Larver som blir flugor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stefan63
    Användare
    • February 2005
    • 192

Larver som blir flugor

Har ett malkar där jag matat lite för mycket i och där har säkert varit foderrester kvar i karet. Såg för ett par veckor sedan att där kröp runt små maskar 2-3mm långa. De flöt upp på ytan och var då genomskinliga, efter några dagar kläcktes de till pyttesmå grönfärgade flugor ca 2mm stora.
    Vad kan de ha varit?

Mvh
    Stefan
    Stefan63
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

bananflugor kanske?
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Bananflugor är inte gröna. De mindre är röda och de större svarta. Dessutom tror jag inte larverna överlever i ren vattenmiljö. För övrigt har jag ingen aning om vad det kan vara för flugor. Ställ fram ett glas med en slatt öl i och kolla om de söker sig dit - då lever de förmodligen på jästsvampar i vilket fall.

Själv har jag ett komboliv med en liten spindel just nu. Den spinner nät över foderhålet till ett yngelkar. Matar mycket med finfördelad discusbits och spindeln verkar äta av det (rätt röd om magen numera, men den arten brukar alltid vara svart annars). När jag matar förstör jag ofta nätet för rackaren, men den spinner nytt inom ett dygn. Är lite förbryllad över just detta, då jag inte trodde spindlar kunde äta fiskfoder - men den verkar göra just det.

Nåja. Tålamod visar vem som "vinner".

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

"Nåja. Tålamod visar vem som "vinner". " Spindeln har ett oslagbart tålamod, så jag gissar att det slutar med "ond bråd död" för denne ;-) För övrigt känner inte heller jag till den gröna
        ,mini, flugan. Jag hade själv ett H-vete med bananflugor i min lokal i en massa år; men för något år sedan upphörde problemet, varför=? Hälsn.

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Mr. Fish,
          spindeln har blivit en del av akvariet liksom. Kollar till den då och då, men jag tycker den borde tröttna på att spinna nytt nät hela tiden. Fast det är klart, med dagliga fångster är det kanske värt besväret...

Klurigt med att bananflugorna försvann (men skönt!!). Hade du några foderkulturer (micromask, annat) du körde i lokalen och slutade med? De lever på jästsvampar vet jag, och försvinner fodertillgången eller något ställe att lägga äggen i så är de snart väck. Larverna behöver också något att kravla runt i och äta. Har haft larver i våra micro-mask-kulturer, men med ett tunt nät över lufthålen så försvann det problemet.

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Stefan63
            Användare
            • February 2005
            • 192

De har inte visat något intresse för öl. Som små flugor lever de nog inte så länge, ligger många döda och flyter i karen.
            Jag har ett gäng tetror i samma kar som jag haft i några veckor, de har vägrat att ta torrfoder mm. Men de är väldigt runda runt buken. ser nu att de är och plockar de små larverna som dinglar på ytan, då gör de ju lite nytta =)
            Stefan63

Kommentar

• Pär J.
              Användare
              • April 2002
              • 219

Att odla foder i akvariet verkar ju klockrent!
              Själv brukar jag ha små "loppor" som hoppar kring bland flytväxter och på ytspänningen, vet inte om fiskarna hinner med att ta dem eller se dem (inget jag sett).

/Pär

Kommentar

Arbetssätt...