Lite billigare digitalkameror, köpråd önskas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

    Lite billigare digitalkameror, köpråd önskas.

    Just nu kommer det en hel mängd reklamblad som visar digatalkameror, 3-4 Mpixel och 3-4 X optisk zoom. Kända märken. Prisläge ca 1000-2000 kronor.
    Hur långt duger dessa kameror? Kan man få till lite hyfsade fiskbilder med dessa?

    Om man går åt det dyrare hållet så har några kameror både automatiska och manuella inställningsmöjligheter. Det måste väl vara ett rejält plus med manuella inställningsmöjligheter, eller?

    Jag resonerar så här att, jag vill lägga ned lagom mycket pengar på en kamera nu och om jag blir biten av fotohobbyn igen, så kanske det blir ett köp av en digitalsystemkamera vid ett senare tillfälle.

    Köpråd mottages tacksamt. //Gunnar K
    Min zoon
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Generellt kan man säga att det är mycket svårt att ta riktigt bra bilder med kompaktkameror eftersom det finns flera svagheter i form av långa lagtider på utlösaren, klen och svag blixt som är omöjlig och vinkla etc. Manuella inställningsmöjligheter är viktigt.

    Mitt köpråd är att kolla på en DSLR begagnad. Jag vet inte vad ett begagnat Canon 300D-kit ligger på men det kan inte ligga så högt tycker jag inte. Med en sån kamera har du helt andra möjligheter. Det går inte ens att jämföra med en kompaktkamera.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

      #3
      Visst kan man ta bra bilder med en kompaktkamera också och visst är det bra med manuella inställningsmöjlighter. Själv har jag både system- och kompaktkamera som båda används flitigt men för olika ändamål.
      Den största nackdelen med en kompaktkamera tycker jag är slutarfördröjningen, dvs tid från avtryck till att bilen tas. Ska man använda kameran för fiskfotografreing så ska man se till att all automatik som fördröjer som t ex autofokus går att stänga av.
      Till fiskfotografering rekommenderar jag definitivt en systemkamera. Idag när det ständigt kommer nya modeller bör det finnas ett bra begagnatsortiment. Med tanke på att man får en ny digital systemkamera för ca 7000:- med optik så ska man inte behöva betala så mycket för en begagnad.
      Det blir också mer ekonomiskt i längden eftersom du kan behålla optik och övrig kringutrustning när du byter kamerahus i framtiden.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Ungefär samma svar inom samma minut
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • August 2002
          • 8616

          #5
          Jag resonerar så här att, jag vill lägga ned lagom mycket pengar på en kamera nu och om jag blir biten av fotohobbyn igen, så kanske det blir ett köp av en digitalsystemkamera vid ett senare tillfälle.

          Hej

          Jag tänkte på precis samma sätt, köpte en begagnad Canon Powershot G3. Den går att ställa i manuellt läge, varvid det går någotsånär att fota fiskar med den. Det blir nog en massa svordomar, men det fina är ju att man kan deleta de misslyckade bilderna på t.ex. bara en stjärtfena, och ta nya. Nån bild blir ibland acceptabel.

          Det är nu ett och ett halvt år sedan jag köpte den, fortfarande upplever jag det så, att jag ännu kan utvecklas med den här kameran innan jag köper en DSLR, t.ex. en begagnad Canon 20D. (Den ger ju sedan möjligheten att använda ett hyfsat macroobjektiv, de bilder jag sett som folk tagit genom sådana är av helt annan kvalitet.)
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Problemet är lite med "om jag tycker det är kul köper jag en DSLR" är att man inte riktigt förstår möjligheterna när man har en kompakt, plust att man "slösar" ju bort en hel del tid med att ta bilder som skulle kunna bli mycket bättre. Självklart är det en ekonomisk fråga men som sagt, en begagnad 300D (samma sensor som 10D) är inte så jädra dyr.
            Senast redigerad av Zaphi; 15 December 2005, 14:27.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • December 2004
              • 607

