Många akvarium = riskabel luftfuktighet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • January 2005
    • 373

    Många akvarium = riskabel luftfuktighet?

    Har 6 st akvarium igång hemma i lägenheten och på den senaste tiden har sambon känt av allergi mer och mer med täppt näsa och andra allergisymptom. Hon är allergisk mot häst, hund och katt men eftersom vi inte har sådana börjar vi nu misstänka mögel eller liknande. Självklart tar hon ju tillfället i akt att lägga skulden på mina akvarium och den luftfuktighet de avger

    Jag upplever inte att det är speciellt fuktigt i lägenheten men det kan ju iofs vara så att man vant sig. Snustorrt är det ju inte i alla fall...Nåt mögel har jag inte heller sett till någonstans och eftersom det är ett äldre hus är det ju hysfat dragit så jag tycker inte att det borde vara ett problem. Hur är det egentligen? Har ni andra med flera akvarium hemma problem med luftfuktigheten och gör ni i så fall något åt det. Jag har sett att det finns billiga luftfuktare ala "torrbollen". Kan det vara lönt att investera i ett par sådana måntro?

    mvh
    Andreas
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Gå in på Tropicas hemsida, www.tropica.com, klicka på "Akvaristik" och läs artikeln om "Åbne akvarier". Står en del matnyttigt kring luftfuktighet och akvarium där.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Mangan
      Användare
      • November 2003
      • 86

      #3
      Jag har ett litet rum hemma med 6 akvarium igång, lånade en luftfuktighets mätare av en kompis och mätte i en veckas tid, under den tiden pendlade luft fuktigheten mellan 40-48% med en topp på 55% i samband med vatten byte.
      Mvh
      Mangan

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        i min lokla ligger jag just nu på 88% det är klibbigt

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          Jag har astma och lite allergie men jag mår bättre i fuktig luft.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av bmwpower
            i min lokla ligger jag just nu på 88% det är klibbigt
            Hur brukar det vara på sommaren??...om du har 88% fuktighet nu...

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av bmwpower
              i min lokla ligger jag just nu på 88% det är klibbigt

              Oj oj då fuktar väl väggarna i lokalen håller med stefan blir nog inge vidare till sommaren,Jag hade lite problem i mitt akvarierum,löste det med att lägga på täckglas och öka ventilationen lite. men i ditt fall så är nog en luftavfukare en god investering(önskelistan kanske)

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Ursprungligen postat av moori
                Jag upplever inte att det är speciellt fuktigt i lägenheten men det kan ju iofs vara så att man vant sig. Snustorrt är det ju inte i alla fall...Nåt mögel har jag inte heller sett till någonstans och eftersom det är ett äldre hus är det ju hysfat dragit så jag tycker inte att det borde vara ett problem. Hur är det egentligen? Har ni andra med flera akvarium hemma problem med luftfuktigheten och gör ni i så fall något åt det. Jag har sett att det finns billiga luftfuktare ala "torrbollen". Kan det vara lönt att investera i ett par sådana måntro?

                mvh
                Andreas
                Nån torrboll kan ju i alla fall inte göra någon skada har för mig att dessa även minskar på dålig lukt(kan minnas fel)
                Täckglas på minskar avdunstning markant.Det finns fördel med luftfuktigheten krukväxter brukar trivas speciellt stora gröna gjorde i allafall min förra sambo mer välvilligt inställd till akvarierna.Hon blev i alla fall gladare.Använder man sedan det gamla akvarievattnet att vattna växterna med så slipper man göda också,återanvändning. Ursäkta urspårningen!

                mvh Lennart

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #9
                  Sommaren är samma sak det är ingen skillnad.
                  Har samma temp i loklen året runt ska invenstera i avfuktare men det behövs 2 har provat tidigare och då kan man komma ned till ca 68-70%

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4594

                    #10
                    bmw, är du säker på att du har en fungerande fuktmätare? Min visar just nu på 50% luftfuktighet och i extremt svettiga sommardagar kan den kila upp mot 70%. Jag har ingen vidare cirkulation eller ventilation utan en standard 40-tals källare på ca 20m2. Jag värmer i princip hela akvarierummet genom akvariernas värme, så vattentemp och lufttemp ligger alltid nära varandra vilket borde innebära minimal avdunstning.

                    Hur har du det med lufttemperatur kontra vattentemperatur?
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • terpentin
                      Användare
                      • February 2005
                      • 135

                      #11
                      det lilla jag snappat upp om allergier och andra hälsoproblem är att dessa oftast förbättras av hög luftfuktighet. hur som helst tycker jag att det är behagligt med lite fuktigare luft... precis lagom i min lägenhet (36kvm; 132L, 150L, 222L, 375L)
                      "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

                      "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

                      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009

                      Kommentar

                      • aquanord
                        Användare
                        • January 2005
                        • 373

                        #12
                        Tack för era svar och länken. Detta bekräftar vad jag trodde. Jag har heltäckande lysramper alternativt täckglas på alla mina kar så jag tror inte att det dunstar alltför mycket. Jämfört med era lokaler är det nog minimalt. Ville bara höra era erfarenheter och om det är något man bör tänka på. Läste nämligen på några allergiinfo-sidor att de kvalsterdjur som skapar allergibesvären frodas när det är lite fuktigare i luften och det är viktigt att vädra ofta om man har "hösnuvasymptom" och fuktigt inomhus. Jag tror dock att sambons nya besvär beror på annat. Jag misstänker de nya täckena i sängen skarpt.
                        simma lungt...
                        ------------------------
                        www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
                        Umeå akvarieförening
                        ------------------------

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Mm, kvalster trivs i fuktigare miljö - en bra åtgärd är kanske att verkligen lufta sängkläderna varje dag. En tös jag känner har så stora allergiproblem mot kvalster att hon förvarar sina tvättade lakan i frysen.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #14
                            jo den fungera har dubbel kollat med andra mätare

                            Kommentar

                            • Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

                              #15
                              Jag har fått lägga om mitt golv i mitt rum pga avdunstning från akvariet under tiden jag inte hade täckglas.
                              Mvh
                              Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...