Vad spelar roll?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kalle-Maja
    Användare
    • December 2004
    • 1324

    Vad spelar roll?

    Kommer just ifrån en tråd om vattenbyte i Uppsala där det bröt ut en allmän oro för vad det skulle betyda. En reflektion jag gjort den senaste tiden är att det, särskilt när det gäller odling, är väldigt viktigt vilket vatten fiskarna simmar i. Vattnet ska vara syrerikt, välcirkulerat, lämpligt pH, rätt konduktivitet och mjukt eller hårt. Sedan kommer någon och säger att den variablen är helt ointressant - "jag har lekt schackbrädor i tusen microsiemens...".

    Kan inte den här tråden handla om när man odlat en fisk i förhållanden som inte stämmer överens med den allmänna myten (typ finfina discus i 24 grader)?
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Ursprungligen postat av Kalle-Maja
    Kan inte den här tråden handla om när man odlat en fisk i förhållanden som inte stämmer överens med den allmänna myten (typ finfina discus i 24 grader)?
    Man bör skilja mellan 'odla' och 'hålla'. Man kan hålla vilken fisk som helst i vilket pH som helst mellan 6.5 och 9 utan problem, förutsatt att _ledningsförmågan_ är stabil och inte växlar chockartat. Fisken kommer att växa & trivas helt normalt. På allvar.

    ODLA är en helt annan femma. Det är svårare att trigga lek, och leker dem är det stor risk att äggen inte befruktas. Jag har t.ex. haft neontetror som lekt i mitt tanganyikaakvarium med vatten som var stenhårt och hade pH 8.3, men det blev ingenting av äggen.

    Dock: jag har framgångsrikt odlat prinsessor i ett akvarium med mjukt vatten med ph 7; samt två olika svartvattens-killi (Fundulopanchax gardneri och bivittatum) i sagda tanganyika-akvarium; en hårdvattenskilli (Poropanchax normani) och en hårdvattendanio (Microrasbora erythromicron) i mjukt & surt vatten.

    Majoriteten av fisk har dessutom lek-optimum runt 7.5, och bryr sig inte om pH ligger inom en enhet från det.

    Grundregeln verkar vara att fiskar som leker i vatten med medel/hög ledningsförmåga bryr sig inte om pH och hårdhet ens vid lek, men fiskar från vatten med låg ledningsförmåga får svårt att leka om ledningsförmågan är hög.


    Anledningen till att folk fokuserar så hårt på pH och hårdhet, som inte spelar så stor roll i sig självt, och ignorerar ledningsförmågan, som är en långt viktigare parameter, verkar vara att pH och hårdhet är lätt att mäta och normalt har en viss korrelation till ledningsförmåga.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

      #3
      Det var odla jag menade (och skrev). Det som intresserar mig är i o f s inte odlingen i sig utan vilka vattenparametrar som är viktiga för fiskarnas välmående. Leker dom mår dom sannolikt bra.

      Hur viktig är temperaturen?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag har läst/hört om en ciklidart vars yngels könsfördelning styrs efter pH-värdet eller temperaturen. Jag tror att det på något vis har effekt vilka vattenvärden man har i karen...både när det gäller respektive arters villighet till lek samt vad för kön det blir på de yngel som produceras.

        Jag ska kolla upp det lite närmare vilken art det handlade om som jag läste...

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #5
          Palettciklid, Ola Svensson skrev en artikel i Ciklidbladet om detta för något år sedan.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            "Sedan kommer någon och säger att den variablen är helt ointressant - "jag har lekt schackbrädor i tusen microsiemens..."."
            ###
            Jag skulle nog vilja citera M.Noren; visst går det att få lek av "kinkigare" arter i FEL vatten.
            Men 1/ oftast handlar det om spontanlek, att de bara leker engång 2/ Problem med äggen, befruktn. osmosiskt-tryck m.m.
            #####
            "jag har lekt schackbrädor i tusen microsiemens..."." Att totalsalthalten är 1000mS (låter,som en lätt överdrift ) säger inget mer om vattnet än att det kan vara ett tex. väldigt näringsrikt vatten, men med tex. neutralt pH. Ledtalet säger/ berättar inte vad det handlar om för saltförening. -Mr.Fish-

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • December 2004
              • 1324

              #7
              Just det, det är ju intressant oxå. Vissa fiskar är ju känsligare än andra. Känsliga på olika sätt. Mikes neontetror låter ju väldigt ovanligt, men visst är det en del som leker (i form av fullbordad parningsritual inkl full leverans) men inte lyckas där andra inte gör någonting alls.

              Vad det gäller tetror och en del annan fisk som hålls som sällskap så tror jag att det är lite vanligare än vad man tror med lek men där man inte hinner observera vad som händer för att dom först och främst blir uppätna. Men ibland outvecklade.

