Jag tycker att forumet tagit sig något på sistone vad det gäller antal besökare. Nivån sätter vi ju som sagt själva och man får nog acceptera att den måste vara ganska ojämn för att attrahera olika deltagare. Jag brukar kolla då och då vilka och hur många som är inloggade och noterade en rekorddipp igår under tiden för melodifestivalen, betydligt lägre än under hockeymatchen. Tydligen fler än hårdrockare som håller fisk;-)
Lamt på forumet?
Kollaps
X
-
-
De som "försvunnit" från forumet har väl tröttnat på alla nykomlingar som ställer standardfrågor och verkar allmänt okunniga, får hoppas de hittat något elitforum att hänga på.
Som flera sagt tidigare är det upp till oss själva att hålla igång forumet.||||Kommentar
-
Ursprungligen postat av LNTror att det är som många ovan säger, man tappar intresset för att det är sällan några "nya frågor". Det gör att trådarna sällan väcker debatt utan standardsvar levereras och efter sju inlägg så är tråden död.
Jag i allafall besöker Ciklid (Zoopet oxå för den delen) för att öka min kunskap och insikt i akvarium och dess teknik. Det är väldigt lite tips och trix som läcker in i ciklidtrådarna. Mest tror jag att det beror på att när någon nämner en ny infallsvinkel eller t.e.x tips på hur man får en mbuna i lek så tystas den person ganska effektivt av besservisserkommenarer som att man är "nojjig" eller "Det där har jag inte behövt de senaste 30 åren". Inte särskilt utvecklande kommentarer alltså.
Jag är helt övertygad om att det finns en himla massa tips hos er akvarister som "alla" kan ha nytta av för att utveckla sin hobby. Därför tycker jag att forumet borde få en ny kategori för just tips för freaks. Där nya infallsvinklar o ideer kan ventileras och spridas.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Jag saknar "fylligare" inlägg, dvs att folk berättar om händelser och situationer i sina kar. Inlägg behöver inte innehålla en fråga, de kan lika gärna vilja berätta något. Jag tror vi skiljer för mycket på Ciklidbladet och forumet. Deltagarna tror att det ska vara fylliga artiklar i tidningen, här ska det vara akuta hjälptrådar eller debatt. Synd tycker jag...mvh Per
Tanganyika och Västafrika i burkarnaKommentar
-
Forumets uppgift är ju att kunna innehålla en bredd med intressant material som både tilltalar de mer garvade veteranerna, men samtidigt locka in de nya och färska akvaristerna.
Därför behövs en balans av frågor, tips, beskrivningar, bilder och annat som kan vara av intresse. Fler inlägg och fler nya trådar betyder mer aktivitet och ökar chansen till att spinna vidare med inlägg och kompletteringstrådar.
Om alla hjälps åt med att skapa denna typ av trådar så tror jag att vi kommer att se en generell förbättring, och jag tycker att vi åtminstone de senaste veckorna har tagit ett steg på den vägen.
Vore intressant att få ett svarsinlägg från någon av veteranerna som numera drar sig för att skapa nya inlägg/svara, och vad det i så fall beror på, och hur vi kan få dem att bli sugna igen.Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
kan tänka mig att en del nya drar sig för att skriva "redovisnignar" typ el små historier för de finns risk för att bli sågad. det är har/finns ibland viss tendes till stelhet o stor tilltro till "jag har minsatt gjort så här alltid o de har alltid funkat" utan att ta till sig nyheter el förslag.
sen kan jag tänka mig oxå att det är en skara som var med när forumet blommade upp, de har nu nästan pratat om de mesta i stora drag, o gåt igenom mycket så tar man inte upp samma sak igen, bara för att man själv vet. det kanske är en "generations" klyfta på forumet nu. oftast är det samma talare/skrivare som syns här. det är inte så ofta man ser nån ny komma o ställa frågor el säga något.
en del kanske oxå känner att vissa frågor kommer upp flera ggr. o leder till att man inte "orkar" svara på samma fråga 20ggr.Kommentar
-
Om nu samma fråga kommer upp för 20:de gången så ser jag att det finns ett mycket bra svar att ge om man är en av dessa gamla i gemet.
Visa frågeställare vad en sökning ger, eller hänvisa till den tråd som tar upp det hela och ställ sedan motfrågan om att frågeställaren återkommer med resultat om hur det gick.
