Leka segelfenstetror, jasså det är du det, läste om någon Mike som gjort det i en utländsk tidskrift i en odlingstipsartikel. Bra jobbat!
Vad spelar roll?
Kollaps
X
-
-
Mike_Noren: Är enig med dig om det mesta! Men det där med att pH är betydelselöst för hållning av akvariefiskar går lite stick i stäv mot vad som står i de flesta böcker jag har läst i vart fall.
Vill du utveckla ditt resonemang?Kommentar
-
"pH är betydelselöst för hållning av akvariefiskar går lite stick i stäv mot vad som står i de flesta böcker jag har läst i vart fall."
#####
Det har inte med saken att göra. Tråden handlar väl om att ha rätt lekvatten till rätt lekfisk?
-eller?Kommentar
-
"Tråden handlar väl om att ha rätt lekvatten till rätt lekfisk?"
Nja, den skulle väl handla om tillfällen där folk odlat fisk under förhållanden som avviker från den allmänt rådande sanningen.
Ber om ursäkt ifall jag förstör genom att avvika från ämnet, men hade ändå gärna sett en utläggning om pH:s oviktighet inom akvaristiken.Kommentar
-
Mja, min uppfattning är helt riktigt att pH är totalt ointressant för fisken. Såvitt känt kan fisk inte känna av pH, och alla fiskar klarar sig bara fint i alla pH mellan 6.5 och 9. Man kan ta en fisk från vatten med pH 6.5 och plonka den rätt ner i vatten med pH 9 och vice versa, och fisken märker det inte ens - förutsatt att konduktiviteten är densamma.
Däremot påverkas äggens membran och spermierna av pH't, och pH't kan påverka könsfördelning.
Min åsikt är att det riktigt viktiga är konduktiviteten; hög konduktivitet är i naturen oftast länkat till högt pH, och låg konduktivitet är i naturen alltid länkat till lågt pH. Folk leker av fisk med RO-vatten och säger att fisken lekte när pH föll under 6.5, men i själva verket kanske de lekte för att konduktiviteten föll under 100 microsiemens per centimeter?
Konduktivitet är stökigt att mäta, pH är lätt att mäta - och de har ett visst samband, så man kan använda pH som ett slags indikator på konduktivitet, men pH i sig är enligt mig ganska ointressant.Kommentar
-
Intressant Mike, jag har aldrig tänkt på det sambandet, men det låter ju helt klart logiskt när du säger detMvh FredrikKommentar
-
Mike-N: Håller med om att det låter logiskt. Har du gjort experiment på det här med att plonka ner en fisk rätt från pH 9 till 6,5?!
Om ditt resonemang stämmer så borde jag ju kunna lägga av med bikarbonaten i mitt tanganyika-kar och istället bara tillsätta grovsalt (huvudsak natriumklorid), och låta pH bli vad det är i kranen.
En sak som talar emot ditt resonemang är ju att det går finfint att behandla vissa fisksjukdomar genom att släppa ner firren i saltlösning. Gjorde det nyligen själv med min N.brichardi hona. Hon verkade inte reagera nämnvärt på att bli släppt ner i vatten med mer än dubbla salthalten.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatCashMike-N: Håller med om att det låter logiskt. Har du gjort experiment på det här med att plonka ner en fisk rätt från pH 9 till 6,5?!
Mina låg-pH kar har alltid låg konduktivitet, och att snabbt flytta en fisk från hög konduktivitet till låg innebär stor risk att den dör. Så när jag flyttar från hög konduktivitet till låg acklimatiserar jag så långsamt jag bara kan.
När jag flyttat från låg till hög bryr jag mig dock aldrig om att acklimatisera fisken, och har aldrig förlorat någon fisk.
Om ditt resonemang stämmer så borde jag ju kunna lägga av med bikarbonaten i mitt tanganyika-kar och istället bara tillsätta grovsalt (huvudsak natriumklorid), och låta pH bli vad det är i kranen.