              #7
              Sedan jag fått svar av Zaphi och Micke har jag surfat runt lite för att se vad beg.marknaden har att ge i närheten av Gävle. Ingen DSLR, däremot en hel mängd av systemkarmeror som inte är digitala. Men se det har jag redan än. Min ligger nedpackat sedan länge.
              Letar man på nätet över hela Sverige kanske man får fler träffar, men jag vill se och känna och bedömma slitaget på en beg. kamera.
              Min zoon

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • December 2004
                • 607

                #8
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Problemet är lite med "om jag tycker det är kul köper jag en DSLR" är att man inte riktigt förstår möjligheterna när man har en kompakt, plust att man "slösar" ju bort en hel del tid med att ta bilder som skulle kunna bli mycket bättre. Självklart är det en ekonomisk fråga men som sagt, en begagnad 300D (samma sensor som 10D) är inte så jädra dyr.
                Jag har och äger fortfarande en gammal systemkamera. Jag har knäppt en del tidigare och bland annat framkallat en del svartvit. Sedan gick jag över att knäppa enbart diabilder. Men som sagt, nu ligger systemkameran i sin väska och har så gjort länge. Iom det vill jag ha sagt att jag fotat lite med manuella instälningsmöjligheter, olika objektiv, extern blixt m.m. och det är kanske det som jag saknat de gånger jag lånat en enklare digitalkamera.
                Det är nog därför som jag undrar över om det är att kasta pengarna i sjön, om jag köper en för billig kompaktkamera.

                Fotoredigeringsartiklarna i ciklidbladet lockar förståss till att jag vill pröva själv.
                Senast redigerad av Havs; 15 December 2005, 14:38.
                Min zoon

                Kommentar

                • Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

                  #9
                  Kolla Köp & Sälj här om du nu inte gjort det: http://www.fotosidan.se/classifieds/

                  En begagnad Canon 300D med kitoptik och 512mb minne går där på ca. 5000:-
                  Senast redigerad av Joakim Draktoft; 15 December 2005, 15:16.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se
                  ____________________________________________

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9579

                    #10
                    Jag såg en begagnad D200 på Blocket häromdagen. Den kommer inte ut i handeln förrän tidigast idag :-)
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

                      #11
                      Och trots att D200 enligt ryktet kommer till handeln idag så lär du inte få tag på någon.

                      Den första batch som kommit in kommer så gott som uteslutande att bli demoex. i butikerna. De som förbeställt kan vara glada om de får den i januari. Övriga får vänta ännu längre innan den finns till försäljning i butik.

                      Läs mer på denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showth...threadid=51019
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se
                      ____________________________________________

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        Joakim 60 av 1600 som står i kö för D200 få sina kameror före jul. Hela kön räknar Nikon Sveriga att ha betat av till mars.
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Ralph
                          Användare
                          • May 2002
                          • 736

                          #13


                          Finns flera 10D till salu för ungefär samma pengar som folk ska ha för en 300D. 10D är robustare och ganska mycket snabbare samt med större buffertminne, men bildkvaliteten är jämförbar på båda.

                          Ang D200 så ska det bli kul att klämma på den när den (kanske) dyker upp om någon dag. Trots att jag är en Canonist.

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • May 2002
                            • 736

                            #14
                            Ursprungligen postat av Micke
                            Joakim 60 av 1600 som står i kö för D200 få sina kameror före jul. Hela kön räknar Nikon Sveriga att ha betat av till mars.
                            Det kommer ett kit i februari med 18-70-optiken som knappt någon står i kö på. Jag misstänker att man får ett sådant tidigare än om man ställer sig i kö på bara huset nu.

                            Kommentar

                            • Ralph
                              Användare
                              • May 2002
                              • 736

                              #15
                              Ursäkta, vi kom visst lite ifrån grundfrågan.

                              Jag tycker inte att det är lönt att lägga ett par tusenlappar på en kompaktkamera att fota fisk med, för det är svårt att kontrollerat få ett bra resultat. Köp en systemkamera istället så får du mycket mer kontroll och möjligheter.

                              Däremot kan en kompaktkamera för ett par tusingar vara bra till så mycket annat, naturligtvis.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...