På det sättet får frågeställaren de svar han behöver, även om frågan ställts så många gånger, samt att man håller en trevlig attityd och uppmanar en ny person att delge sin erfarenhet i frågan när denne väl utgått från hjälpen han/hon fått.
Alternativetsvaret som istället kan ge ett negativt resutlat till frågeställaren är att besvara och säga sök själv, då frågan varit uppe 20 gånger tidigare. Då blir det garanterat få inlägg från den nye användaren. Att lära nya användare sökfunktionen är förståss bra, men kör inte ner det i halsen på dem. De lär sig tids nog om man visar dem resutlat av en sökning.
Vad anser ni helt ny användare av forumet på Ciklid.se?
Fler kommentarer av veteraner?Joakim Draktoft
f.d Webmaster Ciklid.se
____________________________________________Kommentar
-
jag kan bara utgå från mig själv, numerar ger jag mig bara in i trådar som jag själv tycker är kul, dels hinner jag inte läsa alla trådar, har några favoriter som jag bevakar.
kan villigt själv säga att jag inte svara på frågor som tex, vad ska jag mata X med. lite dåligt av mig kanske, men samtigt så kan man söka lite själv innan man frågar, kanske inte lätt iof om det är första ggr. tycker de flesta forum jag är på just nu är sega, enda som jag vet har fullt ös hela tiden är alltomhundar.com `s forum. där har de hela tiden nya frågor intressanta tankar, men det är ju oxå en helt annan sak.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Per BjellertJag saknar "fylligare" inlägg, dvs att folk berättar om händelser och situationer i sina kar. Inlägg behöver inte innehålla en fråga, de kan lika gärna vilja berätta något. Jag tror vi skiljer för mycket på Ciklidbladet och forumet. Deltagarna tror att det ska vara fylliga artiklar i tidningen, här ska det vara akuta hjälptrådar eller debatt. Synd tycker jag...
Någon måste starta som jag skrivit tidigare...och vet man...som du i det här fallet...att det finns brister i innehåll på forumet som gör att intresset kanske sjunker så kan du, med andra, se till att just denna del fylls upp igen. Det räcker med att någon startar och vi kan få en positiv effekt/utveckling av forumet.
Jag efterfrågade mer aktivitet (=fler personer på forumet) då jag märkt att det endast är ett fåtal som ens skriver de där "standardfraserna", medans andra bara läser. Om nu inte vi (räknar mig själv in bland standardfrasgänget ibland) skrev något...hur skulle det se ut då?
Jag tycker inte att man ska förakta eller förringa de enkla svaren heller...för det visar ändå på aktivitet och när jag var nybörjare här på forumet så var det grymt att ha tillgång till det här forumet och alla skickliga akvarister som gav snabba och väldigt professionella svar. Det hjälpte mig i min hobby på ett förträffligt sätt.
En avdelning som faktiskt är bra på berättande trådar är CA...där berättas det ganska ofta om speciella händelser. Ofta går det inte heller att jämföra med t ex AC pga den stora skillnaden i hållning av cikliderna.
Jag förstår inte de som slutat pga att de anser forumet vara "för lågt" och ha för enkla återkommande frågor samt svar...vad har de själva bidragit med? Självklart så förstår jag att folk har olika intressen, men om ingenting finns på forumet som intresserar just dig...varför inte skriva några rader om dina erfarenheter och dina specifika intressen inom hobbyn? Kanske sitter det ett antal medlemmar och "ugglar" här på forumet och bara väntar på att någon annan ska skriva...nej...någon måste ta tag i det...och inte bara säga att det är brist på det och det.
jag kan bara utgå från mig själv, numerar ger jag mig bara in i trådar som jag själv tycker är kul, dels hinner jag inte läsa alla trådar, har några favoriter som jag bevakar.
kan villigt själv säga att jag inte svara på frågor som tex, vad ska jag mata X med. lite dåligt av mig kanske, men samtigt så kan man söka lite själv innan man frågar, kanske inte lätt iof om det är första ggr.
Vi som varit med länge tycker jag har ett större ansvar än nykomlingar att hålla igång forumet samt ge svar på ett bra sätt till nykomlingar så de känner sig välkomna med sina ,ibland, enkla amatörfrågor.