En sak som talar emot ditt resonemang är ju att det går finfint att behandla vissa fisksjukdomar genom att släppa ner firren i saltlösning. Gjorde det nyligen själv med min N.brichardi hona. Hon verkade inte reagera nämnvärt på att bli släppt ner i vatten med mer än dubbla salthalten.
Från låg till hög innebär att fisken förlorar vatten, dvs den blir dehydrerad, men fisken kan som regel reda upp det. Från hög till låg innebär att vatten rusar in i fisken, fiskens celler sväller och kan brista - och det kan döda den.
Typfallet är när en ambitiös akvarist köper en fisk i zooaffären (där fisken går i kranvatten a 300 uS/cm eller så) och släpper ned den i sitt torvfiltrerade akvarium fyllt med RO-vatten (med en ledningsförmåga på kanske 50 uS/cm). Även en bra inkoppning går för snabbt; fisken ser enormt stressad ut direkt, och har stor chans att dö inom ett dygn.
Sen har vissa fiskar förstås större förmåga att reda upp ändringar i konduktivitet än andra. Ål t.ex. är nog praktiskt taget omöjlig att döda med konduktivitetsförändringar, medan t.ex. malar verkar vara känsliga.Kommentar
-
Visst, fast jag skulle säga att du kan skippa grovsaltet och köra rakt av med kranvattnet.Kommentar
-
PatCash,
jag är enig med Mike och ditt antagande att om det bara gäller att hålla Tanganyika så funkar det med (nästan) vilket kranvatten som helst i Sverige. Om man däremot vill ha lek på dem och pressa ut lite extra i beteendet så hade jag tveklöst tillsatt både bikarbonat och en gnutta salt. Oftast har man ju ciklidkar för att få se lek och revirbeteende - och då blir det (som Mike också skriver) viktigare med vattenvärdena.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
PatCash, jag vet inte vad du är ute efter, men du är ute på hal is..
Vad har du för Vetenskapligt bevis för att pH är ovesentligt för ställande av lekvatten???
##Jag vill ha ett Vetenskapligt bevis, inte ditt personliga tyckande -tack!
-Mr.Fish-
Ps. För oss som råkar äga Cichliden Atlas 1, band 1, är det enkelt att utröna hur mycket
fel patcash höftar. Det står svart på vitt i början på boken....Detta kallas Vetenskap att återupprepa försök under olika variabler. Att jag själv vet (genom 35år i branchen) att
pH`t är en viktig faktor är en annan sak...Senast redigerad av Mr.Fish; 19 December 2005, 01:14.Kommentar
-
-
Ursprungligen postat av PatCashKan mycket väl hända. Då menar du alltså att vattenvärden är relativt oviktigt för tanganyikaciklider, det är helt ok med låg ledningsförmåga och hårdhet samt högt pH (dvs den typen av kranvatten som de flesta har om jag försått saken rätt)
(Ledningsförmågan på kranvatten är dock inte särskilt låg, det är hårdheten vattenverken sänker. Kommunalt kranvatten är har en kombination parametrar som inte existerar i naturen, eller i alla fall är sällsynt: låg hårdhet, hyfsat hög ledningsförmåga, och basiskt pH.)Kommentar
-
"Men det där med att pH är betydelselöst för hållning av akvariefiskar går lite stick i stäv mot vad som står i de flesta böcker jag har läst i vart fall.
Vill du utveckla ditt resonemang?"
##-Jag ber om ursäkt och drar mej ur diskussionen, -sorry!Kommentar
-
Mr Fish: Precis som "malplacerad" skriver så var det inte jag som hävdade att pH är oviktigt. Antar att frågan var menad för Mike Noren?
Jag hade gärna också sett vetenskapliga bevis för det, men vetenskap är det tunnt med inom akvaristiken. I brist på vetenskap får man ju agera utifrån eget tyckande/erfarenhet eller andras tyckande/erfarenhet. Jag antar att de flesta utnyttjar en kombination av detta.Kommentar
Kommentar