Rovfisk till litet akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vic
    Användare
    • September 2006
    • 94

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    A. compressiceps "Sumbu" eller "Shell" är kanske inte helt fel heller. Landar kring ca 5-6 cm (beroende på hur stora gömställena är), och är definitivt rovgiriga (tar inte lång stund innan de klippt rätt stora guppys som kommer ner i karet). För att få verkligt utbyte av dem behöver man iaf någon mer fisk som är mer "framme" än vad de är. Blir skygga om de går ensamma i ett kar.

Hilsen,

P
    haha, då har jag funnit mysteriet med mina skygga sumbusar
    om jag slänger ner 5-7 st multisar, kommer dom bli mer aktiva då kanske?

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Ursprungligen postat av aTomiCa
      haha, då har jag funnit mysteriet med mina skygga sumbusar
      om jag slänger ner 5-7 st multisar, kommer dom bli mer aktiva då kanske?
      Det tror jag på. Ffa så blir det lite mer fighting... Vill du inte ha något som konkurrerar om bottenytan så kan ett gäng regnbågsfirrar göra susen. Livliga, vackra och äter inte foderfisken till Sumbun. Inte biotopriktiga, men i allafall. Mollys eller svärdbärare kan också vara ett alternativ, trivs i liknande vattenvärden som Sumbun och är framåt samt aktiva firrar. Producerar dessutom foderfisk med jämna mellanrum...

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Vic
        Användare
        • September 2006
        • 94

ja, där gav du mig en funderare..
        men jag har bestämt mig för multisar iaf, akvariet är uppbyggt för dom
        kan ju slänga i mina guppys eller svärdbärare om någon skulle bli gravid! om dom går ihop med multisarna?

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Guppys är tveksam, hannarna brukar vara rätt små - de kanske tar för mycket stryk av multisarna. De levandefödare jag rekommenderade blir lite större än guppys, och det var själva anledningen. Långt de flesta levandefödare ockuperar också ytregionen, och konkurrerar därmed inte om bottenyta. Samtidigt funkar de som "yttre hot", så att interna stridigheter bland multisarna borde minska. Testa och se, men helst inte med guppys (om du inte har så du kan gödsla med dem).

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...