Vad spelar roll?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #31
    "I brist på vetenskap får man ju agera utifrån eget tyckande/erfarenhet eller andras tyckande/erfarenhet"
    ####
    Jag har agerat fel; läst tråden för snabbt, men endå stoppat näsan däri..
    Vetenskap är det ingen brist på , det gäller bara att finna den..
    Försök med pH / Temp har Vetenskapligen utförts sedan 70-talet, minst.
    Det studier jag har tittat på framhäver att försöksdjuren leker bäst inom den naturliga ramen för försöksdjuren. Detta ÄR VETENSKAPLIGT bevisat och alla som är intresserade kan ta del
    av studierna via Universitetet/Högskolorna som bedriver denna slags forskning.
    -Mr.Fish-

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

      #32
      Ursprungligen postat av Mr.Fish
      Vad har du för Vetenskapligt bevis för att pH är ovesentligt för ställande av lekvatten???
      ##Jag vill ha ett Vetenskapligt bevis, inte ditt personliga tyckande -tack!
      Det är alldeles rätt fråga - i slutänden är det här mina personliga åsikter gentemot i stort sett hela akvariehobbyns.

      Men jag har lite på fötterna. Jag har sökt igenom literaturen efter info om fiskars pH tolerans. Det som finns rör dels utsläpp, dels rationell fiskodling, och allt jag hittar är sånt här:


      (scrolla ner till "pH: Effect on Aquatic Life"

      alla är rörande ense att bara pH är under 9 och över 6.5 så trivs all fisk. Inte nödvändigtvis leker, eller får balanserad könsfördelning på avkomman.

      Sen har jag som sagt testat. Jag har misslyckats med att döda fisk genom att variera pH, och lyckats döda fisk genom att variera konduktiviteten.

      Varför akvariehobbyn blivit så övertygad att pH är den viktigaste vattenparametern vet jag inte, men som jag sagt tror jag det beror på att pH är lätt att mäta, och att pH i naturliga vatten vanligen har en korrelation till konduktivitet (låg konduktivitet - surt pH ; hög konduktivitet - neutralt eller basiskt pH), så att fixa rätt pH till sina fiskar ger ofta ungefär rätt konduktivitet som bieffekt.
      Senast redigerad av Mike_Noren; 19 December 2005, 01:56.

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #33
        Jag skulle nog inte våga påstå att ref. är vetenskapligt belaggd, utan snarare ett påstående.
        Var är referensmaterialet? -Är studierna godkännda? Varför talar det emot 99% av tidigare studier?
        ###
        Vi lägger detta på is eftersom du redan har ett "frikort" :
        "Allt jag säger är endast min personliga åsikt som privatperson och hobby-akvarist, ingenting annat!"
        -Mr.Fish-

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #34
          Mm, men jag håller med Mike. pH är rätt överskattat, som jag ser det. Konduktivitet är viktigare. Har bland annat läst saker av Scheel (inte på nätet, har det kopierat någonstans) samt Krauses lysande liknelse: pH i en flaska öl, en flaska schampo och ett akvarium kan vara exakt lika - men var överlever/trivs fisken? Innehållet i vattnet är en viktigare parameter, alltså konduktiviteten och sammansättningen av den.

          Sedan får vi skilja på (som gjordes i början av diskussionen) att fisken överlever eller överlever _och_ leker. Diskussionen handlade från början om att odla fisk i "knepiga" vattenvärden. Om det således bara gäller att hålla fisken är pH rätt oviktigt. Odla fisken, då är pH viktigare, men med kopplingen till konduktiviteten som Mike nämner. Har liknande erfarenheter som Mike när det gäller att flytta/odla fisk - men Mike har odlat mer och svårare arter än jag.

          Se detta med konduktiviteten som ett tips att fundera vidare på. Leta info, fundera och testa.

          Nå, ska gå igenom Mikes länkar - intressant!! *bockar och bugar*

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 December 2005, 08:00.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          Arbetssätt...