Stor växt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

Stor växt

Är det nå´n som har koll på någon ordentligt kraftigare växt som passar i akvarium? Funderar att sänka ytan 1-2 decimeter i mitt SA-kar. Den får gärna funka i luftrummet som blir. Problemet är att scalaren är en stor favorit. Kanske kan en dec luft räcka för jag vill gärna ha lite stänktetror, bilbukar eller andra lite mer dynamikgivande inslag.
    Senast redigerad av Kalle-Maja; 16 December 2005, 23:13.
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Har en moderplanta i mitt 720. Dock vet jag inte namnet, men den skickar upp kraftiga skott med enorma blad upp mot täckglasen och trycker nästintill upp dem.

Bilder finnes på zoonen.
    Mvh Alex

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Hur vill du att växten skall vara? Ska den växa upp till ytan?...ska den vara yvig/bred?

Till mina Malawi ska jag skaffa Cryptocoryne crispatula var. balansae...tycker det är en snygg växt.

Men det kanske inte riktigt är det du letar efter...

En fet växt som lägger sig på ytan är annars Crinum thaianum. Växer som f*n om den får rätt värden.

Kommentar

• Daniel Odell
        Användare
        • January 2003
        • 2437

många svärdsplantor växer ur karen med stora blad å kraftiga stammar.
        fish r friend

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Jepp, svärdsplantor är det nog du ska satsa på. Svårt att hitta rätt size på dem bara, en del växer verkligen ur karet (även stora kar). Vid ett studiebesök på Tropica så gick vi _under_ bladen på de största arterna (utan att böja oss)... men läs under Echinodorus på Tropicas hemsida (www.tropica.com) så hittar du säker någon som torde passa. Tänk på att en så stor växt stjäl mycket ljus (och plats - räkna med en tredjedel av ditt 540!!), så det är rätt begränsat vad du kan plantera under den - om något alls. Ett gäng smala rötter är kanske bästa alternativet under den.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...