följdverkning av
stress och allmänt försvagade efter första behandlingen mot pricksjukan.
Flagyl har jag ingen bra erfarenhet av därför provar jag Octozin men konstruktiva förslag
mottages gärna.
Har ett antal malar skäggnosmalar och L-malar som har klarat sig utmärkt
har ett antal fiskar avlidit i en sjukdom som jag inte riktigt vet vad det är.
Det drabbar bara enstaka exemplar fisken slutar äta blir passiv och drar sig undan efter
några dagar svullnar den upp och dör sedan snabbt.
Första diagnosen var bukvattensot/flagelater men det är jag inte riktigt säker på att det är
fjällen står inte ut,fiskarna hostar inte, och sjukdomsförloppet är snabbt.
Vattenvärden är bra,byter 1ggr/vecka,kosten är varierad räkmix(lite bindemedel-finfördelad).pellets,flingor. stora filter
Allt började med att pricksjukan bröt ut efter att ny fisk placerats i akvariet den botades med
Protozin och allt verkade vara frid och fröjd i några veckor sedan dog några fiskar och jag rengjorde hela akvariet. Men fiskarna fortsätter att dö ca 1-2/vecka.
Provar nu med Octozin behandling som även skall bota "malawi bloat" eller malawisjukan.
Vad är malawisjukan ? en variant på bukvattensot ??
Verkar som delfincikliderna är extra känsliga för vad det nu är för något.
Tidigare har allt fungerat bra under flera år , så sjukdomen antar jag är en följdverkning av
stress och allmänt försvagade efter första behandlingen mot pricksjukan.
Flagyl har jag ingen bra erfarenhet av därför provar jag Octozin men konstruktiva förslag
mottages gärna.
Har ett antal malar skäggnosmalar och L-malar som har klarat sig utmärkt
Kommentar