              Jag börjar utkristallisera två skolor; en som prioettar ledningsförmåga och en annan som pekar på kläckningsproblematiken och kalciumhalt. Bergis är de inte oberoende av varandra men jag ser även en skillnad i att ledningsförmåga skulle påverka hormoner och kalcium mer fysiska grejer. Eller?

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                På Apisto styrs ynglens könsfördelning dels av pH och dels av temperatur. Fascinerande.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  Temperatur ja, hmm...

                  Kommentar

                  • Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

                    #10
                    Temperaturen har vi svårt att förhålla oss till. Bara det faktum att alla vi forummedlemmar befinner sig i en tempererad zon som inte är avsedd för oss. Människan är extremt anpassad till värme. Vi är det enda däggdjuret som kan springa typ två mil terräng i temperaturer i närheten av vår egen kroppstemperatur. Alla andra sitter med tungan ute och flämtar i skuggan.

                    Ursäkta irrelevansen i inlägget, en liten fredagsutflykt.
                    Senast redigerad av Kalle-Maja; 17 December 2005, 10:44.

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

                      #11
                      Kalle-Maja, jag har ett uttryck : ORSAK OCH VERKAN. Det handlar mest om att ge lekdjuren en ny session. Tex. höja eller sänka tempen några grader. Ändra Alkaniteten,Levandefoder,
                      m.m. . Det handlar om att ge djuren en "plötslig" förändring! (Obs. Temp o foder är rekomenderat för noviser! Men det brukar räcka!=gör för mej)
                      Hälsn.Fish

                      Kommentar

                      • Gabbi
                        Användare
                        • April 2002
                        • 897

                        #12
                        Varför betyder lek på fisk automatiskt att fisken mår bra? Är de annorlunda än andra djur som bevisligen förökar sig även när de inte mår bra?
                        www.akvarielagret.se/akvarieboken

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gabbi
                          Varför betyder lek på fisk automatiskt att fisken mår bra? Är de annorlunda än andra djur som bevisligen förökar sig även när de inte mår bra?
                          ########
                          Normalt förökar sig fisk BARA under förhållanden, som är dem gynnliga; Mycket mat!
                          Alla försök med vatten värden i akv.miljö pånimmar fisken om olika födo-tillfällen.
                          ##andra djur som bevisligen förökar sig även när de inte mår bra?¤¤Quote..Vilket djur syftar
                          du på Gabby? -Mr.Fish-

                          Kommentar

                          • Kalle-Maja
                            Användare
                            • December 2004
                            • 1324

                            #14
                            Gabbi, jag vet inte i vilken utsträckning djurs parning är knutet till välmående och det är inte det centrala i min frågeställning, utan mer ett svar på Mikes fråga om det var hålla eller odla jag pratade om. Jag var alltså inte intresserad av att få fiskar att överleva utan att få dom att må bra - och ja - leka.

                            Jag tror (observera tror) fortfarande dock att goda mat- och omgivningsförhållanden är det viltigaste för fortplantning även om även jag har hört talas om andra exempel där t o m det motsatta råder. Vad jag förstått kan ett motiv till lek vara att förhållandena för de vuxna fiskarna är så dåliga att de riskerar att dö och därför sätter sitt sista hopp till nästa generation (årstidskillis kanske är ett halvdåligt exempel).

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2695

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gabbi
                              Varför betyder lek på fisk automatiskt att fisken mår bra? Är de annorlunda än andra djur som bevisligen förökar sig även när de inte mår bra?
                              Växter förökar sig ofta när de mår riktigt illa och tror att de skall dö...

                              Min erfarenhet av fisk är att om de är välnärda, friska, och får rätt trigger, så leker de. För en del, som guppy, är bara att vara välnärd tillräckligt som trigger, för andra, som t.ex. segelfenstetrorna jag odlade, är triggern att få en stor puls svalt, mjukt & surt vatten dumpat på sig ("regnperioden är här!"). Just förändringar i ledningsförmåga är nog en av de vanligaste triggrarna för svårodlade fiskar (det var säkert därför neontetrorna lekte när de hamnade i mitt tanganyika-akvarium), men för vissa kan triggern vara skummare - det verkar t.ex. som om vissa Otocinclus triggas av lekande Corydoras i akvariet.

                              Å andra sidan - mår inte en välnärd och frisk fisk bra?

                              Just det här att fiskar ofta behöver en trigger är varför man bör skilja mellan att hålla och odla. Segelfenstetrorna mådde finemang i hårt vatten, men lekte inte förrän de fick en stor dos regnvatten i skallen. Att leka är dessutom i sig stressande, och får ofta t.ex. latent fisktuberkulos att bryta ut (jag tror personligen att detta är vad som orsakar 'vinkelhake-hona' syndromet).

                              Hålla: stabila förhållanden, rent vatten, bra foder. Fisken kan gå i åratal utan att leka.
                              Odla: ge triggern.
                              Senast redigerad av Mike_Noren; 17 December 2005, 13:53.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...