Jag kan undra ibland vart de ansvariga i styrelsen är? Varför är svarskvoten så låg hos de som borde gå i bräschen? Visst...det är mycket arbete med föreningen, det vet jag...men om ni ändå är inne på forumet lite då och då...varför inte göra ett litet avstamp att ni faktiskt varit inne och läst trådar? Nej...ni...vi...som är gamla i "gamet" får nog höja oss alla för att forumet skall hålla en godtagbar aktivitet.
En för låg aktivitet ger dålig reklam för ciklid.se och NCS...Senast redigerad av StefanL; 19 February 2006, 15:03.Kommentar
-
Min erfarenhet av forum är att de gamla "proffsen" tröttnar på att svara på rena nybörjarfrågor. Men det brukar kompenseras av att vi som är nyare, och själva tidigare fått hjälp, tycker det är roligt att "pay it forward" och besvara nybörjarnas frågor. Det förutsätter att stämningen är god så att besserwissarna inte sitter och väntar på att få vara spydiga om någon råkar skriva lite fel. Jag tycker dock att stämningen här är, i stort sett, bra.
Att använda "sök" är givetvis bra men man bör tipsa om funktionen när det är lämpligt, inte för jämnan. Visserligen kommer många frågor tillbaka, men ställs inte frågor i nya trådar och alla istället väljer att använda sök, kan vi lika gärna stänga forumet och bara behålla arkivet som en ren service för de som behöver kunskapen i en databas. Sedan är det faktiskt så att många vill känna att de får "personlig service" utifrån just sitt akvarium och sina arter (även om liknande frågor varit uppe ofta) och det tycker jag de ska få!
Det de äldre forumrävarna borde göra istället för att svara på elementära frågor är att skriva om sina upplevelser och erfarenheter. Ola (kanske ett extremt exempel) har tex en del rent vetenskapliga synpunkter och erfarenheter som tillför mycket. Varför inte skriva om erfarenheter av att hålla en Tropheushane och tre honor? Jag vet att det förekommer fast det inte räknas som professionellt. Som jag tidigare sagt efterlyser jag långa inlägg med beskrivningar av arters beteenden. Jag vet att det är runt 8,5-9,5 i pH-värde i Tanganyikasjön. Jag vet att lämplig temperatur är 24-27. Däremot vet jag inte varför ett akvarium ska vara 150 centimeter till en grupp Tropheus - jag vet många som har fungerande grupper i mindre kar och som odlar med framgång. Jag vet inte ett skit om sandlekare förutom det elementära att de gräver gropar och behöver skuggiga hörnor. Visst kan jag leta på tex cichlid-forum men jag vill ju vara här och få reda på deras beteende och andras erfarenheter innan jag köper någon sådan art.
Jag tror ibland att de gamla rävarna inte bara är bekväma, bara oroliga för att utmana gängse uppfattningar.mvh Per
-
Stefan, just därför jag skrev om mina Ocellatus. ;-) I övrigt ger jag dig helt rätt. Man kan inte förlita sig på andra, man måste dra sitt strå till stacken!mvh Per
-
Jepp såg det och uppskattar verkligen den tråden (och andra liknande trådar). Nu råkade det bli så att det du skrev i inlägget här passade bra för mig att "haka på"...men som jag skrev så var det inte riktat mot dig alls...utan du gav mig ett kanonpass som jag bara kunde "näta". ;-)Kommentar
-
Jag måste säga att med dom possitiva tongångar som finns här så är det dax för mig att skifta medlemskap från Zpet till Ciklid.
Någon (HJÄLP) måste bara lära mig hur man lägger in bilder direkt i tråden.
Jag ska även starta 6 nya akvarium med ett 1125 liters som flaggskepp.
Hämtade karet igårkväll yippieeee!!!!!!!!!!!!!!!Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
LN man måste bli medlem för att kunna posta bilder =)
Skynda o fixa så du kan lägga upp bilder på 1125an =)Kommentar
-
Grattis Larry! 1125L....oj om man kunde ha det (och 5 andra akvarium utöver det!)...*S*
NCS och Ciklid.se är bäst...även om Zpet...eller Zoopet är bra det också så är bredden "för stor" där för att passa mig. Jag känner mig betydligt mer "hemma" här...Kommentar
Kommentar