hej ciklidvänner!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvafflan

    hej ciklidvänner!!

    jag har precis köpt ett akvarium, förvisso bara ett 230l, men det får duga som start. Har tänkt ha ciklider och undrar därför om nån vet vad som kan va bra o börja med för sorter och hur många man startar med osv osv........är alltså helt novis, men hoppas ni kunniga kan ge mig lite tips......lr bra länkar typ..... []
  • fs7210
    Användare
    • June 2004
    • 183

    #2
    Cryptoheros sajica
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Hej akvafflan!

      Vet du om du vill ha biotopakvarium. I så fall Sydamerikanska ciklider eller Afrikanska, tex Malawi eller Tanganyika? Vill du ha enbart ciklider eller ett sällskapsakvarium med andra fisksorter också?

      Vet du inte så bläddra runt i gamla Ciklidbladet som går att nå från vänster meny på förstasidan, dvs http://www.ciklid.se/ciklidbladet_index.asp

      Här är en länk med "att tänka på" vid nystart av akvarium: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=47419

      Här finns artbeskrivningar med bilder: http://www.ciklidbladet.se/artregister/index.asp tyvärr går det jäkligt långsamt att surfa runt bland artbeskrivningar.
      Senast redigerad av Per B; 14 December 2005, 16:40.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Som sagt:

        Vill du ha ciklider pga av farger eller beteenden
        Med vad vill du halla dem
        Vill du ha vaxter
        osv

        Orsaken till att artregistret ar slott ar att det ar gjort i Access. Den ska formateras om nar tid finns och da blir det snabbt.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

          #5
          Blåciklider, palettciklider eller såsom redan nämnts saijca, brukar kunna trigga igång
          ett generellt ciklidintresse, vilket förstås beror på att de är lätta att hålla och att odla.

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

            #6
            Jag ger min röst till Palettciklid!
            Anders L

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Jag håller med Anli - Palettcikliden är ett bra val att börja med. Det var min första ciklid och ända sedan jag såg yngelsvärmen tittade ut från kokosnötskalet har jag haft ett brinnade intresse för ciklider.
              Här finns lite att läsa om den:

              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #8
                Jag skulle ge min röst på ett par båg eller kurv-ciklider, eller varför inte ett par av resp. ?
                Kombinera med lite olika tetror. Tex. rosentetra/serpatetra, Kardinal/neon, kejsartetra, sorgmanteltetra, m.m. Hälsn.

                Kommentar

                • Kalle-Maja
                  Användare
                  • December 2004
                  • 1324

                  #9
                  Akvafflan, palettciklid! När jag hör det så var det ju precis den fisken som gjorde att jag bestämde mig för ciklider. Mycket trevlig, dom bor i ett "hus" och honan är snygg som fan.

                  Kommentar

                  • akvafflan

                    #10
                    Fastnade...

                    Ursprungligen postat av akvafflan
                    jag har precis köpt ett akvarium, förvisso bara ett 230l, men det får duga som start. Har tänkt ha ciklider och undrar därför om nån vet vad som kan va bra o börja med för sorter och hur många man startar med osv osv........är alltså helt novis, men hoppas ni kunniga kan ge mig lite tips......lr bra länkar typ..... []
                    Jag fastnade tll sist för malawi ciklider, dess mångfald verkar ju bottenlös....startade upp med 8 fina exemplar.....om en vecka blir det en laddning till.....lr kan det va för tidigt att utöka "familjen" så fort?

                    Kommentar

                    • malplacerad
                      Användare
                      • May 2005
                      • 877

                      #11
                      Ursprungligen postat av akvafflan
                      Jag fastnade tll sist för malawi ciklider, dess mångfald verkar ju bottenlös....startade upp med 8 fina exemplar.....om en vecka blir det en laddning till.....lr kan det va för tidigt att utöka "familjen" så fort?
                      Är det samma art dessa 8 fiskar eller är det flera olika arter, undrar också vilka malawiciklider du köpte
                      ||||

                      Kommentar

                      Arbetssätt...